torsdag, november 7, 2024
ForsideAnmeldelserTest: JBL Quantum 800 ANC Gaming headset

Test: JBL Quantum 800 ANC Gaming headset

Vi er ikke helt færdige med Quantum serien af gaming headsets fra JBL, hvor vi i denne omgang har set nærmere på en af topmodellerne Quantum 800, som byder på RGB lys, DTS surround og meget mere. Lad os se om JBL for alvor kan ses som en konkurrent til mere etablerede brands på gaming sfæren.

Hvad er der i æsken?

Æsken til JBL Quantum 800 minder meget om den vi også har set til hhv. 600 og One modellerne, hvor der er et ydre låg i hård pap og et indre låg med gennemsigtig plastik, som gemmer på selve headsettet. Foruden dét er der også et USB-C ladekabel, 3,5 mm lydkabel med indbygget fjernbetjening, trådløs USB dongle, et aftageligt popfilter, som allerede er monteret på mikrofonen og naturligvis en manual.

Design

Hvis ikke man tænder de forskellige headsets i Quantum serien, så kunne man på afstand sagtens blive en smule i tvivl om de har den store designmæssige forskel for de minder utrolig meget om hinanden med store overdimensionerede ørebøffer og en ret bred hovedbøjle med blød polstring.

Der hvor forskellen blandt andet kommer til udtryk det er hos deres implementering af LED-lys, hvor Quantum 800 har en smule flere detaljer at byde på end Quantum 600, men samtidigt lidt mindre end topmodellen One, som vi i øvrigt også har kigget på tidligere.

SONY DSC

Quantum 800 har foruden RGB lys i selve JBL logoet på ydersiden af ørebøfferne også en ring omkring dette element, som ligeledes kan lyse op. De to elementer kan lyse op uafhængigt af hinanden. Det kan blive til nogle ret interessante sammensætninger og lyseffekter.

På den venstre ørebøf er der på Quantum 800 monteret en foldbar mikrofon, som har en temmelig stiv arm, hvilket altså gør at den kan være en anelse svær at bøje ind mod munden. Man kan naturligvis sige at så længe den opfanger den lyd, som den skal så er der ikke nogen udfordring, men for mig betyder det også noget, hvor lavt jeg kan tillade mig at tale når det nu er at resten af familien sover mens jeg gamer og alt andet lige, så er det nemmere, hvis mikrofonen er tættere på munden.

På begge ørebøffer er Quantum 800 udstyret med knapper. Den venstre ørebøf er dog klart den mest travle af de to. Mens højre ørebøf blot har knappen til at tænde og slukke for samt aktivering af Bluetooth, så foregår styring af lyd og balance fra den venstre. Knapperne er designet således at de går mere i et med selve headsettets design og ikke skiller sig for voldsomt ud, men det betyder desværre også at knapperne kan være svære at kende fra hinanden og at blive komfortabel med dette headset kræver lidt “træning” af den grund.

Modsat lillebroren Quantum 600, så er dette headset en smule mere hårdført i designet. Jeg fornemmer i hvert fald at den afgiver færre knirkende lyde når jeg udsætter den for lidt tortur i min obligatoriske vridetest. Man kan i den forbindelse godt mærke at JBL Quantum 800 har en del plastik, men det virker til gengæld godt sat sammen, så det ikke virker skrøbeligt, hvilket kan være vigtigt for gamere, som gerne skulle have noget udstyr, der kan holde til lidt af hvert, især hvis man (i det mindste når corona bliver en smule mindre udbredt) rejser rundt fra LAN til LAN eller over til kammeraterne for at game.

JBL Quantum 800 har i øvrigt en ret bred bøjle i hovedbøjlen, som af sig selv også er bred og polstret med blødt memory foam. Alt dette, sammen med de 50 mm store lyddrivere bevirker at headsettet har en kampvægt på 410 gram og altså ikke langt fra et halvt kilo og det kan nu også godt mærkes, så det bliver spændende at se om de bløde puder, som headsettet er udstyret med, kan tilsikre en komfortabel brugeroplevelse. Den del kommer jeg nærmere ind på lidt senere.

