Danske Logic Artists banker på med endnu en tur-baseret titel i form af Expeditions: Viking, som følger en klan af vikinger idet de skal til at erobre verden og sikre sig rigdomme og deres fremtid. Man står som spiller i spidsen for denne Expedition og turen går til de britiske øer, hvor man vil møde sin skæbne eller skabe samme. Vi har været med på rejsen og giver vores vurdering af spillet i det følgende, hvor du kan læse med.
Storyline
I de grove træk er historien i Expeditions: Viking ganske simpel og lige til. Det går i sin enkelthed ud på at hovedpersonens far er død og man står til at arve tronen af et folk vikinger fra Danmark. Både tronen og økonomien er truet fra alle sider, da ens far har efterladt sit herredømme i en lettere udfordret stand og det er nu op til spilleren at vokse sig ind i rollen og træffe de rigtige valg for at ens folk kan overleve og komme på benene igen.
Valgene er dog ikke så ligetil som historien i spillet er det, idet man selv vælger, hvilken vej man vil gå og også i hvilken rækkefølge for så vidt muligt. Det er dog også disse valgmuligheder, som lader Expeditions: Viking skille sig ud fra mange andre spil, idet historien ikke er lineær på nogen måde. Et tidligt eksempel herpå er at man eksempelvis kan vælge at plyndre sig vej til rigdom eller også kan man vælge at etablere en handelsrute, der gavner alle parter.
Selvom det er relativt simpelt, så er det således at valgene skal stå en klart allerede tidligt i spillet, idet man skal udvikle sine karakterer til at kunne håndtere enten den ene eller den anden måde at agere på. Man skal også bygge et skib af forskellige træsorter, som hver har deres egenskaber, hvor nogle er bedst til at raide med så er andre bedre til at fragte en masse gods med sig, som et ægte handelsskib ville være det.
Der er også adskillige delhistorier, som kan have en indflydelse på hovedfortællingen, men man vælger selv om det er nogle man ønsker at udforske og gøre noget ved. Igen er valget spillerens helt egen, men det kan som nævnt have en betydning for den gruppe af karakterer man bygger op.
Man skal dog gøre sig selv klart at ting i Expeditions: Viking tager tid og det er ikke bare sådan lige at man siger nu vil man på plyndringstogt og så er den næste scene et sted i England, hvor man er i gang med at hugge uskyldige mennesker ned. Man bliver hele tiden mødt med diverse udfordringer og missioner, der skal klares førend man er klar og dette følger en spillet igennem. Det bliver efter min mening aldrig for meget, idet det bidrager til den gode fortælling, som Expeditions: Viking i virkeligheden er.
Gameplay
Logic Artists er ikke nye til at lave spil og har allerede lavet et spil i Expeditions serien, så for dem der har spillet dét vil der nok ikke være meget i den måde man spiller på. For andre, så skal man enten tænke tilbage til Baldur’s Gate eller en af de nyere turn-based strate-/rollespil.
Det er nemlig således at gangen i Expeditions: Viking foregår ganske uforstyrret, hvor man kan gå på opdagelse i den åbne verden, indtil man bliver mødt af fjender eller man selv udsøger disse. Her skifter spillet så til en spilleplade med hex-felter, hvor de enkelte karaktere kan bevæge sig på. Afhængigt af karakterens egenskaber kan det have indflydelse på den fart og afstand karakteren kan tilbagelægge.
Disse egenskaber er man selv som spiller herre over at udvikle og tilpasse, således at man på sit hold både har nogen der kan skyde, forsvare, angribe og heale. Hvis man kun har en type af krigere på sit hold, så er det nærmest også sikkert at man bliver overtrumfet.
Kampene er meget baseret på stats og til dels også tilfældigheder, altså som det også er tilfældet i virkeligheden et eller andet sted, for det kan godt være man har verdens bedste skytte på sit hold, men selv de kan have en dårlig dag, påvirket af morale, vind og vejr og hvad man ellers kan komme i tanker om. Derfor er ingenting selvskrevet i Expeditions: Viking og det gør spillet ekstra spændende.
