Vi ser i denne omgang nærmere på en 360 Hz gaming skærm fra ASUS i form af deres ROG Swift PG259QNR, som udover den høje opdateringshastighed også har en masse andre features ideelt til gameren, såsom G-Sync, NVIDIA Reflex Latency Analyzer og mere.
Hvad er der i æsken?
Af en æske til en 24,5″ stor skærm at være, så er den ikke helt lille. Det skyldes muligvis at foden er påmonteret skærmen fra start, eller rettere sagt en del af den er, mens den nederste del ligger løst i æsken. Dette gør den sammen med “C-Clamp”-delen, som ASUS kalder den holder, som gør dig i stand til at montere skærmen fast på et skrivebord. Derudover er der en kasse, som indeholder et DisplayPort kabel, HDMI kabel, strømforsyning og manual.
Specifikationer
- Skærm: 24,5″ 1920×1080 IPS HDR10
- Opdateringshastighed: 360 Hz
- Respons: 1 ms (grey to grey)
- Kontrast: 1000:1
- Lysstyrke: 400 nits
- Porte: 1 x HDMI 2.0, 1 x DisplayPort, 2 x USB 3.2 Gen 1 Type-A
- Audio: jackstik til hovedtelefoner
Design
Uanset om man vælger at samle ROG Swift PG259QNR med foden, hvor monitoren står på skrivebordet eller man hægter det på monteringsfoden fast til skrivebordet, så er man ikke i tvivl om at der designmæssigt er tale om en gaming skærm.
ROG Swift PG259QNR udtrykker gaming med sit ROG logo på fronten, hvor skærmen dog har en meget tynd ramme i siderne og toppen. I bunden er den kun en anelse tyk, men bestemt til at leve med. Det er dog mest på bagsiden at gaming-delen virkelig kommer til udtryk, hvor skærmens bagside er præget af et futuristisk mønster og udført i plastik. Der er på bagsiden også et kæmpe ROG logo.
Rammen i toppen gør i øvrigt at hvis man monterer et webcam, så kommer dennes fod til at stå i vejen for skærmen og give lidt udfordringer dér. Jeg ville dog selv langt hellere have en tynd ramme og placere webcam et andet sted, så det skal ASUS ikke bøde for.
ROG logoet på bagsiden kan i øvrigt sættes til at lyse op i alle regnbuens farver enten via OSD-menuen fra skærmen eller gennem Aura Sync software på din Windows PC. Aura Sync softwaren lader dig sætte lyset op således at det kan lyse i takt med resten af dit Aura Sync kompatible udstyr.
På den nævnte bagside modsat ROG-logoet har man også et “joystick” til justering af indstillinger og menuen på skærmen, såvel som knapper under dette joystick. Mens joysticket er nemt at lokalisere, så er knapperne lidt sværere at kende fra hinanden, selvom ASUS har prøvet at lave dem med skiftevis hældning til den ene side og den anden.
Materialerne omkring selve skærmen er af plastik på ROG Swift PG259QNR, men den føles alligevel temmelig robust og veludført. Det er ikke sådan at indmaden føles hul eller plastikken bøjer, så trods plastikken formår skærmen at fremstå ret lækker. Selve foden er af metal og det er nok dette, der bringer kampvægten op på 7,1 kg til trods for at skærmen kun er 24,5″. Uden fodpartiet er ROG Swift PG259QNR nemlig kun 3,6 kg.
Hvis du vil montere ROG Swift PG259QNR på væggen kan dette også lade sig gøre med VESA-100 support, men det kræver at du tager foden af, som ikke har en knap til at gøre dette hurtigt på, men man skal derimod skrue den af. Det er nok også derfor den er monteret på fra fabrikken.
Hvis det dog handler om at få mere plads på skrivebordet, så er ROG Swift PG259QNR som nævnt også leveret med en C-Clamp, så du kan fastmontere skærmen fast på skrivebordet. Det krævede at jeg lige kiggede i manualen for, hvordan jeg skulle sætte skærmen på denne stander i stedet for, men det viste sig at være ret simpelt.
Med denne skrivebordsmontering får man masser af plads på skrivebordet ganske vidst og jeg synes det er fedt den medfølger, men jeg er også lidt splittet. Mit eget skrivebord er nemlig en hel meter dybt og der er med ROG Swift PG259QNR ikke nogen mulighed for at føre skærmen fremad på. Dette betyder at din skærm vil stå temmelig langt tilbage, hvis ikke du har eg meget lille skrivebord i dybden og så forsvinde idéen lidt.
I bunden af foden er der i øvrigt lavet hul, så du kan føre kabler ud bag skærmen, hvilket er meget praktisk, hvis du har monteret den på C-Clamp standeren da du på den måde kan føre kabler helt væk fra skrivebordet.
Funktionalitet
Nu, hvor vi har konstateret ud fra ovenstående at ASUS med ROG Swift PG259QNR har formået at lave et temmelig flot produkt til trods for at det er tyk plastik og vejer et ondt år, så skal vi til at se nærmere på, hvordan den så klarer sig i det den er skabt til – gaming.
Indstilling
For så vidt angår indstilling af ROG Swift PG259QNR så handler det ikke udelukkende om fodens evne til at indstille skærmen i højden. Det er også muligt at rotere skærmen på højkant til den ene side, selvom jeg ikke selv kan forestille mig at man bruger en 360 Hz skærm som sekundær skærm i denne rotation.
Det handler også om OSD-menuen, som man får adgang til ved at klikke på en af de nævnte knapper på bagsiden af skærmen. Menuen er nogenlunde omfattende og der er en masse muligheder, hvor jeg lidt senere kommer ind på nogle af dem, men dét til trods så er skærmen nem at navigere i. Til at starte med er det lidt bøvlet, men når man har pillet ved det nogle gange er der logik i knapper og menuer. Det er mere mængden, der gør det føles lidt uoverskueligt.
