Som annonceret tidligere har SteelSeries lanceret en serie af gaming headsets de betegner Pro og som er bestykket med højt ydende lyddrivere for at imødekomme et stigende krav fra gamerne omkring deres udstyr. Et af disse er SteelSeries Arctis Pro + GameDAC, som er den kablede version med dertilhørende Game-forstærker så at sige og den har vi fået lov at teste. Der er tale om et headset med Hi-Res lyddrivere og en Digital-Analog-Converter med 24-bit understøttelse blandt andet.
Hvad er der i æsken?
Vanen tro er indpakningen ikke blot en kasse med en masse ting smidt ned i. Unboxing er nærmest blevet til en feature i sig selv og jeg vil da også selv støtte op om at måden tingene er pakket ind på betyder en hel del for førstehåndsindtrykket, selvom man ikke burde lade det påvirke. I Japan er det at pakke en gave pænt ind næsten ligeså værdifuldt som selve gaven, så der er nok noget om det. Indholdet i kassen til SteelSeries Arctis Pro + GameDAC er ganske mangfoldigt og består af følgende dele, som man tager op af æsken ganske nydeligt:
– Arctis Pro Headset
– GameDAC
– Headset kabel
– USB-kabel til PC
– Toslink kabel (evt. til PS4)
– 4-pin 3.5mm adapter
– Mikrofon-filter
– Manual (også tilgængelig som download)
Design
Umiddelbart minder SteelSeries Arctis Pro mest af alt om deres Arctis 7 hovedtelefoner, som vi også har leget med her på siden på et tidligere tidspunkt. Der er tale om et design med en metal-bøjle i toppen, men hvor der er en stofstrop, som er den, der hviler på hovedbunden når man har det på hovedet. Dette gør at headsettet kan tilpasse sig hovedets facon mens man tager det på hovedet i stedet for at man skal justere til en bestemt størrelse på forhånd. For mit eget vedkommende så skal SteelSeries Arctis Pro headsettet ikke være mindre førend jeg faktisk ikke ville kunne få det på hovedet. Jeg udnytter i hvert fald dens proportioner, men jeg har også et større hoved end gennemsnittet (for dem der har læst mine tidligere anmeldelser så ved I også godt at jeg endte med at give øl sidste dag på HHx eftersom jeg var den i klassen med det største hoved).
Hvis ikke man kender til Arctis 7, så nytter det nok ikke så meget at jeg bruger den som sammenligning, hvorfor jeg nu vil komme lidt ind på det overordnede design af SteelSeries Arctis Pro headsettet, som faktisk er et ret flot headset at have mellem hænderne. Min obligatoriske vride-test, hvor jeg tager et produkt (for hvilket det giver mening) og vrider det mellem hænderne, udførte jeg også her på SteelSeries Arctis Pro og ikke så overraskende endte den med nærmest ikke og afgive et pip. Årsagen til vride-testen er netop at lytte og mærke efter svaghedstegn i konstruktionen, idet holdbarhed er en vigtig parameter for enhver gamer, der kan finde på at spille adskillige timer dagligt med et headset, der ryger af og på hovedet flere gange i løbet af en sådan seance.
Overordnet set har SteelSeries Arctis Pro et ret clean look og er ret lækkert at anskue. Den “rene” overflade, så at sige, bliver en smule ødelagt af de mange indgange og knapper, der er at finde på undersiden af den venstre ørebøf. Denne indeholder nemlig indgang til 3.5mm jack, indgang til headset-kabel, volumenknap og mic-mute knap. Det ser måske ikke så pænt ud, men det må siges at være ganske praktisk at have lige ved hånden, hvis man sidder en smule væk fra den medfølgende GameDAC, som vi i øvrigt kommer nærmere ind på senere.