Overordnet set er JBL Quantum 800 et headset med et såkaldt råt look, som man måske også kender JBL for. Det er en smule “over the top” og med et orange/sort kabel der stikker ud fra ørebøfferne og op i hovedbøjlen samt nogle ret store ørebøffer i sig selv, men samtidigt er det holdt stilrent med en blanding af blanke og matter overflader for ikke at snakke om de RGB-effekter man som bruger kan vælge at sætte gang i.

Funktionalitet

Apropos at sætte gang i, så handler de næste par afsnit netop om brugen af JBL Quantum 800 og vi skal se nærmere på, hvilke indstillingsmuligheder vi har, samt hvordan de kommer til udtryk.

Software

Det er naturligvis nævneværdigt at JBL Quantum 800 ikke er begrænset af at du skal installere en form for software for at de spiller, men hvis du ønsker at kunne indstille lys og lydprofiler, så er det en nødvendighed med JBLs eget program, QuantumENGINE. Det er i øvrigt også kun gennem denne at man får adgang til QuantumSURROUND, som JBL er så stolt af og som vi naturligvis kommer nærmere ind på lidt senere.

JBL QuantumENGINE må jeg ærligt erkende at jeg ikke havde de store forventninger til. Eftersom JBL er en ny spiller på gaming markedet havde jeg en antagelse at deres software ville være en beta-lignende udgave, hvor producenten først ville mærke markedet an før de udviklede for meget på denne del. Beta-fornemmelsen er der stadig, men appen virker faktisk ganske fortrinligt og er temmelig nem at finde rundt i og det er vel egentlig også det vigtigste.

Det kræver lidt øvelse i appen dog for der er temmelig mange elementer at kunne indstille for det er både muligt at sætte ANC (støjreduktion) til og fra både på de knapper som er på selve headsettet, men også gennem appen. De slår dog igennem i appen med det samme, hvis du vælger at bruge knapperne på selve headsettet naturligvis.

Hele appen virker en smule forsimplet, men jeg er fan. Der er ikke nogen grund til at gøre tingene grafiske og smarte, hvis deres formål er at indstille dit udstyr så det spiller som du ønsker det og efterfølgende forhåbentlig ikke skal ind og lege med indstillingerne igen. Det der i øvrigt er fedt ved softwaren er at den viser dig live balancen mellem chat og gaming lyd mens du drejer på knappen på selve headsettet. Måske også fordi at den knap hertil efter min mening mangler et mere klart midtpunkt, så man ved hvornår man har ramt 50/50.

Lyd

Lydmæssigt har jeg vanen tro udsat JBL Quantum 800 for alverdens prøvelser under min testperiode. Hovedsageligt var det gaming af forskellige genrer, men jeg var også gennem min playliste af diverse sange fra min test-playliste.

Musikmæssigt skal man huske at slå surround funktionen fra i softwaren, hvis man vil have den rigtige lyd over. Værende en lydproducent, så havde jeg store forventninger til JBLs evne til at overføre dette til også at gøre sig gældende for deres gaming satsning og jeg blev ikke skuffet. JBL Quantum 800 har masser af lyd, gode detaljer og så en del mere bass end gennemsnittet, men det er også noget jeg kender dem for i deres øvrige lydprodukter, så det er ikke noget de blot har skruet op for til gaming serien her. Equalizeren i softwaren kan bruges til at sætte dette headset op til forskellig typer af musik og jeg var i stand til at nyde både metal, jazz og klassisk så længe jeg tweakede det korrekt. Musikmæssigt spiller de altså ret godt.

Hvad angår gaming så var jeg mest af alt spændt på at se om surround nu også kunne levere på et forventet niveau. Jeg havde jo god erfaring fra både ONE og 600 modellerne i samme serie og Quantum 800 valgte heller ikke at skuffe på dét punkt. Her er det dog vigtigt at huske at indstillingerne i softwaren er mangfoldige og det betyder at man kan og bør indstille surround-profilen så den passer til ens hoved. Standardindstillingen var for mig ikke den optimale og jeg skulle trække i den bjælke, som fortæller softwaren, hvor stort mit hoved er, for at jeg fik en mere præcis surround effekt. Selvom mit hoved er større end gennemsniittet, så skulle jeg ikke langt over midten for at få den optimale lydoplevelse for mig, så det er nok noget man skal prøve sig frem med. Det er dog en rigtig fed feature for virtuel surround fra stereo-hovedtelefoner bliver en individuel oplevelse og uden mulighed for at indstille det så kan det være knald eller fald. Det er derfor både vigtigt og godt at Quantum 800 lader dig indstille det. JBL kalder i øvrigt deres surround for QuantumSurround og har udstyret Quantum 800 med DTS-headphones:X v2.0 så det er også noget af forklaringen på at det spiller så godt og lader mig vide meget præcist, hvor mine fjender er og på vej hen i spil som Warzone, som jeg for tiden spiller en del af.

