For næsten to år siden havde vi en gaming mus fra SteelSeries til test med taktil feedback og en skærm og nu er det blevet tid til at opdatere netop denne serie af mus. Den væsentligste forskel fra den gamle udgave er at man nu i SteelSeries Rival 710 har producentens egen TrueMove3 optiske sensor i, mens resten mere eller mindre er bibeholdt. Don’t fix what ain’t broken gætter jeg på man har tænkt på udviklingsholdet hos danske SteelSeries, men lad os alligevel lave et fornyet deep-dive af denne featurrige mus.
Hvad er der i æsken?
Kassen til SteelSeries Rival 710 er anderledes bygget op end forgængerens og man har ikke det skrå design man løfter op, men indholdet er faktisk stort set det samme som sidst og vi har dermed en mus, manual og to forskellige kabler i æsken.
Design
Efterhånden har man nærmest set de forskellige former gaming mus kan tage, hvorfor vi nok ikke ser nogle revolutioner i den nære fremtid. Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvad det er man kunne finde på at innovere på denne front, men til den tid må vi nøjes med den samme opskrift, om end der heldigvis kommer forskellige krydderier til retten, så at sige, løbende. SteelSeries Rival 710 er et godt eksempel herpå, for overordnet set er musen den samme som den har været.
Forskellen og opdateringen ligger derimod i overfladen. SteelSeries Rival 710 er uden det mønster, som Rival 700 har på den bagerste del af “kroppen”, hvilket gør at den ligger mere fast i håndfladen, men er derimod mere modtagelig overfor fedt og sved.
SteelSeries Rival 710 er stadigvæk med et knæk på midten, hvor materialet på de to primære knapper er anderledes end den bagerste del. Dog er begge overflader på sin vis “gode” til at modtage fedtmærker og det kan godt være en smule irriterende i længden for musen ser meget hurtigt slidt ud nemlig. Især hvis man som jeg døjer med svedige hænder.
I begge sider af musen er der en mere blød overflade og nærmest gummi-agtig. Denne er for at man får et bedre greb om musen. Denne funktionalitet er mest relevant for dem der bruger finger-tip eller claw greb for at holde på deres mus, idet jeg føler at når man bruger palm-grip så ligger man alligevel hånden på musen og så skrider den alligevel ikke så nemt.
Ser man på tværsnittet af SteelSeries Rival 710 og vi antager at scroll-knappen angiver midten, så er det som om designet af musen er forskudt, idet den højre del af musen er en del bredere end den venstre. Dette giver mere hvile til lillefinger og ringfinger end tommelfingeren når man har grebet om musen.
De to kabler, som følger med til SteelSeries Rival 710, er af forskellig overflade og mens det ene kabel er uden særligt overtræk og “bare” af gummi, så er det andet kabel med stofsovertræk. Gummi-kablet er en smule kortere end det stofsovertrukne og tanken fra producenten er formentlig at man tager gummi-kablet med sig rundt da det er nemmere at transportere mens det andet kan blive hjemme. Den del styrer man dog naturligvis helt selv. De to kabler er i øvrigt på henholdsvis 1 og 2 meter og skiftes ved at man trykker en knap nede på bunden af musen.
Når vi nu er ved bunden af musen og udskiftelige dele, så er SteelSeries Rival 710 hvad man kalder modulær. Med fire skruer i bunden kan man sågar skifte sensoren, hvis man hellere vil have PMW3360, som er i den gamle model eller simpelthen bliver nødt til at skifte fordi den er gået i stykker. Den plade på den bagerste del af musen som ab fabrik er forskellig fra forgængeren er ligeledes mulig at skifte ud. Udover dét er der bagerst på musen også en såkaldt navneplade, som man også kan downloade et 3D-blueprint til og designe sin egen som man kan sætte på for at gøre musen helt personlig.
SteelSeries Rival 710 er ikke nogen lille mus. Personligt kunne jeg godt tænke mig en smule mere bredde i venstre side, men alt i alt er det en mus, der med sine 12,5 cm i længden og 4,2 cm i højden fint fylder en håndflade ud. Dét, og hardwaren i musen, bevirker samtidigt at vi har med en sværvægter på 135 gram at gøre og det vil ikke nødvendigvis falde i enhvers smag.