I den venstre ørebøf finder man også den udtrækkelige mikrofon, som foruden at være viklet ind i ørebøffen kan trækkes ud efter behov. Det vil sige at man kan gemme den væk og næsten helt ind i headsettet når man ikke skal bruge mikrofonen. Mikrofonen i SteelSeries Arctis Pro er dejligt fleksibel så man kan tilpasse det efter ønske og behov.
Selve hovedpuderne i SteelSeries Arctis Pro har en smule mere fylde end det er tilfældet med Arctis 7, hvis vi endnu en gang skal drage nogle paralleller og sammenligning for dem der kender det andet headset. Der er stadigvæk tale om ørepuder betrukket med stof og med memory-foam inde i, hvilket betyder at dem, der ikke nødvendigvis er fans af kunstlæder kan glæde sig over dét. For mit eget vedkommende betyder det at selve følelsen mod huden er en smule mere rug, men samtidigt ånder huden langt bedre gennem stof end gennem kunstlæder, så you win some and you lose some, som vores engelsktalende venner ville sige det.
Fra SteelSeries Arctis Pro og ned til den medfølgende GameDAC, som altså er med i vores testeksemplar, der går der et proprietært kabel, som er knap halvandet meter langt. Det er efter min mening en smule for kort, selvom man skulle sidde foran sin computerskærm og spille, så vil man jo gerne have lidt mere frihed til at bevæge sig i. At SteelSeries vælger at lave kablet unikt til denne tilslutning kan jeg sagtens følge, for så slipper man for brugere med dårlig lydoplevelse grundet brug af uoriginale kabler, men så burde de i hvert fald have givet os en del flere centimeter at gøre godt med.
GameDAC, der følger med headsettet i denne udgave, er et lille device med et display i venstre side og en stor skrue-knap i højre. Den nævnte knap er ikke voldsomt stor som sådan, men i relation til resten af enheden så er den i hvert fald ikke til at misse. Det er nok også hensigten for det er den knap man hovedsageligt bruger ved indstilling af denne GameDAC. Selve indstillingen og betjeningen kommer vi nærmere ind på senere under funktionsafsnittet dog. Der er også en mindre knap ved siden af den store og det mangler også at blive sagt at man også kan trykke på den store knap foruden at man kan dreje den rundt.
På bagsiden af GameDAC enheden har man så forskellige porte og startende fra venstre side har man en optisk lydindgang, microUSB, line out og mobile. Det vil sige at man på samme tid kan forbinde både en USB enhed og en optisk lydindgang. Således er det eksempelvis muligt at forbinde en PlayStation 4 og PC på samme tid. Hvordan skiftet mellem de to enheder så foregår vil vi beskrive senere. Den sidste indgang på GameDAC findes i venstre side og her forbinder man så det nævnte proprietære kabel.
I ydresiderne af ørebøfferne har man LED-ringe, som kan lyse op i alle regnbuens farver. Det er ikke noget man selv som bruger kan se, da det er på ydresiden, men hvis man enten sidder med nogen andre i rummet eller streamer så kan man om ikke andet sørge for de får noget at se på. På ydresiden af ørebøfferne er der også magnetiske plader, som man kan tage af. Tanken er nok at man kan lave sine egne og smide på eller erhverve sig andre om end jeg ikke kan finde dem på producentens hjemmeside på skrivende stund.
Funktionalitet
Når man har koblet SteelSeries Arctis Pro + GameDAC til sin computer eller PlayStation bliver man på skærmen af GameDAC’en guidet gennem opsætningens 18 skridt. Det er ikke fordi der er så mange nødvendige skridt, men undervejs bliver man introduceret til enhedens muligheder med de forskellige knapper. Alle instruktioner er illustreret på den lille LED-skærm der lyser op med hvide dioder på en sort baggrund. De forskellige skridt er også en smule med gaming humor på. For eksempel siger teksten at ved at holde den store knap inde kommer man ind i en “dungeon” og ved næste illustration står der “okay it’s just a menu”.
Når det så er på plads er man klar til at anvende sit SteelSeries Arctis Pro + GameDAC sæt. I nedenstående bryder vi de forskellige elementer ned og fortæller om dem individuelt.
