Turtle Beach har blandet deres erfaring fra lydsfæren med en controller til Xbox og Windows i form af deres nye REACT-R, som vi har fået fingrene i. Der er tale om en controller med spil-forbedrende funktioner, som producenten beskriver det, så lad os se om den kan noget.
Hvad er der i æsken?
Værende et Xbox licenseret produkt, så vælger Turtle Beach naturligvis også at lade æsken være inspireret af den grønne Xbox farve. Der er tale om en lille beskeden æske indeholdende blot controlleren og den medfølgende USB kabel, som altså kan tages af. Der er også en lille beskeden manual til og æsken er holdt minimalistisk.
Design
Vores test-sample af Turtle Beach REACT-R var i den sorte udgave med meget få andre farver og den virker derfor ret beskeden i designet. Materialet er også en slags plastik, som ikke føles særlig speciel, men til gengæld føles konstruktionen fint robust. REACT-R har en relativt lav vægt på 271 gram, så følelsen af robusthed stammer ikke fra tyngden.
Du kan også få REACT-R i en hvid udgave, hvor tasterne er en lys lilla farve og denne farvekombination er langt mere iøjenfaldende, hvilket ikke alene skyldes den hvide farve. For mit eget vedkommende ville jeg nok otte oud af ti gange vælge den sorte, da mine hænder sveder for meget til at jeg ville gide bøvle med snavs og sved. Lige i dette tilfælde vil jeg dog også sige at den hvide/lilla kombination føles en smule “billig”, men det kan være billederne snyder.
Det er ikke fordi Turtle Beach REACT-R kan forbindes trådløst til hverken konsol eller PC at kablet er aftageligt, men det er derimod den mere sikre måde at transportere controlleren på, hvis man skal have den med rundt. Jeg har selv oplevet et tastatur, der holdt op med at virke fordi kablet blev viklet omkring det og det blev transporteret i en taske til LAN.
Nævnte USB-kabel er i øvrigt med Type C forbindelse i controlleren og det er efter min mening også den eneste rigtige option i vor herrens år 2022. Det forbinder til din computer via USB-A, men da controlleren er licenseret til Xbox, så giver dette også mening, eftersom den nye konsol ikke har en Type C port.
Ligesom nærmest enhver anden almindelig controller, så er Turtle Beach REACT-R udstyret med to analoge pinde, en D-Pad og så fire knapper i højre side samt fire triggers. I midten har du en knap med Xbox logo og tre knapper til forskellige genveje afhængigt af om du spiller på Xbox eller PC.
Knapperne føles ret præcise i deres vandring, men lyden af trigger-knapperne lyder en smule hule, hvilket dog ikke er noget man selv ville høre så meget så længe man skruer bare det mindste op for sit spil eller sågar har headset på.
D-padden er dog en underlig konstallation. Det er som om den vipper indad og det kan mine fingre ikke helt affinde sig med. Måske det er en vanesag, men selv efter flere timer med REACT-R i hænderne, så blev jeg aldrig venner med den D-Pad.
Dog gemmer D-padden på en ret smart feature for du kan aktivere nogle funktioner via hver af retningerne så længe du holder genvejstasten inde samtidigt med. Det gør dig i stand til at skrue op og ned for lyden samt balancere mellem chat og spillyd. Dette er en feature, som kun virker på Xbox vel at mærke.
Du har ogspå på undersiden af Turtle Beach REACT-R to ekstra knapper, som du kan programmere til, hvad du har lyst til. Det var dog ikke muligt at smide en tastatur-genvej ind i Windows, men de øvrige knapper på controlleren kan du sætte til at være på undersiden af controlleren og processen er ganske nem, da du øverst har en genvejstast hertil.
De øverste tre knapper er blandt andet genvejstasten til at justere de øvrige genvejstaster med og programmering, men i siderne af denne knap har du så dét som virkelig adskiller denne controller fra andres. Knappen til venstre aktiverer såkaldt Superhuman Hearing og knappen til højre slukker for din mikrofon. Begge taster er udelukkende noget, som virker hvis du har et kablet headset sat til i controllerens jackstik-port nederst.