JBL Quantum 800 har masser af lyd og flotte detaljer, men jeg er dog en smule udfordret af at de ikke kan spille voldsomt højt. Personligt skruer jeg så lidt op som muligt for at skåne mine ører, men jeg ved også at nogen spiller med volumen langt højere oppe og den mulighed vil man nok savne lidt her, hvis man altså plejer at skrue højt op.

ANC / Bluetooth

JBL har også udstyret Quantum 800 med lidt specielle features, som man ikke ser så ofte i gaming headsets for tiden. Det bringer prisniveauet en del op, men hvis man kan se meningen med disse funktioner, så er de måske dét værd.

En af disse funktioner så vi også i fx SteelSeries Arctis Pro Wireless og det er at Quantum 800 kan forbinde til din mobiltelefon via Bluetooth. På den måde kan du tage en snak med hvem en der måtte ringe mens du spiller og det ikke kan vente. Du kan også tage headsettet på og med på tur så du kan høre trådløs musik fra din mobiltelefon. Det ærgerlige her er dog at du ikke kan bruge (umiddelbart) knapperne på headsettet til at styre musikken med. Det skal foregå via din telefon. Du kan i øvrigt også bruge det medfølgende 3.5 mm jackstik til at forbinde dette headset til din mobiltelefon, hvis altså din telefon er en af dem, der stadig har et jackstik vel at mærke. Det selvsamme kabel bruger du naturligvis også bare til at koble dette headset til din spillekonsols controller så på den måde er headsettet kompatibelt med alle spilplatforme derude stort set. Den trådløse modtager virker dog kun på Windows, Mac og PlayStation (både 4 og 5).

Den anden funktion, som i øvrigt nok er den endnu mere sjældne, er at Quantum 800 er udstyret med ANC (Active Noise Cancellation – aktiv støjreduktion). En funktion som man oftest ser på kontorer, hvor man ønsker at holde støj ude. Funktionen virker overraskende godt når man tænker på at den egentlig ikke har så meget funktionel værdi (mig bekendt) for de fleste af os. Det skulle da lige være folk, der bor inde i byen og hvor trafikken kan høres gennem vinduet, så kan jeg godt se meningen med galskaben. Jeg satte en lyd på med støj fra et tog og det klarede ANC i hovedtelefonerne ganske fint med at holde ude så det ikke generede mit game. Det du dog skal være opmærksom på med ANC er at hvis der er meget lidt lyd der kommer ind, så kommer der tydelig hvid støj i lyden og det summer i hovedet, selvom der altså burde være stille. Den samme hvide støj er der også og endnu mere konsekvent, når man sætter sidetone til og vil lytte til sin egen stemme.

Mikrofon

Gaming handler for rigtig mange af os om kommunikation, så nu kigger vi på den anden ende af Quantum 800 og hvor den altså skal sende noget lyd tilbage og ikke blot emitere det som kommer til den. Mikrofonen er som nævnt en flipbar en, som ikke kan tages af. Det begrænser nok lidt, hvorvidt man har lyst til at bruge Bluetooth funktionen til at tage dette headset med ud i offentligheden, men jeg har da set at store iøjefaldende gaming designs ikke har været en stopper for folk før, så muligheden er der om ikke andet.

Det man skal være opmærksom på ved mikrofonen i Quantum 800 er at dens sidetone (funktionen hvor man kan høre sig selv) ikke kan virke samtidigt med at ANC er tændt. Det vil sige at ANC bruger den samme mikrofon som en selv når man snakker og har ikke separate mikrofoner til formålet.

Jeg er positiv overfor kvaliteten i lyden og der er meget få steder, hvor lyden bliver en smule udfordret når man snakker meget højt, men det er meget lidt. Sammenlignet med Quantum 600 så giver 800 en lidt mere mørk stemme med en smule mere bund i så at sige.