Softwaren
Om man vil så kan man installere SteelSeries Engine 3 for at få adgang til indstillingsmulighederne på selve headsettet. Det kan også være at man har denne software installeret i forvejen fordi man har andre SteelSeries understøttede produkter i sit rig. SteelSeries Engine 3 giver egentlig de samme indstillingsmuligheder som er at finde på GameDAC enheden, så hvis man synes indstilling er nemmere via computeren kan man styre den her. Det er alt andet lige også nemmere at indstille belysning via softwaren på computeren end det er via GameDAC enheden, som blot giver mulighed for nogle præinstallerede farver og effekter.
Det er meget rart at man kan indstille de forskellige ting, hvis man føler sig mere tryg eller har det nemmere ved at gøre det på computeren. De forskellige indstillinger slår hurtigt igennem ud på GameDAC’en, så uanset om man anvender den ene eller den anden metode er man hurtigt kørende.
Lyden
Når SteelSeries reklamerer med Hi-Res lyd og fuld fokus på lydoplevelsen så er de også med til at bringe forventningsniveauet op. Sidst dette skete for mig var da nogle venner anbefalede en film for mig. De roste den til skyerne for en masse elementer, men det endte for mig med at være en middelmådig filmoplevelse fordi jeg lagde for meget i det. Helt den samme oplevelse havde jeg heldigvis ikke med SteelSeries Arctis Pro + GameDAC. Initielt var jeg overrasket over lydniveauet og blev en smule skuffet på den front. Lidt google søgning ledte mig dog hen til at andre også havde oplevet det samme og man skulle blot opdatere firmwaren på enheden for at aktivere [frigøre] headsettets fulde potentiale. Det skyldes angiveligt noget lovgivning i nogle af de markeder, hvor SteelSeries operer.
Ved oplåsning af headsettets fulde spektre får man helt sikkert mere lyd igennem, men selv herefter er SteelSeries Arctis Pro ikke blandt de højest spillende headsets derude. Personligt synes jeg ikke det er et voldsomt issue, eftersom jeg heller ikke spiller særlig højt når det er at jeg spiller, men ud af hvor meget headsettet kunne præstere kørte jeg nok 90% igennem hele tiden så der er ikke meget mere at komme efter uanset hvordan man vender og drejer det.
Det handler dog naturligvis ikke om lydniveauet så meget som det handler om lydkvaliteten og det er her SteelSeries Arctis Pro skiller sig en ”smule” ud fra mængden. Først og fremmest er de 40mm lyddrivere i SteelSeries Arctis Pro med en frekvensgang på 10-40.000 Hz. Det betyder en langt højere detaljegrad end gennemsnittet derude og gør SteelSeries Arctis Pro til et meget habilt sæt hovedtelefoner takket være denne Hi-Res audio mulighed. Man skal dog være opmærksom på at spillene man kender i dag ikke understøtter denne lydkvalitet, men det kommer så småt når man opdager at det kan være en parameter man også kan spille på. God lyd er nemlig vigtigt for enhver gamer, men det som SteelSeries Arctis Pro + GameDAC giver mulighed for i høj grad allerede nu er at man kan høre sin musik i fantastisk kvalitet. For at man udnytter dette til fulde kræver det dog også en ordentlig lydkilde, hvilket vil sige at ens mp3-samling ikke nødvendigvis rækker når det kommer til de muligheder, som er mulige med den ESS Sabre 9018 DAC, der er i GameDAC.