Billede
ROG Swift PG259QNR fremstår ganske skarpt og med nogle flotte farver. Det er dog kun en Full HD skærm og det kan mærkes når man kommer nærmere på displayet samtidigt med at skrivebordspladsen bliver begrænset. Især hvis man har pøvet noget med en højere opløsning, men det er prisen man må betale for at få den høje opdateringshastighed.
Jeg smed forskellige billeder og videoer op for at teste ROG Swift PG259QNR i forskellige scener og synes den har en god og ensartet gengivelse af fuldskærmsvisning i både én farve og noget med mange detaljer. Selv sort/hvide streger døjer den ikke umiddelbart med, men jeg føler dog at sort ikke bliver nær så sort, som jeg havde forventet. Det er bestemt godt og ikke forfærdeligt af et IPS FHD display at være, men med HDR10 forventede jeg nok bare lidt mere af billedet. Der er heller ikke noget hvidt lys i kanten af skærmen når denne er sat til at fremvise en mørk farve og det er jeg næsten mere glad for en så meget andet.
Efter min mening kan ROG Swift PG259QNR sagtens agere som en fin produktionsskærm for dem, der primært ønsker en god gaming monitor, men også beskæftiger sig med noget hobby-produktion af billede og video. Farverne er nemlig ret klare og rene (uden at jeg har mulighed for at måle dette desværre grundet mangel på udstyr). Farverne føles blot levende og korrekte og især sammenlignet med min egen 34″ Samsung, som efterhånden har nogle år på bagen.
Gaming
Jeg føler der er behov for et separat afsnit til de mange features, som ASUS mener vi som gamere skal bruge. Meget af det, som ROG Swift PG259QNR tilbyder, er ikke noget jeg har kunne lave målinger på. Eksempelvis understøtter ROG Swift PG259QNR NVIDIA Reflex Latency Analyzer, som gør at dit input fra fx mus registreres med mindre delay end andre skærme, men det må jeg stole på er tilfældet og virker.
Skærmen har også FlickerFree teknologi og Ultra-lav Blue Light, som skal give dig en bedre oplevelse foran skærmen uden at du får ondt i øjne eller hoved, hvilket naturligvis er features, som er kærkommen, men vil påvirke os som brugere forskelligt.
Gennem OSD menuen kan du også aktivere forskellige profiler for billedet, som er indstillet af ASUS ab fabrik, så du kan få optimale settings til hhv. Racing, RTS, eSports og andet. De forskellige profiler bringer forskellige indstillinger i spil, så Cinema indstilling giver køligere og mere korrekte farver, mens eSport giver dig mere kontrast så du nemmere kan spotte fjender.
Det er alt sammen meget smart, men det er op til den enkelte at vurdere, hvor meget værdi det bringer. Jeg kan sagtens se fordelen i at mit billede ser korrekt ud når jeg arbejder og ser YouTube og kan leve med at gå på kompromis med korrektheden når jeg så skal spille, men jeg er i tvivl om jeg ville gide skifte indstillinger, hver gang jeg skifter mit brug.
For at teste skærmens hastighed smed jeg CS:GO på den og tvang indstillingerne til at fremvise mange FPS så jeg kunne teste de 360 Hz. Jeg må indrømme at jeg gjorde mig virkelig umage med at spotte ghosting og tearing i skærmbilledet og kunne ikke spotte noget, men jeg er heller ikke pro, så måske min vurdering er mindre værd. Du kan dog få skærmen til at vise dig en graf i toppen, som viser live FPS og en graf over tid så du kan se om du oplever store FPS drops.
Desuden smed jeg UFO-testen efter skærmen og forsøgte med mine Samsung telefon at lave et billede med hurtig-luk, så man kan se at trods hurtige bevægelser, så står billedet og elementet spot on.
Lyd
Denne del er relativt nem for ROG Swift PG259QNR er ikke udstyret med højtalere og kan derfor kun bruges med høretelefoner gennem jackstikket.
Tilslutning
ASUS siger selv at ROG Swift PG259QNR er rig på forbindelsesmuligheder, men den har i virkeligheden kun én af hver port og jeg kan ikke slutte mine begge computere til og mine spillekonsoller ved siden af, idet jeg med denne skærm kun har én HDMI og én DisplayPort. Der testede vi forleden en AOC U28G2XU med dobbelt så mange videoporte og dobbelt så mange USB-porte også. Det er HDMI 2.0 i ROG Swift PG259QNR og den understøtter også 120 Hz på de nye spillekonsoller, men altså ikke Variable Refresh Rate – desværre.
Konklusion
Hvis du kan leve med at betale en ret høj pris for en skærm, der ikke har så mange porte at byde på og ikke understøtter de nye konsollers variable opdateringshastighed, så er ASUS ROG Swift PG259QNR alligevel et rigtigt godt bud på en meget solid gaming skærm, der med sit hurtige panel viser dig alt det (min påstand) dit øje kan nå at fange og registrere. Du eliminerer en masse flaskehalse og til prisen er ROG Swift PG259QNR en god skærm for dem, der vil give sig selv en konkurrencemæssig fordel i form af et skarpt display med overraskende flotte farver. Derudover står den også ganske flot på skrivebordet og du kan også vælge at montere det fast på skrivebordet. Alt i alt – god men bestemt ikke prisvenlig.
Positivt
- Flot design
- Flot billede
- Hurtig og billede står skarpt uanset hvor meget du presser den
- Omfattende indstillingsmuligheder
Negativt
- Ingen VRR på de nye konsoller
- For få porte
- Lidt lys sort