Til sammenligning kan du høre en indspilning af lyden i de nedenstående klip og også afslutningsvist sammenligne det med indspilningen af Quantum ONE, som er storebror-modellen. Bemærk at filen for den analoge indspilning fylder næsten dobbelt så meget som den digitale, hvor begge indspilninger er på cirka 1 minut.

JBL Quantum 800 digital (USB)
JBL Quantum 800 analog (jackstik)
JBL Quantum ONE digital

Komfort

Jeg var til at starte med en smule skeptisk overfor vægten i dette headset og derfor dens evne til at være og forblive komfortable på mit hoved. Jeg blev dog i den forbindelse både positivt overrasket og bekræftet i min bekymring samtidigt. Til at starte med så føles headsettet slet ikke så tungt på hovedet, som man kunne frygte. Der er en god vægtfordeling og derudover er puderne utroligt bløde.

De bløde puder er dog også hovedårsagen til (antager jeg) at jeg efter længere gaming-sessioner simpelthen bliver nødt til at smide headsettet af hovedet og holde en kort pause. Mine ører og huden omkring dem bliver simpelthen så varme og svedige at det kræver en lille pause. Jeg døjer generelt med denne udfordring skal man lige være opmærksom på, men jeg er sikker på at den ekstra vægt er med til at gøre det lidt sværere at bruge i lang tid ad gangen. I hvert fald for folk med større hoveder, der samtidigt døjer med at deres hud helst skal have masser af åndbarhed.

Batteri

Med Quantum 800 lover JBL at man får en batteritid på op til 14 timer. Det er i sig selv ikke imponerende når man tænker på at mange konkurrerende produkter holder over 20 timer og gerne mere end det. RGB lyset i Quantum 800 forværrer naturligvis batteriet, så hvis du overhovedet vil op i de tal producenten lover skal dette slukkes og det gør det hele endnu mindre imponerende. Jeg lagde dog i forbindelse med min test af Quantum 800 også mærke til at batteritiden ikke var konsistent. Selv i appen var jeg ude for at den viste cirka 8-10% tabt batteritid på en time, men jeg var også ude for at jeg sad og pillede ved indstillingerne i appen og efter blot 5 minutter gik batteri-procenten fra 33% ned til 26%.

Generelt oplevede jeg at Quantum 800 kunne holde strøm i realistiske 10 timers tid før det var tid til en opladning. Det som gør dette til et ekstra issue er at headsettet ikke virker mens det lader op. Det vil sige at hvis man er ved at løbe tør for strøm, så er det bare ærgerligt. Man venter ganske enkelt til det har ladet op og ladetiden var cirka halvanden time.

Konklusion

JBL Quantum 800 er et headset, som er rigt på forskellige features og indeholder flere funktioner end det gennemsnitlige headset. Aktiv støjreduktion er en af de mere unikke og giver rigtig god mening, hvis man bor et sted med støj udefra eller fra stuen, men ellers er den lidt søgt. Quantum 800 leverer en solid lydoplevelse, som bestemt ikke skuffer og så er dens software ret stærk og i stand til at give dig kontrol over dine lydpræferencer samt RGB-belysning skulle det være vigtigt. Komforten er god til trods for den høje vægt, men netop af samme årsag, så er det heller ikke det mest behagelige sæt hovedtelefoner at have på hovedet. Hvis man vil have de mange funktioner i et trådløst design, så er vægten vel prisen at betale, men husk så at de ikke har inkluderet et stort nok batteri til at drive det hele i meget længere end cirka ti timers game. Alt i alt dog et godt headset, der skiller sig ud, virker lækkert og spiller rigtig godt, især når det kommer til den virtuelle surround.

Positivt

  • Stærk software
  • RGB lyseffekter er fede
  • Bluetooth mulighed for at opkoble telefon
  • God surround

Negativt

  • Batteritid
  • Lidt bastung
  • Vejer 410 gram

Pris og tilgængelighed

Set til 1.199,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Vi er ikke helt færdige med Quantum serien af gaming headsets fra JBL, hvor vi i denne omgang har set nærmere på en af topmodellerne Quantum 800, som byder på RGB lys, DTS surround og meget mere. Lad os se om JBL for alvor...Test: JBL Quantum 800 ANC Gaming headset