Sennheiser er ikke ligefrem kendte for at sprøjte nye produktserier ud, men fokus er udvikling af holdbare løsninger gjort rigtigt første gang. Især hvis man kigger på Sennheisers gaming serie så er der ikke just mange forskellige modeller, men det ser ud til at Sennheiser i endnu højere grad vil entrer netop gaming markedet. Deres nyeste skud fra stammen er Sennheiser GSP 600, som afløser den efterhånden fire år gamle G4ME ZERO, med et lukket design, en støjreducerende mikrofon og angiveligt fantastisk komfort. Alt det lader vi dog komme an på en prøve i denne anmeldelse.
Hvad er der i æsken?
Æsken er en smule tung selv efter man tager headsettet ud. Om man har adderet vægt for at lade det hele føles mere kvalitetsfuldt, som B&O en gang gjorde med deres fjernbetjeninger er svært at sige, men både æsken og unboxing er i hvert fald lækkert. Indholdet i æsken består af et Sennheiser GSP 600 headset, et GSA 505 PC kabel, GSA 506 konsol-kabel og manual. Begge kabler er i øvrigt med 3.5mm jackstick, hvor den til PC er med indbygget splitter til hhv. mikrofon og hovedtelefoner.
Design
Man kan ikke ligefrem sige at designerne af Sennheiser GSP 600 har søgt inspiration i de gamle G4ME produkter. Der er tale om et helt nyt og efter min mening langt mere agressivt look. Sennheiser GSP 600 er foruden at være større også med skarpere kanter og med flere detaljer.
Der er tale om et produkt hovedsageligt udført i plastik, men med nogle få metalliske elementer, såsom bindeleddet mellem høretelefonerne og hovedbøjlen samt ydresiden af selve ørebøfferne. Sennheiser GSP 600 føles derfor trods størrelsen som værende relativt let at have i hænderne.
Trods størrelsen er Sennheiser GSP 600 også temmelig fleksibel og smidig. Jeg udfører naturligvis min obligatoriske vride-test med alle gaming headsets for at lytte efter knirkende og opgivende lyde, men disse var der absolut ingen af. Tysk ingeniørskab når det er bedst må man sige. Årsagen til at jeg synes vridetesten er vigtig og relevant er simpelthen fordi den kan være med til at give en indtrykket af om dette produkt kan overleve lidt hårdere behandling, som det forventeligt vil være tilfældet i et gaming miljø.
De specielle hængsler af metal er i øvrigt lavet således at de bøjer udad samtidigt med at de giver ørebøfferne lidt frirum til at bevæge sig i. Det gør at Sennheiser GSP 600 headsettet kan tilpasse sig hovedformen på flere led, hvilket er vigtigt, idet vi som individer kan have både forskellige størrelse hoved, men selvsagt også form.
I toppen har man også en temmelig blød polstring på undersiden af bøjlen, som er den del, der vil komme til at hvide på hovedbunden og den bløde polstring skal sikre højere komfort. På toppen af denne hovedbøjle har man dog også nogle skinner, der kan slides fra side til side. Ved hjælp af disse sliderer justerer man hvor stramt headsettet skal være omkring ørerne. Forskellen er efter min vurdering lille men dog mærkbar. Det kan helt sikkert være med til at give mulighed for brug i længere tid uden ubehag. Den del kommer vi dog nærmere ind på lidt senere.
Sennheiser GSP 600s store størrelse er til dels grundet de ret store ørebøffer, som er lavet til at gå over ørerne og omsluge disse. Der er desuden tale om et lukket system, ligesom den gamle ZERO, hvilket vil sige at man med får en indelukket lydoplevelse. Når det kommer til gaming er jeg selv tilhænger af lukkede headsets, mens det til musikken for mit vedkommende giver mere mening med et åbent system. Hvordan lyden er i Sennheiser GSP 600 kommer vi dog også nærmere ind på lidt senere. De nævnte store ørebøffers polstring er i øvrigt konstrueret af tre materialer. Ydresiden er af kunstlæder mens det materiale, der er direkte kontakt med huden er et mere velour-lignende materiale og den indvendige del er hullet stof. Stofsmaterialet i indersiden er efter min mening en genistreg fra Sennheiser, idet netop dette materiale er et af de bedre til at lade lyden spille trods det lukkede design.
