lørdag, februar 15, 2025
ForsideAnmeldelserTest: Logitech G RS Shifter & Handbrake

Test: Logitech G RS Shifter & Handbrake

Logitech er hopppet ind i det mere professionelle racingsim miljø med lancering af deres Pro Wheel, som nu bliver suppleret med en RS Shifter & Handbrake. Denne har vi fået lov at ræse rundt med til diverse spil for at se om den er noget værd. Kort sagt, det er den, men læs med om vores fulde vurdering her.

Hvad er der i æsken?

Ved ankomst af min pakke, hvori RS Shifter & Handbrake befinder sig, bliver jeg i tvivl om, hvorvidt Logitech har sendt mig mere end dén ganske enkelt fordi den vejer mere end jeg havde forventet. Indholdet er dog kun bestående af få dele, så det er baseenheden, hvis jeg kan kalde den det, der vejer. Enhed og klemme vejer til sammen cirka 2,4 kg og det kan godt mærkes. Resten af indholdet består af skruer og umbraco-nøgle, der passer til samt papirer og den aftagelige shifter (håndtag/stang).

Design

Vægten er det første man ligger mærke til med RS Shifter & Handbrake og det sender et positivt signal om at der er tale om noget kram, der kan tåle nogle tæsk. Det tænker man dog ikke umiddelbart om den, når man ser den på afstand, da den virker til at være ret meget plastik, men virkeligheden er bare en anden, selvom den fremstår ret simpel.

Håndtaget skruer du fast i et af hullerne på baseenheden afhængigt af om du ønsker at anvende den som håndbremse eller gearskifter og altså dermed om du ønsker at den skal have mulighed for at bevæge sig op og ned eller blot ned.

Selve højden på stangen kan du justere ved at løsne ringen i bunden. Med lidt ekstra kraft kan du også gøre det uden at løsne, men det er nok ikke så godt for din RS Shifter & Handbrake i længden. Jeg oplevede ikke at den slap mens jeg brugte den i spil til hverken drift eller shift.

Designet af RS Shifter & Handbrake er ret fed og den føles utrolig robust. Den er som nævnt også tung, så de 2,4 kg. Kan altså godt mærkes på skrivebordet. Der skal være en stabil base for at den ikke hiver den med sig når du spiller. Jeg har med min Next Level Racing stol lidt udfordringer fordi deres shifter-holder er en smule vaklende under den tyngde, der følger med Logitechs RS Shifter & Handbrake. Noget jeg ikke følte jeg oplevede med Driving Force Shifteren fra dem i øvrigt.

Foruden en blå ring omkring den ring man skruer på for at højdejustere stangen, så er der ikke mange andre farver og RS Shifter & Handbrake er derfor bare sort mere eller mindre. Det gør dog ikke noget for det er ikke fordi en sådan enhed forventes at skulle være iøjefaldende. Det skal være en del af et simrig, så indlevelsen er mere vigtig end det øjet ser.

Hvis dit bord eller simrig har plads til det, så er det muligt at sætte to af disse sammen i forlængelse af hinanden. Jeg kan ikke helt se det kan give mig en fordel, men hvis det er hvad man har med at gøre. Mit rig har ikke plads til to ved siden af hinanden, så der må jeg på sigt nok ud og finde en smed til opgaven. Stay tuned.

Funktionalitet

Hvis vi så bevæger os over i det som du kan mærke og ikke det du kan se, så er RS Shifter & Handbrake altså i stand til at agere som en sequentiel shifter til gearskifte, en digital håndbremse eller en analog håndbremse. Valget mellem disse tre typer kræver at du skuber knappen på enheden i den rigtige position. Her savner jeg lidt mere tydelig markering på, hvor markøren står for det er ret svært at se. Da det dog ikke er noget man forventes at pille ved så tit, så er det dog til at leve med.

Hvis du skifter mellem gearskifte og håndbremse, så kræver det dog også at du skruer stangen ud og indsætter den i det rigtige hul. Derefter agerer shifteren så forskelligt ved at den i gear-position kan bevæges op og ned og i håndbremse positionerne kan den kun bevæge sig mod dig som bruger før den skubber sig på plads igen.

