søndag, december 22, 2024
ForsideAnmeldelserTest: Logitech G923 Driving Force Rat & pedal-sæt

Test: Logitech G923 Driving Force Rat & pedal-sæt

Med covid19 alle steder er racing sim genren virkelig blomstret for man kunne længe ikke komme til ræs på anden vis og så er det meget nærliggende at Logitech G lancerer deres nye G923 rat og pedalsæt med deres nye Trueforce teknologi, som skal give dig endnu mere indlevelse i turen rundt i svingene.

Hvad er der i æsken?

Da æsken til Logitech G923 indeholder både rat og pedaler, så er denne ikke just lille og vejer cirka fem kilo alt i alt. Ud over rat og pedaler så er der dog ikke meget andet at finde end de nødvendige kabler og så lidt papirværk.

Design

Initielt kunne man frygte at vi havde fået det forkert rat tilsendt til test, for Logitech G923 ligner til forveksling den efterhånden fem år gamle G29, som vi også har testet her på siden. Designet af rattet er nærmest identisk med den gamle version og det er først når man kigger det efter i sømmene at man ligger mærke til at drejeknappen nu er uden den røde farve omkring sig og nogle af de blå knapper ligeledes har mistet farven.

At man har fjernet de røde og blå elementer gør faktisk slet ikke spor. Tværtimod fremstår rattet mere professionelt og mindre som “legetøj”, så den detalje er helt velkommen i min bog. Derudover er PlayStation logoet erstattet med et Logitech G logo, selvom vores udgave af G923 understøtter både PS4 og PS5 på sigt samtidigt med at det også virker på PC. PlayStation logoet er dog at finde på den nederste knap på selve rattet til når man skal trykke på “home”-knappen på konsollen.

Også pedalerne ligner rent visuelt sig selv med børstet stål og gummiknopper på toppen. De ligner det man ville forvente at se i en ægte racerbil og om man vil det eller ej, så synes jeg personligt at det er med til at bringe hele racingoplevelsen i stuen/på værelset lidt tættere på den ægte vare.

Logitech G923 har mange knapper at gøre godt med og det bevirker også at det fremstår som værende ret så komplekst at betjene, men når man er midt i et løb, så er det oftest at man ikke piller ved for mange knapper alligevel. Det er mere op til løbet at man indstiller de ting man har ønske og behov om for under løbet er der sjældent tid til justering.

En ret fed detalje, som jeg er glad for at nu begge udgaver af Logitech G923 besidder, er omdrejningstælleren på toppen af selve den midterste del af rattet. Denne ser ud til relativt præcist at afspejle, hvad bilen i spil også fortæller mig og rent symbolsk har man i G923 valgt nogle andre farver end det var tilfældet med G29 mens princippet er det samme.

Den kvalitetsmæssige følelse er helt i top når det kommer til rattet og også pedalerne. Det, der dog trækker hele indtrykket en smule ned er den del som hhv. rat og pedaler er sat fast til. Disse føles simpelthen bare mere plastik end resten af designet, som i øvrigt har langt flere detaljer. Argumentet for dette designvalg kan så være besparelse og at man for det meste alligevel kommer i kontakt med rat og pedaler og ikke så meget dét som de er sat fast til – om man kan lide det eller ej.

Overordnet set er Logitech G923 et stilrent, der dog også indeholder nogle flotte designmæssige detaljer, såsom kunstlæderet på rattet samt den metallisk blå centerring på toppen af rattet. Pedalerne er ligeledes detaljeret udført og hele sættet er bestemt flot at kigge på.

Funktionalitet

Da det dog heldigvis ikke er sat i verden for at blive kigget på, så har vi også tæsket igennem mange hundrede virtuelle kilometer på diverse baner rundt omkring i “verden”.

Den verdensomspændende pandemi har gjort sim-racing mere populært end nogensinde og selv professionelle er hoppet mere ind bag rattet på de virtuelle baner end før. Timing med at lancere et nyt rat og med helt ny teknologi kunne næsten ikke være bedre for Logitech. Lad os dog se nærmere på dets funktionelle dele i de næste par afsnit.

Logitech G923 virker med Logitech G Shifter gearstangen, men desværre var det ikke muligt at teste for os i denne test. Pedaler, strøm og USB sluttes til på undersiden af rattet, hvor der også er et hulrum, så kablerne har plads til trods for at man sætter rattet fast til et bord eller andet. Her kunne jeg godt tænke mig at man hos Logitech havde tænkt tanken videre og enten implementeret en USB- eller audio-port, så man kunne slutte et headset til eller lignende.