Ud af den venstre ørebøf stikker den ret store mikrofon ud, som Sennheiser GSP 600 er udstyret med. Den kan ikke ligefrem gemmes væk når man ikke bruger den, men det er muligt at vippe den lodret op, så den ikke generer brugeren i hvert fald. Under denne proces muter man også mikrofonen og samtidigt afgiver den et lille klik for at fortælle at man har slukket for den. Så kan man tale frit og altså vide at ens holdkammerater ikke kan høre, hvad der bliver sagt.
På den anden side og altså på den højre ørebøfs ydreside er der en rigtig stor skrueknap, som man bruger til at skrue op og ned for lyden med. Foruden denne er der faktisk ingen andre knapper at finde på Sennheiser GSP 600. Ikke at jeg kan komme i tanker om særlig mange knapper et analogt headset som dette skulle være bestykket med, men det er nok mere for at nævne at trods sit lidt sofistikerede look er Sennheiser GSP 600 et ganske simpelt headset uden alt muligt udenom snak.
Funktionalitet
Nu vi har fået æstetiken på plads bevæger vi os mod de praktiske dele af Sennheiser GSP 600 headsettet, hvor vi naturligvis kigger på lydkvalitet, men også på generel funktionalitet og komfort.
Spillekonsoller af nyere dato understøtter ethvert headset med 3.5mm jackstik så på den måde er Sennheiser GSP 600 også kompatibel med både PS4, Xbox One, Switch og sikkert også andre. De to kabler, der følger med headsettet, er også af forskellig længde så man ikke har unødig kabel hængende. Idet kablet til konsollerne hovedsageligt forbinder til deres controller, så er kablet her på blot 1,5 meter, mens det er på 2,5 m for PC’s vedkommende. Det betød for mit vedkommende at jeg kunne føre kablet rundt om mit skrivebord ved computeren på en ordentlig måde, hvilket nogle gange godt kan være savnet.
Lydkvalitet
Hvad angår lyden i Sennheiser GSP 600 så er det at forventningerne kvag tidligere erfaring er relativt høje. Det er dermed ikke blot navnet og prisen, der er med til at sætte standarden, men også det jeg kan huske af G4ME ZERO fra sin tid. Ydermere deler jeg snakken om lydkvalitet op i to, idet man ikke nødvendigvis lytter efter de samme ting når man gamer og når man hører musik eller laver noget andet.
Gaming
Når det kommer til gaming er der mindst ligeså mange aspekter af lyden, som er vigtige, som der er for audiofile musikelskere. Det er ikke nok at bassen skal være tilpas dyb og fremtrædende så man kan høre og mærke eksplosionerne. Det er nemlig også nødvendigt at lyden er rummelig, således at man kan høre og positionere sine fjender og venner i kampens hede. Detaljegraden i lyden skal naturligvis også være tilpas høj, så man kan kende forskel på et fodskridt og ligegyldige lyde. Alt dette klarer Sennheiser GSP 600 ganske glimrende. Især er detaljegraden og rummeligheden så meget på plads at man efter min mening ikke har behov for et surround headset eller digitale assists.
Der hvor Sennheiser GSP 600 dog også stråler er på hvor højt de kan spille. Jeg lavede den fejl at jeg med mit lydkort gav den hele armen og skruede næsten helt op i både Windows og på Senheisser GSP 600’s volume-dial. En kombination, der først skulle vise sin effekt da jeg affyrer et skud fra Kar98 i PUBG. Mine ører var mig ikke taknemmelige for Sennheiser GSP 600 kan spille meget højt fandt jeg ud af.
Musik
I sin tid havde G4ME serien af gaming headsets fra Sennheiser en lyd, der mindede meget om lyden fra deres andre produkter. Der var tale om en lys og klar lyd, der var meget typisk for Sennheiser og generelt tysk. Lyden i Sennheiser GSP 600 er derimod blevet en smule amerikaniseret eller gamificeret så at sige, i den forstand at den er blevet en smule mere dyb. Det er dog stadigvæk en meget velafbalanceret, klar og kvalitetsfuld lyd, men man har altså med et lidt andet Sennheiser at gøre efter min mening og der vil det være en smagssag om man kan lide det eller ej. Det kommer nok også lidt an på hvilken musik man lytter til og hvad man foretrækker. For mit eget vedkommende gør det bestemt ikke noget da jeg hovedsageligt hører rock og metal, men der sniger sig også alt muligt andet ind fra tid til anden. Jeg smed en masse forskellige genrer og sange efter Sennheiser GSP 600 og den performede fabelagtigt til det hele. Der var en klar overgang mellem tonerne og de flød ikke uhensigtsmæssigt over i hinanden.
