ForsideAnmeldelserAlarmerTest: Netatmo smart indoor camera og sensorer

Test: Netatmo smart indoor camera og sensorer

Vi skal her se på nogle sikkerhedsprodukter fra franske Netatmo, nemlig deres indendørs kamera, og trådløse vindue/dørsensorer.

Vi skal her se på to produkter, nemlig et kamera og en pakke med tre sensorer.

I kassen til kameraet finder vi selvfølgelig kameraet samt en strømforsyning, et USB-kabel, et SD-kort og en vejledning.

I kassen til sensorerne, finder vi tre trådløse sensorer til dør eller vindue, inkl batteri og klæbepuder til montage, samt en vejledning.

Sensorerne er afhængige af det indendørs kamera, sensorerne skal forbinde til kameraet, og kameraet forbinder så det hele til Wifi og dermed internettet. Smart indoor camera har samme runde facon som man kender fra Netatmos vejrstation (som vi testede her, og som for øvrigt har kørt fejlfrit i omkring 10 år nu)

I fronten sidder kameraobjektivet øverst i det sorte felt.

På bagsiden er der allerede monteret et SD-kort til optagelser, og det er også her man kobler USB stikket fra strømforsyningen til.

Der sidder også et stik til kablet netværk, hvis man vil sætte kameraet et sted hvor Wifi ikke rækker.

Kameraet optager video i FullHD 1080p med en synsvinkel på 130 grader, og har indbygget “nattesyn”, dog i sort/hvid. Det runde kamera er lavet i solidt metal og plast og måler ca 15,5 cm i højden, og 4,5 cm i diameter. Det er dog kun beregnet til indendørs brug.

Sensorerne der enten kan bruges til døre eller vinduer (dog ikke skydedøre eller skydevinduer) er lavet i hvidt plast, og er helt integrerede dvs de kræver ikke en modpart som en magnet eller andet. Jeg tror de benytter sig af en meget følsom bevægelses/hældningsmåler så de kan “mærke” hvis vinduet eller døren flytter på sig.

Der medfølger batterier til alle tre sensorer i pakken. De benytter ganske almindelige AAA batterier, 2 stk i hver sensor. Batterierne bliver monteret ved at man åbner en låge i bunden og sætter batterierne i, og forsøger at holde den nu fjederbelastede låge på plads mens man låser lågen igen. Det kan drille lidt, selv før de er monterede på dør eller vindue.

Montage sker med kraftige klæbepuder. Der er et sæt monteret og der er et ekstra sæt med til hver sensor.

Puderne klæber MEGET godt, så sensorerne falder ikke ned når først de er klæbet fast. Det er muligt at tage dem af igen, men det tager lidt tid at fjerne det efterladte “fnuller” fra klæbepuden.

Sensorerne måler ca 7,6 cm x 1,6 cm x 3 cm, og har en maksimal rækkevidde til kameraet på 80 meter hvis der ingen forhindringer er. I mit hus med betonvægge var der fin forbindelse med en afstand på omkring 10 meter mellem sensor og kamera.

Alle Netatmos sikkerhedsprodukter bliver styret fra Netamo Security app’en. Gennem en guide i app’en fik jeg først koblet Smart Indoor camera på mit Wifi. Det var en lidt sjov process der bl.a. indebærer at man skal vende kameraet på hovedet undervejs i processen.

Når kameraet var installeret, så kom turen til sensorerne der skal kobles til kameraet, da de ikke selv har Wifi. Det gik også fint ved at følge guiden i app’en.

Det første der skete efter sensoren var koblet på, var at den skulle opdateres. Det skete helt automatisk, og tog ikke lang tid.

Når sensorerne er monteret på enten dør eller vindue, så skal man ind i app’en og lave en kalibrering med lukkede døre og vinduer så Security app’en ved at den nuværende position af sensoren er “sikker” tilstand. Efterfølgende sender den en besked hvis tilstanden ændrer sig, f.eks. hvis man åbner et vindue eller en dør. De er endda så følsomme at de kan sende en notifikation hvis der er blot er vibrationer ved en sensor. Det kan jo potentielt være et indbrudsforsøg.