Turtle Beach REACT-R er fint behagelig at holde på og både siden af controlleren og trigger-knapperne er rillet, så du får et bedre greb omkring dem. Størrelsen er til den store side, men det underlige er at selvom controlleren til PS5 er større end REACT-R, så var REACT-R sværere for min seksårige at holde på. Hans kommentar om REACT-R var i øvrigt “Den er sej og knapperne er pæne”.
Funktionalitet
Turtle Beach REACT-R var yderst responsiv og præcis under mine forskellige spiltest. Jeg spiller for det meste kun kampsportspil og racing på controller efterhånden, idet PC med mus og tastatur har overtaget for så vidt angår skydespil, men også her fik jeg testet REACT-R lidt.
Eftersom jeg ikke har spillet skydespil med controller længe, så var det ikke noget kønt syn, men dette skyldes mindst af alt selve controlleren, som var overraskende præcis og knapperne ret gode. Der var minimal dødzone for mig at mærke og jeg kunne sagtens nyde at spille på den.
Hvis vi skal lave endnu en sammenligning med PS5 controlleren, så er triggerknapperne på REACT-R langt bedre udformet for mine fingre, hvilket dog også sagtens kan skyldes at overfladen er med mere greb. Jeg følte i hvert fald fin kontrol over tasterne og det var kun D-padden, som jeg ikke brød mig synderligt meget om.
Geni-stregen på REACT-R er dog dens to unikke lyd-knapper. Jeg synes det er fedt at kunne mute sin mikrofon direkte på controlleren for jeg har tit behov for at slukke min egen lyd mens jeg spiller.
Dernæst er der den nævnte Superhuman Hearing funktion, som jeg ikke havde de store forventninger til. Det var måske ikke helt fair da jeg kender Turtle Beach og deres lydprodukter temmelig godt, så jeg burde have sagt mig selv at det ville være mere end blot en gimmick.
Tanken bag Superhuman Hearing er at lyden bliver tunet på en sådan måde at du får mere fokus på fodtrin og andre “små” lyde, som kan være afslørende for, hvor dine fjender befinder sig i skydespil. Det er en feature jeg kun tænker giver mening i denne genre af spil og du skal være opmærksom på at det “ødelægger” lidt lydoplevelsen af spillet ellers. Dog er featuren genial uden at jeg skal kunne sige om det bidrog til at jeg fik flere kills eller ej for når jeg spiller Call of Duty og Warzone, så kan det være alt muligt andet, der spiller en rolle.
Når nu REACT-R kommer fra en producent, som længe har beskæftiget sig med lyd, så havde jeg en lille forventning om at der ville være en funktion om at justere lyd-balancen for den lyd, der kom gennem headsettet, men det var altså kun muligt med Superhuman Hearing og ikke skift af fx fokus på Bass eller anden equalizer.
Knapperne på undersiden af Turtle Beach REACT-R er en velkommen feature, for så har du nemmere ved at have fingrene fordelt på controlleren i stedet for at have dem alle placeret frem ved triggerne, der peger fremad, men det kræver en smule tilvænning at skulle bruge de nederste knapper og jeg blev ved med at aktivere dem ved en fejl i lang tid.
Konklusion
Du får en temmelig solid controller for pengene. Turtle Beach placerer REACT-R i midten mellem billige controllere og hvad det koster at erhverve en original controller, selvom REACT-R er kablet og ikke trådløs. Til gengæld har REACT-R lidt mere at byde på i funktion end de originale controllere, så jeg synes at prisen er retfærdig og du får ekstra features til at forbedre dit game, hvor især de to ekstra trigger-knapper og Superhuman Hearing er værdsat.
Positivt
- Robust design
- Superhuman Hearing
- Mikrofon-mute knap
- Gode knapper og godt greb
- Muligt at programmere knapper mens man spiller
Negativt
- Føles en anelse billig og nogle knapper “hule”
Pris og tilgængelighed
Set til 399,-