Er du entusiastisk omkring dine racerspil så er der ingen vej udenom et rat og pedaler til for både at gøre spilleoplevelsen mere autentisk, men også for at få en bedre styring. Der er en masse at vælge imellem, men Logitech har altid været blandt de bedste på dette segment, så forventningen til deres seneste Logitech G920 racerat til Xbox One og PC er relativt høj og med sit prisskilt har det bare at leve op.
Hvad er der i æsken?
Ikke så overraskende er æsken til Logitech G920 temmelig tung og stor, men man bibeholder designet af æskerne fra resten af gaming-serien med de sort, blå og hvide farvekombinationer. I selve æsken har man temmelig tætpakket rat, pedaler, strømadapter og manual. Efter det er taget ud så er det svært at smide tilbage i igen på samme vis, hvis ikke man har noteret sig nøjagtigt hvordan det lå og for at være helt ærlig var der ikke tid til lige dét.
Design
Allerede ved at man begynder at tage Logitech G920 ud af boksen begynder det ligeså stille at gå op for én, at man har med et kvalitetsprodukt at gøre da det vejer og er af nogle materialer, som er dejlige at røre ved. Dette bør ikke komme som nogen overraskelse og det gør det bestemt heller ikke for mit eget vedkommende, da jeg vil kalde mig selv en habil racing-spiller og jeg har erfaring med både andre brands og Logitechs egne tidligere modeller. Logitech G920 føles på den måde genkendelig, idet man har bibeholdt den gode kvalitetsfornemmelse, men hvis man sammenligner med G27, som har været manges favorit tidligere, så er der også nogle klare nyheder og efter min mening forbedringer.
De skarpe vil eksempelvis ligge mærke til at gear-skifteren ikke er med i boksen, som den er med G27, men denne skal købes ved siden af. Om Logitech har valgt at spare nogle penge fordi ikke alle bruger den autentiske gear-skifter eller om man ønsker at tjene yderligere på dem der skal købe dem ved siden af er ikke op til mig at vurdere, men det har rustet et positivt designvalg af sig, idet knapperne til navigering i menuer nu befinder sig på selve rattet og ikke ved gear-skifteren som det tidligere var tilfældet. Og dette er samtidigt med at man har bibeholdt det fede design med lælderovertræk og ægte syninger på ydresiden af rattet på Logitech G920. Midten af rattet minder en smule om et F1-rat, men heldigvis med langt færre funktioner og knapperne er relativt nemme at nå uden at man skal fjerne sine hænder fra rattet eller sågar finde gear-skifteren.
Til min egen smag passer tykkelsen af rattet ligeledes ganske fint på Logitech G920 og uden at vide mig sikker, da jeg ikke har mulighed for at teste det og det er relativt lang tid siden jeg har holdt om et G27, så vil jeg skyde på at tykkelsen på selve rattet er større på Logitech G920. Det giver i hvert fald for mit vedkommende en bedre oplevelse at rattet fylder i hænderne uden naturligvis at det er til gene. Bag rattet finder man gear-pedalerne i rustfrit stå og blandet med læderovertrækket er der intet andet at sige end lækkert.
På toppen af rattet er der en skillelinie ligeledes i stål og denne kan af spilleren bruges til at orientere om hvor man drejer henad. Kablerne under rettet har ledere skåret ud så de ikke bliver beskadiget ved at være placeret på en flad overflade, men samtidigt er der monteringshuller så man kan placere sit Logitech G920 på eksempelvis playseats og lignende setups.
Selve pedalerne oser af kvalitet og er af metal, så man allerede der får et kvalitetsstempel omkring deres udholdenhed, som for den habile racer betyder alverden nærmest. Da Logitech G920 er til simulationsraceren er der naturligvis tale om hele tre pedaler og koblingen er dermed også med, selvom der ikke medfølger gears-skifter til, som så kan købes ved siden af.
Pedalerne til Logitech G920 vejer næsten et helt kilo mere end selve rattet og i bunden af dem er der en mekanisme så man kan få en lang fod ud med pigge, som sørger for at holde dem på plads på et gulvtæppe eller lignende.
Funktionalitet
På ens Xbox One konsol er Logitech G920 helt plug and play og virker out of the box uden at der skal ske nogle indstillinger, mens man på PC er i stand til at installere Logitech G-softwaren, hvis man ønsker at tilpasse knapperne så de mere er der, hvor man ønsker dem. Den samme frihedsgrad har man ikke på Xbox One, da det her er spillet, som afgør om man kan ændre de forskellige knappers funktioner eller ej.
Ved hver opstart kører Logitech G920 rattet en omgang til sine to ydre punkter for at ende på midten igen og det gør den ved hjælp af magnetiske felter. Det er en kalibrering som sikrer at rattet er sat lige når man starter sit spil og med 900 graders vending ville det ellers kunne være svært at finde midterpunktet selv, hvis ikke den kørte sig selv tilbage.