Det der virkelig bed mig ved Expeditions: Viking er de små detaljer. Et er at man gennem spillet kan styrke sin hjemby, sine karaktere og udstyr ved nærmest at tweake de mindste detaljer. Man kan eksempelvis lade sin hovedperson være meget diplomatisk, således at denne har nemmere ved at overbevise og overtale andre mennesker om det han siger og det kan jo være vigtigt når man skal forhandle. Noget andet er dog også i kampsystemet, hvordan man har tænkt på nærmest alting. Det er nemlig således at skyder man med ild-pile efter sin fjende og sætter ild til denne, så går ilden ikke bare ud, men spredes til de omkringliggende hex-felter, også selvom det er ens egne, der befinder sig i disse felter. Disse små detaljer gør spillet meget dynamisk og uforudsigeligt.
I kampene er styringen spot on for man kan styre kameravinklen til at se det hele fra den vinkle man har lyst, men der hvor jeg har en udfordring er i free-roam, hvor jeg gerne udforske verden, så synes jeg kameraet kan drille til tider, men det er ikke noget, der decideret set ødelægger spilleoplevelsen, men det gør den i hvert fald mindre flydende end man kunne ønske det var tilfældet.
En anden bette udfordring jeg havde med Expeditions: Viking var at når først man var kommet forbi et punkt i spillet, hvor man havde fået fortalt, hvordan tingene stod til, så kunne man umiddelbart ikke få dette tip frem på skærmen igen. Det vil sige at hvis der gik noget tid inden man skulle bruge dette fif igen og man havde glemt, hvad og hvordan man skulle gøre, så var det nærmest umuligt at finde ud af, hvad man skulle.
Grafik og lyd
Det man har forsøgt at gøre med Expeditions: Viking er ikke så meget at skabe nogle vilde lydmæssige scener, som man kunne blive blæst omkuld af. Det ville også være forkert i et turn-based spil som dette, men det man til gengæld har formået med både lyd og grafik er at skabe en fantastisk stemning, som gør hele spiloplevelsen nemmere at leve sig ind i.
Grafikken i Expeditions: Viking er flot nok til at man ikke bliver forstyrret af den, men det jeg dog synes er mere vigtigt end en flot grafik er at det ligner datidens settings og måske mindre farverige verden end den vi kender i dag og det gør spillet langt mere autentisk end hvis det var fyldt med sprudlende farver og lignende.
Lyden er stille, men klart noget man lægger mærke til alligevel og det skyldes at man har et rigtig fedt soundtrack, som er nemt genkendeligt når man først har spillet nogle timer, så bliver det bare ens baggrund og det bidrager ligesom grafikken til autenticiteten. Ikke fordi jeg tænker de lyttede til denne type af musik dér dengang, for det er jeg overbevist om ikke var tilfældet, men alligevel føles det som om man har ramt rigtigt for at skabe den rigtige stemning og ambient.
Konklusion
Expiditions: Viking er et spil man kan tage helt i sit eget tempo og det er nok den største attribut uden at man på den måde skal tænke de andre elementer halter efter for det gør de bestemt ikke. Man har massevis af fortælling, historisk korrekt repræsentation og vigtigst af alt valgmuligheder, men for mig var det rart med en afveksling fra den type af spil jeg ellers er vant til i hverdagen, hvor ethvert sekunds uopmærksomhed kan koste dyrt, mens det i Expeditions: Viking handler om at tage de rigtige beslutninger og velovervejet. Spillet tvinger en til at man lever sig ind og tænker som man ville agere, hvis man virkelig stod overfor at skulle lede sit folk i krig eller etablere en handelsrute i stedet. De rigtig mange små detaljer udgør en vigtig del af spillet og bidrager til at man netop er i stand til at nyde hvert sekund af dette spil, for alle ens beslutninger har en betydning for historien og dennes udvikling og spillet her kan anbefales til både dem der kender genren og særdeles også dem, der er vant til at skuddene flyver om hovedet, for fælles har de fleste af os at vi gerne vil være underholdt og det klarer Expeditions: Viking til UG efter min mening. De små detaljer gør “bare” at Expeditions: Viking er adskillige gennemspilninger værdig for man kan få vidt forskellige fortællinger ud af det fra gang til gang.
Positivt:
God fortælling
Massevis af valg med indflydelse på spillets gang
Flot og repræsentativt for samtiden
Genspilningsværdi
Negativt:
Finpudsning af styring udenfor kamp
Kamera i free roam
[checklist]
- God fortælling
- Massevis af valg med indflydelse på spillets gang
- Flot og repræsentativt for samtiden
- Genspilningsværdi
[/checklist]
[badlist]
- Finpudsning af styring udenfor kamp
- Kamera i free roam
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Expeditions: Vikings kan findes på Steam, GOG, Gamersgate, Humble Store og i udvalgte butikker verden over.