Hele lydspektret med den rigtige lydkilde og SteelSeries Pro er eminent og uanset musikgenre så er detaljegraden fantastisk og lydbilledet ganske afbalanceret. Man møder en blød bass, der er utrolig præcis samtidigt med at diskanten formår at skinne helt igennem. Sange som Psychedelic Pill fra Neil Young eller Sanctuary af Miles Davis bliver en lidt anden lydoplevelse end man måske er vant til fra andre gaming headsets. De to sange er blot få eksempler fra min liste af musik, som jeg synes er gode til at teste lydudstyr med, idet de har mange detaljer, som ikke nødvendigvis kommer til udtryk på dårligt eller semi-godt udstyr og her klarer SteelSeries Arctis Pro + GameDAC sig ganske fornuftigt. Spil er ingen undtagelse og selv her vil man opleve en klarhed og detaljegrad der burde kunne stille de fleste tilfredse.
Gennem GameDAC’en er det også muligt at indstille side-tone i headsettet, således at man kan vælge niveauet for hvor meget man kan høre sin egen stemme inde i selve headsettet. Det er en overset feature, som jeg selv er stor tilhænger af. Side-tone er den funktion, som gør det muligt for brugeren at høre sin egen stemme inde i selve headsettet og den hjælper til at man kan justere sin stemme og ikke råbe ind i mikrofonen fordi man skal overdøve spillets lyd. Vi mennesker har det nemlig sådan at vi helst skal høre os selv sige noget for at være sikre på at vi har sagt det. Man hører dermed inde i SteelSeries Arctis Pro headsettet det som ens holdkammerater forventeligt hører i den anden ende, hvis ellers deres headsets er tunet korrekt ind.
Med hensyn til netop holdkammerater, så skal man have in mente at SteelSeries Arctis Pro kun giver mulighed for at man justerer Chatmix via GameDAC’en. Chatmix er balancen mellem spillets og holdkammeraternes lydniveau i headsettet. For mit eget vedkommende er det noget jeg oftest indstiller i starten af spilsessionen, men med nogle spil ved man aldrig, hvornår medspillerne bliver overdøvet af en masse eksplosioner og så er det rart at man kan justere hurtigt.
Surround
Surround kan i mange spil, især multiplayer, give spilleren nogle fordele ved at gøre denne mere bevidst om omgivelserne. Med surround kan man fx i spil som Counter Strike bedre orientere sig om, hvor fjendtlige spillere befinder sig og sågar, hvor de er på vej hen.
SteelSeries Arctis Pro + GameDAC understøtter virtuel surround, hvilket vil sige at dens “kun” to lyddrivere skal simulere en surround for brugeren ved at udnytte hjernens automation og perception. Det kræver naturligvis at spillet understøtter surround for at man kan få noget ud af denne funktion.
SteelSeries Arctis Pro tager dog dette skridtet videre og understøtter DTS Headphone: X v2.0. Initielt var jeg ganske ærligt ikke besynderligt imponeret af surround effekten i SteelSeries Arctis Pro. Det var muligt at høre at lyden kom fra forskellige retninger, men det er set eksekveret bedre. Dog med DTS Headphone: X blev det en del bedre og der kom mere klarhed i lyden, således at orienteringen på den måde også blev bedre. Selve lyden fik sig også et nudge opad. Det kræver at man har det aktiveret gennem GameDAC enheden og at det er understøttet, men så er det også dét værd.
DTS Headphone: X løfter dermed SteelSeries Arctis Pro’s surround lyd op på et niveau jeg også ville forvente den lå i sin prisklasse. Min oplevelse af surround kan sagtens være individuel for det kan man ikke komme udenom når man har med et virtuelt surround at gøre. Det kan sagtens være mine ørers facon og form, der påvirker den surround, som SteelSeries Arctis Pro simulerer.
Mikrofon
Den udtrækkelige mikrofon på SteelSeries Arctis Pro er ingen ny sag. Det har nærmest været SteelSeries’ varemærke siden den bedstsælgende Siberia serie og man har heldigvis bibeholdt det fleksible design, som gør det muligt at placere mikrofonen efter ønske.
Lydmæssigt er mikrofonen i SteelSeries Arctis Pro glimrende, hvis man tager dens størrelse i betragtning. Efter min mening er der sket en god udvikling siden mikrofonen i Siberia og stemmen lyder nu en del mere naturlig.
