Hvis du ikke er helt så vild med fitness trackere, men godt kan lide at bevæge dig, så er der nu et nyt tag på armbånd med indbyggede trackere. Soundmoovz er som navnet antyder noget der motiverer til bevægelse gennem lyd og ikke nødvendigvis behøver at være noget fitness-relateret. Ganske simpelt er Soundmoovz et sæt med to trackere, som man kan smide om hånden eller anklen og så lade dem registrere ens bevægelser og forvandle dem om til lyd. Denne lidt anderledes måde at udnytte bevægelses-teknologi på er ret spændende, men hvordan virker det i praksis kan jo være noget helt andet, så det har vi sat os for at gå lidt i dybden med.
Hvad er der i æsken?
I den semi-gennemsigtige æske til Soundmoovz finder man de to armbånd, hvorpå trackerne er påmonteret og så en manual så man kan komme i gang. Mere ligger der ikke i æsken og batterierne er bygget ind i enhederne. Når man skulle få brug for at skifte batterierne bruger hver enkelt armbånd et CR2032 batteri, som er helt almindelige i handlen.
Design og funktionalitet
De små sorte armbånd er fuldstændigt identiske og man får et sæt af to for enten at være to om legen eller at kunne påsætte begge to samtidigt og lave sine egne beats. Der er tale om gummi-armbånd i en fin størrelse til at man kan få dem om hænderne, men hvis man har lidt større ankler, som det er tilfældet for undertegnede, så kommer man til kun at have dem om andet end håndleddene. Med mindre man selvfølgelig er lidt ekstra kreativ for det er ikke selve gummiarmbåndene, der skal være i bevægelse, men derimod de plastik-enheder på toppen.
Det er ret nemt at komme i gang med Soundmoovz og det handler i virkeligheden blot om at downloade en app til ens iOS eller Android enhed, hvorefter man ved hjælp af Bluetooth, gennem appen ganske vidst, forbinder de to sensorer og resten af opsætningen foregår så gennem applikationen.
//media.ereviews.dk/#!album-277
Justeringsmulighederne gennem appen er ikke så få faktisk. Man har for det første mulighed for at tildele de to sensorer forskellige lyde. Dette gør man enten fra den lange liste af foruddefinerede lyde og beats eller man kan også give appen tilladelse til at bruge smartenhedens mikrofon til at indspille sin egen lyd. Især sidstnævnte var til stor fornøjelse for min femårige herhjemme. Den eneste detalje, som udvikleren i denne forbindelse gerne må tænke ind i det hele og som mangler er muligheden for at navngive sine egne lyde. Efter at børnene havde indspillet mere end ti lyde var det lidt svært at vide, hvad der var hvad. Dog er selve featuren ganske fed for det gør hele legen med Soundmoovz mulig at gøre en del mere personlig.
Man kan øge personificeringen med en anden feature, som er bygget ind i applikationen og det er muligheden for at man kan addere baggrundsmusik mens man udfører sine moves. Hvis man på sin smartphone har noget musik lokalt liggende, så kan man lade appen afspille denne, mens man ovenpå dette tilføjer sine egne beats ved at bevæge arme og ben. Denne feature alene gør hele legen med Soundmoovz ekstra sjov, da bare dét at fyrre beats af kan være lidt tomt i længden. Baggrunsdmusik er der også et stort udvalg af fra udviklerne selv, som blot er nogle beats uden vokaler også, så det er nemmere at danse og lege til. Man kan i denne forbindelse også lade en af armbåndene styre musikken i enten volumen eller tweake lyden og lege lidt DJ.
Hvis man på noget tidspunkt skulle være i tvivl om, hvilke muligheder man har eller blot mangler inspiration, så er der et slags community, kaldet SoundShare, hvor man kan se guides til forskellige funktioner eller blot se uploads fra andre spillere. Her kan man også downloade flere lyde, så man samlet set har adgang til 400 forskellige beats/lyde fra udvikleren selv.
Hvis man er klar til en udfordring, så er der også et lille spil bygget ind i Soundmoovz appen. Denne er ganske simpelt bygget op og med tre sværhedsgrader. Den går ud på at man får afspillet nogle takter, som man efterfølgende skal efterligne ved at danse til dem. Desværre er jeg ikke den mest musikalsk anlagte og selv på begynder-niveau var det ikke til at følge med. I den forbindelse vil jeg dog også sige at armbåndene til tider var for overfølsomme overfor bevægelser, hvor den eksempelvis registrerer en tone både når man løfter hånden og i det øjeblik man er på vej ned med den, hvilket resulterer i to toner, hvor man selv forventer én. Følsomheden kan justeres ned og det gør denne del en smule bedre, men med den konsekvens at de så kræver hårdere bevægelser for at registrere noter.
Konklusion
Soundmoovz er bestemt en anderledes og sjov måde at anvende aktivitetstrackere på. Det kan enten bruges til at børnene kan lege lidt med lyde og måske opdage eller pleje deres musikalske evner eller også kan det være en sjov gimmick til en mere voksen fest. Præcisionen i trackerne er en smule overfølsomme, men efter lidt træning går det faktisk bedre med at kunne bruge dem til noget rigtig underholdning. Det er dog især appens mulighed for at tilføje baggrundsmusik og egne lyde, der gør at den kan leve længe som en sjov leg til både voksne og børn, men personligt tror jeg den nok bedst egner sig til det yngre publikum.
[checklist]
- Simpelt at gå til
- Tilføjelse af egne lyde
[/checklist]
[badlist]
- Præcision
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 399,-
- Du kan læse mere om Soundmoovz på deres officielle hjemmeside på dansk