Via Logitechs G Hub software kan du indstille RS Shifter & Handbrake til det du ønsker, men du kan også gøre det direkte fra dine spil, som genkender det. Jeg spillede ret mange forskellige spil for at teste RS Shifter & Handbrake, idet jeg fandt ud af at man i Assetto Corsa Competizione slet ikke har en håndbremse. Det giver naturligvis mening, men det slog mig ikke at funktionen var taget ud af spillet helt før jeg ville til at binde det til shifteren.

Desuden så er de biler, der findes i ACC slet ikke med den type shifter så det var alligevel ikke den “realistiske” oplevelse, men hold nu op det var fedt alligevel. Altså den følelse som Logitech RS Shifter & Handbrake giver når man skifter gear op og ned er bare top notch. Den er lige en tand for stram til min smag, men man vænner sig til det relativt hurtigt og fordi man skal fjerne hånden fra rattet så øger det også intensiteten ret meget.

Den fedeste oplevelse var dog i DIRT 2.0, hvor jeg brugte RS Shifter & Handbrake til håndbremse og Driving Force Shifteren til gear. Indlevelsen var i top, men Gud hvor var jeg elendig og “ødelagt” af at have spillet med for mange hjælpemidler. Man bliver virkelig sat på prøve når man skal gøre det hele selv og jeg fik på den måde også rigtig meget mere respekt for Rally-kørere. Det er i virkeligheden efter min mening en skam at den sport er blevet mindre med tiden og alle de (nødvendige) sikkerhedstilpasninger.

Hvis du derimod vil bruge RS Shifter & Handbrake med din konsol, så kræver det at du enten har Logitechs professionelle rat (Pro Wheel) eller at du bruger Logitech G Racing Adapter til at forbinde enhederne med.

RS Shifter & Handbrake har som nævnt en stram vandring, men samtidigt med så giver den en ret fin feedback når du skifter gear. Den giver en lille klik-lyd, som du også kan mærke under hånden, så du får respons selv når du spiller med hovedtelefoner på.

Det er ikke så tit jeg har spillet ræs med shifter, da jeg bare har brugt de indbyggede, som er på mit Logitech G923 rat, men jeg tænker at RS Shifter & Handbrake sagtens kunne blive til en del af mit permanente simrig, for det har helt sikkert sine fordele.

I appen G Hub kan du indstille hvor følsom håndbremsen skal være og her skal jeg ikke gøre mig klog for jeg er ærligt talt ikke den store drifter. Jeg er dybt imponeret af folk, der kan finde ud af det og jeg ved det kræver en masse skill, men min stil er nu mere at køre rundt i ring og skære brøkdele af sekunder af ved hvert sving. Når jeg ser drifting ligger jeg dog mærke til at folk til tider lader håndbremsen stå i en bestemt position og det syntes jeg ikke jeg kunne få RS Shifter & Handbrake til. Den slipper så snart du selv slipper og går tilbage til udgangspositionen.

Dog må jeg sige at det er lang tid siden jeg har spillet Rally og med RS Shifter & Handbrake fik jeg blod på tanden igen. Den intensitet der er ved at man skal skifte gear og samtidigt holde styr på rattet blandet med den fede fornemmelse som shifteren her giver var bare lækker.

Konklusion

Hvis du vil løfte din racing til et nyt niveau og mangler lidt ekstra spænding og intensitet i dine ræs, så vil jeg næsten vove at påstå at RS Shifter & Handbrake kan levere den “thrill”. Det er mit første produkt af slagsen, hvor jeg har fordybet mig i det, så min erfaring er beskeden, men for mig der går fra “bare” rat og pedaler til et udvidet sæt med en shifter, analog såvel som digital håndbremse, så har det bare givet et kæmpe boost. Produktet føles utrolig premium på samtlige punkter og designet er tilpasset resten af deres racing lineup. Af deres første forsøg at være synes jeg RS Shifter & Handbrake er et af Logitechs mere vellykkede produkter og det siger alligevel noget, da de i min optik har en del.

Pris og tilgængelighed

Vejledende pris: 1199,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Logitech er hopppet ind i det mere professionelle racingsim miljø med lancering af deres Pro Wheel, som nu bliver suppleret med en RS Shifter & Handbrake. Denne har vi fået lov at ræse rundt med til diverse spil for at se om den er...Test: Logitech G RS Shifter & Handbrake