Min egen personlige udfordring, hvis man da kan kalde det dét, med Sennheiser GSP 600 og musikafvikling er det lukkede design. Det giver rigtig god mening til gaming og actionfilm, men til musikken er det til min smag mere akustisk med et åbent design.
Kommunikation
Så er vi nået til det punkt, hvor den store mikrofon skal retfærdiggøre sin størrelse og manglende fleksibilitet. G4ME produkterne var i sin tid kendte for at have nogle af de bedste mikrofoner i gaming headsets og det ser unægteligt ud som om man har holdt det samme princip med Sennheiser GSP 600. Lyden i mikrofonen er klokkeklar og hverken metallisk eller digital for modtageren. Man kommer klart og tydeligt igennem også når man råber, hvilket ellers i en dårlig mic kan resultere i skratten. Her er den tyske lyse lyd til stede og klarheden er helt i top. Helt støjreducerende er mikrofonen dog ikke, men den skulle angiveligt have en bedre passiv støjdæmpende effekt end forgængeren. Mit mekaniske tastatur røg sjældent med igennem voice chatten så på den måde var mine holdkammerater glade og det er nok også en vigtig del af succesfuld kommunikation.
Grundet det lukkede design er lyden i Sennheiser GSP 600 ret indelukket og det føles som om man har sit helt eget lille personlige rum at spille i. Man glemmer takket være rummeligheden at man har et headset på hovedet, men lydisolationen fra den omkringliggende verden er også lidt en udfordring. Man kan nemlig ikke høre sig selv sige noget og det ender med at man snakker højere end man normalt ville. Endvidere så er det man kan høre af sig selv nærmest fjernt og som om det kommer fra en anden end en selv. Når man bevæger hovedet og kablet bliver hevet med over trøjen eller kraven så giver det også en smule støj inde i selve headsettet.
Komfort
Efter min mening endnu en af de helt vigtige elementer at overveje når man vælger headset er komforten. Mange af os spiller adskillige timer ad gangen når vi først har sat os foran computeren og så dur det ikke, hvis man ikke kan holde ud at have sit headset på hovedet.
Sennheiser GSP 600 er i den henseende ret godt kørende. Det har utrolig bløde og fyldige ørebøffer med tyk polstring og der er også rigelig polstring i toppen. Derudover er selve ørebøfferne vipbare i stort set alle retninger, således at headsettet fint tilpasser sig hovedformen og så kan man med sliderne i toppen justere, hvordan trykket skal være. Alle disse ting gør Sennheiser GSP 600 til utroligt behageligt at have på hovedet. Den eneste udfordring jeg har med dette headset er at jeg personligt får lidt for varme ører. Når det er sagt, så er Sennheiser GSP 600 bestemt ikke det værste lukkede headset når det kom til hvor varmt og uudholdeligt det blev. Lukkede headset har nemlig generelt dårligere luftcirkulation, men med dette headset var det langt mindre slemt end frygtet. Det skyldes nok at det både er luftigt og af stof invendigt. Helt slap jeg dog ikke for en lille smule varme.
Konklusion
Selvom Sennheiser GSP 600 ikke har mange af de funktioner jeg ellers er vant til i et headset, såsom separat styring af chat og game lyd, så er det grundet lydkvaliteten, byggekvaliteten og komforten et af de absolut bedste headset jeg har spillet med. Rummeligheden i lyden gør at den kan give én en fordel i spil samtidigt med at man kan nøjes med ét headset til både gaming og musik.
Især lydkvaliteten er den der trækker Sennheiser GSP 600 helt op og så er det også nemmere at leve med manglen af de digitale funktioner, som dette headset naturligvis ikke kan have da det forbindes via jackstik alene. Der er en volumenknap på ørebøfferne som er stor nok til at man nemt kan finde den. Mikrofonen er af fantastisk klarhed og kan nemt mutes. Komforten er helt i top og lydkvaliteten ligeså. Der er ikke meget mere man kan forlange.
[checklist]
- Lækker kvalitet
- Flot design
- Behagelige
- Lydkvalitet
[/checklist]
[badlist]
- Støj fra kabel inde i selve headset
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 1.790 kr.