Trueforce er hvad Logitech kalder deres nye system, som de også kalder en opgradering fra Force-Feedback og Trueforce er dét som adskiller dette rat fra G29 og G920. Foruden at yde en ret markant modstand når du kører og bilen i spillet forsøger at hive i rattet, så gør Trueforce også det at den oversætter data fra spillet til konstant summen og vibrering i rattet afhængigt af det som bilen er ved at køre over.

Til at starte med var Trueforce en mærkelig følelse for det føles som om der konstant er en kværn inde i rattet, som barer kører og kører, men i spil som GRID (2019) er funktionen understøttet og man mærker en forskel når man kører over forskellige overflader, hvilket lige pludselig er ret fedt. Det føles ikke 100% autentisk, men det bringer klart rattet og spillet mere til live og det er først når funktionen er slukket at man virkelig savner det for man bliver uden Trueforce slået til nemmere mindet om at man kører i en virtuel verden. I skrivende stund er det ikke mange spil, som understøtter Logitechs nye funktionalitet, men jeg glæder mig gevaldigt til jeg får et Rally spil, der understøtter Trueforce for at se effekten af at køre på asfalt og så lige pludselig en løs overflade. Det kan jeg forestille mig kun ville være fedt.

Et andet element, som adskiller Logitech G923 fra fx G29 er også pedalerne og i særdeleshed bremsepedalen. Denne var tidligere ikke særlig responsiv og løsningen har i denne omgang været at man har valgt en progressiv fjeder i stedet for en klods og det giver dig langt mere føling når du kører.

Drejeknappen på Logitech G923 kan på PC laves om til en genvej så du også kan bruge den i spillet, mens den i fx Gran Turismo på PlayStation 4 er integreret i selve spillet, så du kan justere niveauet for ABS, Traction Control og mere til midt i udvalgte situationer og ræs. Du kan på den måde tilpasse bilen og lege med indstillingerne øjeblikkeligt til du rammer en indstilling, der passer dig bedst.

Hele køreoplevelsen med Logitech G923 er ganske fornøjelig. Der er et livligt rat, som hiver lidt i hænderne og til den store overraskelse for min søn på knap 8 år, som stiller sig uforstående overfor at bilen gør sådan noget, men farer man ned ad en vej med 200+ km/t så gælder det i hvert fald om at holde fast. Modstanden fra Force Feedback i G923 er efter min smag en smule svag, da jeg ved hvor kraftig modstanden kan være i en bil. Dertil så er systemet som Logitech bruger en “grinder” og ikke et bælte, som man ellers finder i dyrere sæt, hvilket nok er dét som sætter begrænsningen og foruden det nye Trueforce så er der ikke noget nyt i G923 Force Feedback fornemmelsen sammenlignet med et 5 år ældre sæt. Det tyder på at Logitech har presset den teknologi så meget den nu en gang kan presses, så hvis man vil have noget endnu mere livligt og indlevende, så skal man kigge efter noget med et mere robust indmad, men så bliver prisskiltet også bare noget helt andet.

At spille med rat og pedaler er helt sikkert en opgradering i forhold til både tastatur og controller, men det man skal huske med et sæt som Logitech G923, som i øvrigt gør sig gældende for andre sæt også, er at det så også fylder en del. Det kræver enten et bord eller en reel racerstol med monteringsmulighed. En stol med hjul er ikke ideel for det jeg opdagede i et forsøg med en sådan stol er at når man trykker hårdt på bremsen så skubber man sig selv tilbage og mister kontrollen. Blot en sidenote

Konklusion

Logitech G923 er et fantastisk sæt til dig, som ønsker at bringe dit sim-racing op i gear, men ikke nødvendigvis har lyst til at bruge en formue på udstyret. Dermed ikke sagt at Logitech G923 er billigt hellere, men man får nu en hel del for pengene og vigtigst af alt en rigtig god og præcis køreoplevelse med et komfortabelt rat og nogle rigtig gode pedaler med knapper de rigtige steder. Hvis du i forvejen har et Logitech G29/G920 så er opgraderingen til det nye Trueforce ret fed, men om den nu også er dé penge værd har jeg svært ved at stå inde for. Alt i alt et fantastisk rat og pedal sæt

Positivt

  • God kvalitet i rat og pedaler
  • Flot og praktisk design
  • Godt til prisen (om end ikke billigt)
  • God (forbedret) bremse
  • Trueforce savnet når man slår det fra, så det må jo være godt

Negativt

  • Kunne godt bruge et headset-stik fx
  • Ikke meget innovation sidste fem år

Pris og tilgængelighed

Set til 2.999,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Med covid19 alle steder er racing sim genren virkelig blomstret for man kunne længe ikke komme til ræs på anden vis og så er det meget nærliggende at Logitech G lancerer deres nye G923 rat og pedalsæt med deres nye Trueforce teknologi, som skal...Test: Logitech G923 Driving Force Rat & pedal-sæt