Men vi skal lige tilbage til kameraet, for det er kernen i systemet. Det kan nemlig genkende ansigter, og når den f.eks. genkender en beboer i huset så reagerer systemet ikke, og den sender efterfølgende ikke notifikationer hvis f.eks. et vindue bliver åbnet, da det jo højest sandsynligt er okay hvis der er folk hjemme i huset. Dog kræver det et par ting før systemet virker. Først skal kameraet stå så det kan se ansigtet på folk der kommer forbi. Og så kræver det nogle ugers “træning” hvor man selv skal ind og vælge hvem folk er på optagelserne inden kameraet selv kan genkende folk. Til at starte med pegede jeg det mod vores hoveddør (som det anbefales) der har en stor matteret glasrude. Det gjorde at optagelserne om dagen blev meget mørke, og ansigterne kunne meget sjældent genkendes.

Efter jeg drejede det lidt væk fra lyset, så gik der 2-3 uger inden den havde “lært” husets beboere at kende, og så kom der kun notifikationer når det enten var “fremmede” der blev fanget af kameraet, eller der var anden bevægelse i billedet uden at kameraet kunne genkende at det var en person. Man kan selvfølgelig indstille hvordan notifikationer skal håndteres i Security app’en.

I Security app’en kan man få et overblik over hvem kameraet har set, samt status på de tilkoblede sensorer.

Kameraet kan naturligvis ikke gætte om beboerene stadig er hjemme, så efter en periode hvor et ansigt ikke er genkendt bliver vedkommende sat som værende ude af huset. Perioden kan indstilles i app’en, men det er lidt et problem med hele konceptet. Sætter man tiden for lav så vil man få “falske” alarmer når man åbner døre og vinduer, sætter man perioden for lang kan der gå lang tid før systemet registrerer at alle beboere har forladt huset og systemet vil i den periode ikke nødvendigvis reagere på at en dør eller vindue bliver åbnet.

Der kan tilkøbes en sirene så systemet kan blive en reel hjemmealarm, den har jeg dog ikke testet. Men notifikationerne kommer hurtigt på telefonen så snart en dør bliver åbnet eller der er bevægelse foran kameraet. Det skal også nævnes at hele systemet virker uden ekstra tilkøb af f.eks. abonnement eller cloud-løsninger. Alle optagelser bliver gemt på SD-kortet (løber det tør for plads bliver de ældste optagelser overskrevet), og kan ses i Security app’en, også når man er væk fra hjemmet.

Netatmo indoor camera sammen med sensorer er et lidt specielt system. Det er et sikkerhedssystem, men når kameraet skal genkende folk for derefter at bruge en timer for at gætte om de er gået, så vil der utvivlsomt være perioder ind i mellem hvor huset står tomt, og systemet tror der er folk hjemme. Man kan selvfølgelig aktivere systemet fra sin telefon når man forlader huset, men så går den automatiske bekvemmelighed lidt tabt. På den anden side så er sensorerne så følsomme at jeg oplevede en vinduessensor reagerede på at hoveddøren smækkede i gennemtræk, og trods det oplevede jeg enormt få “falske” alarmer fra sensorerne. Og ved det rigtige lys og når folk vendte ansigtet mod kameraet var det overraskende godt til at genkende folk. Men hvis folk gik forbi med siden til, så fik jeg en notifikation om bevægelse hver gang. Fordelen ved sikkerhedssystemet er at der ikke er nogen løbende udgift, og at optagelserne bliver gemt lokalt.

Så jeg er lidt splittet. Det er ikke et full-on alarm system, men det det kan, gør det rigtigt godt. Så til det rigtige hjem, så vil det være en fin tryghed.