Når man nu på skrivende stund har en dansker, som kører i F1 kan man næsten ikke undgå selv at blive en smule tændt på bilspil igen, men dem der har prøvet denne spilgenre på et rat og pedalsæt vil næsten aldrig sådan rigtigt kunne gå tilbage. Den passion er der heldigvis også nogle hos Logitech, som deler med os, hvorfor de ikke har hvilet på laurbærrene, men derimod udviklet videre på deres ellers populære serie af rat til simulations-gaming og sidste skud fra dem er Logitech G29, som er ét rat til både PS3, PS4 og PC. Vi har fået lov at teste det sammen med Driving Force shifteren til gearskifte og ellers blæse derudaf på fuld drøn for at give dig vores vurdering af dette rat og om det er dét værd.
Hvad er der i æsken?
Det bør vel være unødvendigt at sige at kassen til Logitech G29 er temmelig stor og vejer et halvt ton, selvom der er masser af luft mellem delene inde i kassen. Hvis man skal have nogen som helst forhåbning om at pakke tingene ned i kassen igen så skal man huske nøjagtigt hvordan de lå. Tag eventuelt et billede. Trods størrelse er der ikke så mange dele at hive op af den store æske, for indholdet består af rat, pedaler, strømforsyning og manual.
Design
Det er tydeligt at se på Logitech G29 at producenten har hentet inspiration fra den “virkelige” racingverden, idet dette rat føles som noget man kunne finde i en rigtig racer i dag. Der er tale om en robust konstruktion hele konstruktionen er metal indvendigt for at supportere den hårdføre behandling enhederne må forventes at få.
Omkring rattet har man en håndsyet læder-dækning nærmest hele vejen rundt, på nær i toppen, hvor denne brydes af en blå metalring. Den blå metalring har det formål at man som kører hurtigt kan se, hvor det er man drejer henad. Det kan for den almindelige bilist virke overflødigt, men i racing kan enhver milimeter betyde en stor forskel, hvorfor det ikke er ualmindeligt.
Midt på selve rattet er hvor Logitech G29 adskiller sig en smule fra rigtige rat, da der her er gjort plads til en masse knapper, som man skal bruge til at styre sit spil med og selvom en del moderne racerbiler også har adskillige knapper, især formel 1 bilerne, så er man ikke i tvivl om at der her er tale om dedikerede knapper til PlayStation-brugere med de ikoniske fire symboler. I modsætning til sin seriebror, G920, så er det også her den største forskel mellem Logitech G29 og førnævnte dukker frem. Udover at knapperne naturligvis er forskellige, idet G920 er bygget til Xbox One, så er der på Logitech G29 også en del flere farver. Dette er dels grundet de blå knapper, men også den røde ring til finjustering af enkelte indstillinger, men det er i særdeleshed også grundet den ekstra feature, som er på Logitech G29 og det er lys-indikatorerne i midten som fortæller brugeren, hvornår denne skal skifte gear. Lige bag lysindikatoren finder man i øvrigt en knap, som ligeledes ikke findes på G920, og denne lader brugeren vælge om denne spiller på PS3 eller PS4/PC.
Til trods for at Logitech G29 virker fint med PC, og det også er muligt at indstille og fintune den via Logitech Gaming Softwaren, så er det PlayStation logoet man finder i cirklen midt på rattet. Cirklen som man i øvrigt ikke kan trykke på for at dytte desværre. Ikke en kæmpestor skuffelse, men man har vel lov at håbe for Formel 1 biler har da eksempelvis også horn?
Selvom bunden af Logitech G29 rattet ikke vil være noget man vil se så meget til, så er det faktisk et ganske intelligent design, for bunden er en smule hul med kabelfører udad, så man kan slutte de ting man skal bruge til den, såsom pedaler, gear-skifter og strøm, og så ellers lede kablerne ud mod fronten uden at de står i vejen når man skal montere Logitech G29 på et bord eller anden konstruktion.
Selve fronten af rattet er efter min mening inspireret en smule af fronten på en bil og selvom det ikke har nogen praktisk betydning er det da meget blæret at det ikke bare er en kasse.