Kigger man på Logitechs egen hjemmeside for Logitech G920 kan man også se at det er et produkt, som er vigtigt for dem og kvaliteten er noget de gør et stort nummer ud af at fortælle om. Det er nemlig for brugeren svært at vide, hvad indmaden består af når man blot kan se det ydre design, men der skal jo noget til at køre denne tunge enhed. Selv pedalerne er mere end 3 kg tunge og det kan både være af nød, men også et designmæssigt valg, for at de bedre skal stå fast på gulvet, skulle man ikke være så heldig at have et playseat eller lignende setup. Den indbyggede mekanisme til fastgørelse på gulv er noget jeg lærte kun virkede på nogle tæpper og i hvert fald ikke alle i vores hjem, men takket være vægten var det alligevel til at få til at spille.
Logitech G920 er udstyret med to motorer der styrer force feedback mekanismen og det kan mærkes. På undersiden af rattet, hvor man skal koble kabler til finder man også et mærkat, der fortæller at dette rat ikke er for børn og jeg er faktisk overbevist om at kraften bag vil kunne skade små børn da det virkelig føles kraftigt og autentisk.
På Xbox One testede jeg Logitech G920 med Forza Motorsport 5 og 6, mens det på PC blev testet med Project CARS og der var ikke nogen forskel for rattets performance som sådan. Som nævnt er det muligt at skræddersy knapperne på PC, men ydelsen var der ikke forskel på. Styringen med Logitech G920 er utrolig præcis og takket være en for min vurdering præcis force feedback forsøger den at simulerer det der ville ske i en rigtig bil. Eksempelvis hvis man skærer et hjørne en smule for meget og kører af selve banen så river rattet i ens hænder, hvis ikke man holder fast, eller hvis man kører på en våd bane i Forza Motorsport 6, og kører over en større vandpyt, så får man det immervæk også straks at vide og hvis man ikke holder fast i rattet med begge hænder så spinner man ud af kontrol. Simulationen med Logitech G920 er dermed ikke blot en præcis drejning, men også den feedback man kan forvente af en rigtig bil under de samme forhold. Det samme gør sig også gældende for pedalerne. Jeg kommer fra tidligere at have haft et Logitech Racing GT rat, hvor pedal og speeder var af samme modstand – ingen – og jeg var nødt til at smide en hård svamp bag ved den, men det hjalp kun en smule. Ved Logitech G920 pedalerne er sagen en helt anden, her er bremsen utrolig hård og nærmest umulig at trykke helt i bund. Her kom indstillingsmulighederne på Xbox One (i hvert fald på Forza serien) til sin ret, for det var muligt at indstille, hvor følsom bremsen skulle være. Det var nødvendigt at køre den ned med 25% cirka for at det skulle virke autentisk, men hvor jeg så ikke skubbede mig selv tilbage i sædet og brugte al kraft på en simpel opbremsning. Indstillingsmuligheden var der, så det er ikke noget jeg kan sige er et kritikpunkt af Logitech G920, tværtimod så føles det langt mere rigtigt at man får en smule modstand fra bremsen i forhold til speederen.
Logitech skriver godt nok på deres hjemmeside at Logitech G920 rattet giver en smidig og stille styring, hvor jeg godt kan nikke til det førstnævnte, mens jeg ikke ligefrem vil sige at andre i lokalet ikke ville høre når man drejer på rattet. Muligvis stille i forhold til andre rat, men stille er alligevel det forkerte ord at bruge og det skyldes den modstand der nu en gang er i rattet, som afgiver en lidt hvinende lyd når man drejer, især hvis man er hurtig eller voldsom.
Som nævnt skal man installere Logitech Gaming software på sin PC for at kunne tilpasse rattets mange funktioner, men det er kun hvis man ønsker at arrangere knapperne anderledes. Det er nemlig i selve spillene at man skal justere rattets og pedalernes følsomhed og funktionalitet. I softwaren kan man dog opsætte forskellige knappefunktioner for de forskellige spil, som softwaren selv sørger for at ændre til når man starter de enkelte spil op. Man kan fx. have helt forskellige layouts til Farming Simulator som man har til Project CARS og det ville et eller andet sted også give god mening.
Konklusion
Det som kendetegner hele spille oplevelsen med Logitech G920 er den præcision man oplever når man spiller. Efter at man har kørt i nogle timer så ved man nøjagtigt, hvor man har speederen, bremsen og rattet, man ved hvor meget man skal dreje og hvor meget man skal trykke ned. Denne del er naturligvis afhængig af den bil man kører, men det er ikke anderledes i den “virkelige verden” hellere. Logitech G920 har et gennemtænkt design, der tager hånd om spillerens behov for bekvemmelighed, kvalitet, komfort og naturligvis mest af alt præcision. Kvalitets materialerne er med til at sikre at man har sig et produkt i lang tid og kan bruge det lang tid ad gangen uden besvær.
Logitech skriver det ganske korrekt på deres egen hjemmeside om Logitech G920 at når du har prøvet at spille racerspil på det, så vil du aldrig have lyst til at spille med en almindelig controller igen. Damn you Logitech, I har helt ret!
[checklist]
- God force feedback
- Design
- Præcision
- Multikompabilitet
- Pedalerne er autentiske
[/checklist]
[badlist]
- Gear-stang medfølger ikke som på forgængeren
- Glider på gulvet
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 2.877,-