Størrelsen på SteelSeries Rival 710 giver den også plads til at der er 7 programmerbare knapper og et es i form af et OLED-display, som findes på den venstre front af musen. Jeg kunne ikke få bekræftet opløsningen på denne skærm, men siden man kan downloade de samme billeder fra SteelSeries antager jeg at der igen er tale om en 128 x 36 pixels. Dette display kan bruges til forskellige oplysninger og dette kommer vi nærmere ind på lidt senere.
Endnu en feature, som adskiller SteelSeries Rival 710 fra mange andre gaming mus er dens evne til at vibrere. Det er sikkert også denne feature, som bringer vægten på denne mus op på de nævnte 135 gram. Vibratoren i SteelSeries Rival 710 giver dig taktil feedback når der sker noget i understøttede spil eller apps. Endnu noget vi kigger nærmere på i et af de kommende afsnit.
Funktionalitet
I de kommende afsnit kigger vi lidt nærmere på, hvordan SteelSeries Rival 710 er at anvende i hverdagen. Både hvad angår dens indstillingsmuligheder gennem softwaren, men også brugen generelt. Vi ser nærmere på både software og hardware og gør opmærksom på at min vurdering kan være individuel på nogle punkter, idet de fysiske dimensioner af musen og ens egen krop sjældent er noget man kan gøre noget ved.
Software
SteelSeries Engine er på nuværende tidspunkt i version 3 og jeg kan ærligt talt ikke huske, hvordan de tidlige versioner overhovedet så ud. Nu er der en portal som man mødes af som det første og denne kan man vælge at logge ind i. Ved at logge ind kan man hente sine profiler ned fra skyen og på den måde hurtigt installere de indstillinger man måtte have liggende. Det er en smart feature hvis man skifter PC ofte. På den såkaldte portal har man en oversigt over de kompatible SteelSeries enheder man har installeret. Softwaren viser også frakoblet udstyr indtil man selv fjerner det fra listen.
Når man eksempelvis vil redigere indstillinger på sin SteelSeries Rival 710 så åbner softwaren et nyt vindue op, hvori man kan justere alle indstillingerne. Man kan tilknytte forskellige funktioner til knapperne efter ønske og i henhold til den givne profil. Man kan derfor have forskellige “mus” for hvert spil eller applikation man kører. Profilerne kan man enten lade softwaren skifte afhængigt af hvad for et spil/app der kører eller man kan tildele en knap til at skifte med.
Jeg kan godt lide at der i SteelSeries Engine ikke er så mange undermenuer man kan gå ind i, men derimod er alle funktioner samlet et og samme sted. Det kan godt være overskueligheden falder en smule, men helt ærlig så mange ting er der nu heller ikke at holde øje med at man skal have en undermenu for hvert punkt.
Knapper
Et er at producenten siger deres knapper er med ekstra lang levetid og med mekaniske switche, som det er tilfældet med SteelSeries Rival 710, men noget helt andet er det man oplever når man anvender musen og knapperne. Deres positionering er mindst ligeså vigtig som deres udholdenhed for man skal kunne bruge dem for at de kan blive testet for rigiditet også.
Der er nogle knapper man bruger ofte og det er jo naturligvis dem som ligger en mest naturligt at trykke på. SteelSeries Rival 710 har også nogle knapper, som man forventeligt vil sætte de mindre brugte genveje på da de er lidt sværere at trykke på når man er midt i en kamp. Jeg havde eksempelvis helt glemt at der var en mus lige ved siden af OLED-displayet og blev først gjort opmærksom på det da jeg kiggede i softwaren. Lad os bare sige at selv med mine store hænder så er den knap lidt svær at nå hen til. Det samme gælder i og for sig den knap man har på toppen “bag” scroll-hjulet, men tanken er nok at med disse knapper kan man enten skifte profiler, følsomhed eller noget andet der ikke kræver det sker lynhurtigt nødvendigvis.
Taktil feedback, OLED display og modulært design
SteelSeries Rival 710 er en atypisk gaming mus, idet den har nogle features, man ikke støder på i det store hav, der ellers findes af gaming mus derude. Man forsøger at adskille sig på design, antal knapper, software og meget andet, men få gaming mus implementerer noget revolutionerende når det kommer til stykket. Er den taktile feedback i SteelSeries Rival 710 så i virkeligheden en sand revolution vil jeg ikke ind og argumentere hverken for eller imod, men anderledes er det. Den taktile feedback kunne jeg ikke umiddelbart få til at gøre andet end virke under forskellige timere og forhold, men det optimale tænker jeg kunne have været at få taktile feedbacks ved hændelser i spillet.