Pedalerne til Logitech G29 er med tre enheder, hvilket betyder at man også har koblingen, hvis man ønsker at benytte den. I enkelte spil har denne en essentiel betydning, hvis man aktiverer gearskifte via den, så indlevelsen er klart bedre med denne mulighed. De vejer dog et halvt ton, så cirka ligeså meget som rattet og nok lidt mere. De er nemlig lavet i metal, selvom skallen omkring dem ikke er så er der tydeligvis tale om en kraftig konstruktion, der ligger bag.
Hele Logitech G29 konstruktionen er bygget op således at den nemt kan monteres på et rig, i form af eksempelvis Playseat, som de fleste kender, hvis de spiller simulationsracing. Endnu en bekræftelse for brugeren, der skal ud og investere i et rig.
Funktionalitet
Det sjove begynder naturligvis først når man kobler Logitech G29 til. Det er mindst ligeså vigtigt at designet er rigtigt i den forstand at man har valgt nogle kvalitetskomponenter, der skal kunne håndtere de tæsk man kan finde på at udsætte det for under racing-sessions.
Uanset om man kobler Logitech G29 til PC eller PlayStation, så går den i gang med en kalibrering, hvor rattet drejer de 900 grader den nu en gang er i stand til og centrer sig så på midten med den blå ring i midten for at indikerer at nu er den klar. Hvis man ikke har forberedt sig på dette når man sætter strøm til, så kan man godt få sig en overraskelse og hvis rattet ikke er monteret så vil det måske også dreje rundt på gulvet og skabe ravage. Den kan faktisk skabe en del ravage fordi forcefeedback motoren i Logitech G29 er relativt kraftig, så det gælder om at montere det inden man booter op.
Forcefeedback, når nu vi er ved den, i Logitech G29 er produceret af to indbyggede motorer, som simulerer de jag man får i rattet når man drejer og bilen vil til den anden side grundet vægtforskydning, at man kører over en ujævn overflade, osv. På Logitech G29 kan denne oplevelse godt være en smule hektisk, idet den er kraftig og samtidigt forbundet med en relativt høj lyd. Skulle man være så heldig at måtte skrue højt op eller have headset på hovedet mens man gamer, så bliver man måske mindre forstyrret af det, men man kan ikke helt undgå at høre det og for nogle kan dette være et irritationsmoment. Kraften er der og fornemmelsen af at man kører i en rigtig bil intensiveres i et sådant setup, men nogle vil alligevel argumentere for at den anden mulige løsning, som andre producenter anvender, nemlig forcefeedback ved hjælp af bælter er mere flydende.
Apropos modstand, hvilket forcefeedback vel i virkeligheden også er, så møder man også en del modstand fra pedalerne i Logitech G29, som ligeledes også kræver en del kræft at trykke ned. De fleste spil giver brugeren mulighed for at indstille, hvor meget kraft, der skal bruges for at man kan trykke bremsen nok ned til at den reagerer. Dette er dog også bilspecifikt, hvorfor nogle ældre biler uden servobremser nærmest vil kræve man står ovenpå den før den reagerer. Jeg skal blot hilse og sige at når man har en DX Racer med hjul så skal man støtte sig op af en væg når man spiller på Logitech G29 for ellers skubber man sig selv længere og længere væk for hver gang man bremser. Koblingen har naturligvis ikke den samme modstand skal jeg da huske at nævne.
Logitech G29 blev testet i diverse spil både på PC og PlayStation 4, hvor nogle var mere simulationsracere end andre. Især Project CARS hyggede jeg mig meget med. Fra at have spillet dette på en almindelig controller på PC til at koble det op på Logitech G29 var der nærmest tale om et helt nyt spil. Spillet var ganske vist også designet til at håndtere Logitech G29, så man kunne udnytte alle dens knapper til finjustering af diverse funktioner. I realiteten skulle man dog kun bruge nogle få for det meste, men at muligheden foreligger er nu meget rart alligevel.
Logitech Gaming Softwaren på PC gjorde hele opsætningen med Logitech G29 meget nem og var simpel at gå til. Man kunne sågar suge profiler for diverse spil ned fra nettet og dermed se, hvad andre foreslår er de optimale indstillinger for diverse spil.