Mikrofonen er angiveligt med støjreduktion, men det er ikke en digital en af slagsen så vidt jeg kan spotte og den formår kun at dæmpe nogle af de udefra kommende lyde. SteelSeries Arctis Pro har helt klart en af de bedre mikrofoner, der er bygget ind i et gaming headset. Det medfølgende filter kan man smide på, hvis man ikke synes det forstyrrer ens synsbillede. Filteret hjælper til hvis man kommer til at råbe eller ved lyde som “pf” og “ts” således at disse kommer mere klart igennem. Klart anbefalelsesværdigt, vhis det er noget man kan udenat det store filter generer en. Det er nemlig ikke muligt at skubbe mikrofonen helt ind, hvis man vælger at smide det på.
Komfort
For mit eget vedkommende er SteelSeries Arctis Pro headsettet en tand for lille, men dette er kun en udfordring mens jeg smider det på hovedet. Min frygt var at jeg af denne årsag ville opleve ubehag efter kort tids brug, men det har heldigvis ikke været tilfældet. Om det skyldes de luftige puder eller at luftcirkulationen er i top kan jeg ikke sætte en finger på. Jeg kan blot berette at komforten er vedvarende selv efter en hel aften med PUBG.
Jeg vil fortsat foretrække et headset, der sidder en smule mere løst end det er tilfældet med SteelSeries Arctis Pro, men så længe det ikke er decideret ubehageligt så synes jeg det går. Nogen med et mindre hoved end mit vil ikke opleve det samme når de tager headsettet på hovedet og det kan den bedre halvdel herhjemme også bekræfte.
Når man holder en pause så er SteelSeries Arctis Pro designet således at den har en såkaldt DJ-funktion, som gør at ørebøfferne kan vippe fladt så man kan smide dem omkring halsen uden at skulle tage headsettet helt af.
Konklusion
Der er adskillige parametre man skal være bevidst om når man kigger efter et nyt gaming headset. Det er naturligvis vigtigt at lyden er kvalitetsfuld, således at man kan få den bedst mulige spilleoplevelse ud af sine spil, men da mange af os spiller adskillige timer, gerne i streg, så skal komforten være på plads. For dem der spiller multiplayer med vennerne er kommunikationsdelen også vigtig og her gælder det både om at have en god mikrofon, men også mulighed for at indstille den lyd der kommer fra spillet kontra den man får gennem kommunikation.
SteelSeries Arctis Pro har efter min mening nailet disse elementer ganske fornuftigt. Lydkvaliteten er nok den der skiller sig allermest ud for mange af de andre features kender vi fra den tidligere Arctis serie. Hi-Res lyd kommer forhåbentlig til flere og flere spil i fremtiden og så kan man nyde den høje lydmæssige detaljegrad, som SteelSeries Arctis Pro præsterer med Hi-Res audio og DTS Headphone: X surround. Sidstnævnte kunne også være en tand bedre, men oplevelsen kan som nævnt være individuel og helt overordnet set lyder SteelSeries Arctis Pro fantastisk. Den er behagelig at have på hovedet lang tid ad gangen og så sker al indstilling lynhurtigt gennem den dedikerede GameDAC kontrolenhed. Kablet ned til denne kontrolenhed er relativt kort og tanken fra SteelSeries er at man nok ikke sidder langt væk fra den, men jeg kunne nu godt tænke mig friheden til selv at bestemme.
Alt i alt er SteelSeries Arctis Pro + GameDAC en god kandidat til at være blandt dette års absolutte top gaming headsets man bør overveje, idet den har en fantastisk lyd, god komfort og masser af gaming-relevante funktioner gennem kontrolenheden.
[checklist]
- Lydkvalitet
- Hi-Res audio
- Komfort
- Indstillingsmuligheder
- Design
[/checklist]
[badlist]
- Spiller ikke så højt
- Pris
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 2.099,-