OLED displayet er det som sammen med belysningen aktiveres gennem SteelSeries Gamesense teknologien, hvor spil såsom CS:GO giver status til dig som gamer gennem lys og det indbyggede display. Da man sjældent kigger på sin mus mens man spiller, så er de taktile vibrationer langt mere værdifulde. Det er dog ret fedt at kunne se sin K/D og headshot counter løbende på musens skærm. Endvidere kan man som noget nyt i Rival 710 nu få fremvist CPI indstillingen for musen så man altid ved, hvad man har den indstillet til, direkte på skærmen. Ærgerligt er det kun at det er meget få spil, som er understøttet af disse funktioner, men man har lov at håbe flere kommer til. Lige nu er det nærmest kun DOTA2 og CS:GO af de populære spil, hvor man kan bruge de ekstra features i SteelSeries Rival 710 sådan for alvor.
Den modularitet som SteelSeries Rival 710 tilbyder er egentlig beskeden. Man kan skifte bagcover, navne-pladen og så hele sensoren. Jeg tænker at sidstnævnte er noget de færreste vil benytte sig af for det vil vel kun være relevant, hvis den går i stykker og så er det enten indenfor reklamationsretten herhjemme eller også er musen så gammel at man har en ny SteelSeries Rival (gætter på den hedder) 720 til den til man vil opgradere til. Idéen er okay, men det er meget få, som vil have gavn af lige netop denne feature, som dog er med til at trække prisen på musen op.
Sensor
Det som virkelig er nyheden ved SteelSeries Rival 710 er rent faktisk dens sensor. Førhen brugte SteelSeries tredjeparts-sensorer, mens den TrueMove3 som nu er at finde i denne mus er udviklet af dem selv. Dens følsomhed indstilles i CPI niveauer fra 100 til 12.000. Sensoren kan holde til hurtigt retningsskifte og en kraft på 50 G samt en hastighed på næsten 9 meter i sekundet, hvilket SteelSeries forventer er mere end rigeligt for de fleste.
Under alle disse hastigheder gemmer der sig også noget helt andet. SteelSeries har udviklet TrueMove3 sensoren med henblik på at bekæmpe de accelerationer, tilpasninger og lignende som sensorer er sat til at udføre, men som under ingen omstændigheder giver mening for gamere. Her skal det som sker på musemåtten nøjagtigt afspejles på det som sker på skærmen. SteelSeries lover ægte 1:1 på denne sensor og uden acceleration, ingen lag eller fejl. Min oplevelse med SteelSeries Rival 710 var også en flydende, præcis og meget solid sensor. Der var ikke nogle udfald jeg kunne mærke. Desuden synes jeg den har en meget passende liftoff, som er lav, men konsistent så man efter noget tid lærer den at kende og ved hvornår musen holder op med at tracke. Der er ikke mulighed for at justere denne distance dog.
Konklusion
Nu er SteelSeries Rival 710 en opdatering med få ændringer, men det er igen værd at nævne dens innovative tilgang til mus-genren, hvor man får lidt mere end blot en kasse med en sensor. Man har hos SteelSeries tydeligvis tænkt, hvad kunne brugerne have gavn af i form af noget taktil feedback når der er hændelser i spillet, som kræver deres opmærksomhed. Med OLED-displayet er der måske lidt mere nice-to-have end need, men ikke desto mindre er der tale om noget, som er anderledes og om man synes det er brugbart vil man selv kunne vurdere og tænke sig frem til. Muligheden foreligger og dét hele er sammen med en mus med en rigtig god størrelse (læs stor og tung), som vil falde i manges smag samtidigt med at den er udstyret med en utrolig præcis og hurtig sensor, som man kan indstille ned til mindste detalje.
[checklist]
- Design
- Modularitet
- Taktil feedback
- Præcis sensor
- Solid software til indstilling
[/checklist]
[badlist]
- Sniper-knappen ved OLED-display svær at nå
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 748,-