På PlayStation 3/4 aktiverer man nogle få flere knapper end på PC og det er den røde ring samt plus/minus knapperne. Dette er taget ud fra Logitech GT rattet, som blev udviklet i samarbejde med Gran Turismo på PS3 for at man midt under løbet kunne indstille følsomheden af bremser og diverse andre indstillinger. Den samme funktionalitet kan jeg forestille mig også vil gøre sig gældende på PS4, men desværre var der ikke nogle af de spil jeg var i besiddelse af der endnu kunne udnytte denne funktion. Det er en smule ærgerligt at disse knapper fylder en del på Logitech G29 rattet, især hvis det er nogen man aldrig kommer til at bruge, hvis man spiller de “forkerte” spil.
Logitech G Driving Force gearstang
Gear-stangen til Logitech G29 sælges nu separat og det kan være fordi Logitech erfarede at ikke alle brugte denne option i G27 eller også så de en mulighed for at tjene en ekstra skilling. I hvert fald er shifteren med til at sætte prikken over i’et i ens racing rig, for den giver lige den sidste del af det perfekte setup. Der er tale om en seks-gears gearkasse med bak, som aktiveres ved at trykke shifteren ned. Helt fair er det dog måske ikke at den vejledende pris stiger og samtidigt følger gearstangen ikke med, selvom der er mere “kød på” G29 i forhold til dens forgænger.
Gearstangen er bygget i samme kvalitet som Logitech G29 rattet og er i samme design ellers. Personligt kunne jeg godt tænke mig at den var en smule større og nemmere at gribe fat omkring, men efter lidt tilvænning savner man det ikke så meget. Nogle vil måske hellere stille spørgsmålstegn ved at der kun er seks gear når vi nu ved at mange superbiler har flere gear end det. Det er også korrekt, men de fleste af disse har så også paddles og ikke et stik i traditionel forstand, så det burde være til at leve med, men hvis ikke, ja så er shifteren fra Logitech begrænset til kun seks gear og der er ingen vej udenom.
Gearskifterne på Logitech G29, altså de indbyggede, er i øvrigt massivt bredde (høje) og følger med rattet når man drejer. Der er også i dem, heldigvis, en smule modstand så man ikke risikerer at trykke på dem uhensigtsmæssigt, men samtidigt er modstanden ikke større end at man naturligvis nok skal trykke ned når man ønsker det. En hårfin balance kan man vel godt kalde det.
Konklusion
Hvis man er på udkig efter et solidt rat til gaming og simulation, så kommer man rigtig langt med Logitech G29, som byder på et robust design, som grundet lidt blanding af sort, grå, blå og rød god kan virke lidt for farverigt, men ellers professionelt. På toppen af det får man nogle kraftige komponenter der giver modstand i både pedaler og især i den kraftige force feedback, som er drevet af to motorer. Desværre betyder dette også at rattet larmer en del, men det er med til at højne indlevelsen i spillene. Trods den høje pris, især hvis man agter at have gear skifteren ved siden af, som købes separat, så kan man også næsten være sikker på at det holder længe. Designet til at være kompatibelt med diverse systemer til montering også, så man får ganske vist også noget for sine penge. Når disse penge så er givet ud skal man være opmærksom på at et rat som Logitech G29 gør det ved dine bilspil at du nærmest ikke kan spille dem på samme måde igen ved hjælp af tastatur eller controller. At Logitech G29 passer med adskillige platforme er naturligvis også et plus og med de mange knapper er der også individuelle tilpasningsmuligheder, hvilket man da ikke kan neglecere hellere. Endnu en gang beviser Logitech at de har styr på simulationsracing og får også tommelfingeren opad, med nogle enkelte bemærkninger, der dog er overfladiske.
[checklist]
- Godt bygget
- Præcist at bruge
- Nemt at indstille med mange knapper og software til PC
- Gode pedaler og med kobling
[/checklist][badlist]
- Force Feedback larmer
- Lidt for farverigt måske?
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 2.158,-
Gear shifter har en pris på 426,-
Hej Sidsel,
Det virker til at være noget man godt kan kaste sig ud i. Eventuelt søg efter lubrication of Logitech G29 på google, så kommer folk med forslag til en løsning.
Desværre er det ikke noget jeg selv har erfaring med.
Mvh Goran