torsdag, november 7, 2024
ForsideAnmeldelserTest: JBL Quantum 600 gaming headset

Test: JBL Quantum 600 gaming headset

Med et hav af produkter er markedet for gaming headsets noget man tænker kunne være mættet, men ikke desto mindre så er vi klar med endnu en ny spiller på banen, JBL, med deres trådløse Quantum 600, som vi har set lidt nærmere på i denne anmeldelse.

Hvad er der i æsken?

JBL er med Quantum 600 nærmest tilbage, hvor unboxing var noget man gik vildt meget op i for æsken til headsettet er ret lækkert udført og med et låg over et andet og gennemsigtigt låg, som gemmer på headsettet i toppen. Til gengæld sidder headsettet temmelig godt fast i æsken når man vil have det op og kræver nærmest en saks at få ud. Under plastikken, der holder på headsettet finder man endnu en lille æske inde i æsken, som indeholder USB-C kabel, jackstik-kabel med controller indbygget og så en manual.

Design

Hvis du har set vores anmeldelse af JBL Quantum One headsettet eller bare har set et af de andre headsets i den nye gaming serie fra producenten, så har du et temmelig godt billede af, hvordan JBL Quantum 600 i udgangspunkt ser ud. JBL kører nemlig designmæssigt lidt den samme stil som SteelSeries, hvor det er “one design to rule them all” tilgangen og hvor forskellene fra det ene headset til det andet er moderat og noget som skal mærkes mere end det skal kunne ses.

For dig der ikke kender designet, så er der tale om ét, hvor man ikke er i tvivl om at der er tale om et gaming headset. Det skyldes formen, de lidt store ørebøffer kombineret med kabler der stikker ud bagtil og så den mikrofon, man kan flippe ned foran munden. JBL Quantum 600 er en smule overdimensioneret og dermed er hovedbøjlen en anelse bred, men da den er polstret med blød memoryskum og overtrukket med kunstlæder er det noget der burde love godt hvad angår komfort.

Det var i øvrigt alt sammen noget, som kommer inden man tænder for Quantum 600 for når det sker kommer prikken over i’et hvad angår gaming-reference og det er RGB-lyset i siden af ørebøfferne på headsettet. Så er al tvivl manet til jorden og JBL logoet lyser op i begge sider af headsettet.

Quantum 600 er et lukket system på godt og ondt. Jeg ved det er en smagssag her, hvor et lukket system giver den der lidt osteklokke fornemmelse, men hvor lydene er en del mere intense end ved et åbent sæt hovedtelefoner. Personligt foretrækker jeg et åbent sæt af to årsager. Den ene værende lyden som er mere “åben” men samtidigt giver åbne headset mig generelt også en bedre komfort, idet huden har nemmere ved at ånde. Derimod så lukker et headset som Quantum 600 udefrakommende støj langt bedre ude samtidigt med at lyden bliver mere “tæt” og spil føles derfor en del mere indlevende.

Fjernbetjening til når du kobler til med kabel i stedet for den trådløse forbindelse

For at imødekomme lidt af problematikken med lukkede headset er der luftkanaler indbygget i ørebøfferne og disse ses i toppen af JBL Quantum 600 ørebøfferne. Det giver samtidigt en fed detalje til looket efter min mening.

Jeg skulle jo naturligvis også indledningsvist gennem min vridetest med Quantum 600, hvor jeg tager headsettet i hænderne og vrider det fra hinanden for at lytte efter alarmerende lyde, som kunne indikere at headsettet kunne gå i stykker og bukke under for presset. Efter at have set en bekendts headset knække efter lidt over to års brug ved at han blot tog det af hovedet med én hånd i stedet for to, bekræfter det mig i vigtigheden i at konstruktionen er stærk på et produkt, som bliver brugt dagligt. Lidt rage quit skal den jo også kunne overleve. JBL har gjort et godt stykke arbejde her føler jeg, men sammenlignet med storebroren, Quantum 800 (og også Quantum ONE), så er Quantum 600 en smule mere knirkende. Det skyldes at en endnu større del af dette headset er udført i billigere plastik. Det er nævneværdigt at jeg ikke føler Quantum 600 er skrøbelige eller af dårlig byggekvalitet, men jeg synes det er vigtigt at pointere at der er en forskel op til de lidt dyrere headset i serien.

Plastikken er i øvrigt den eneste lille turnoff ved Quantum 600 for ellers føles den ret lækkert udført i designet med masser af detaljer. Jeg er især vild med det tykke kabel, som går fra den ene ørebøf til den anden gennem hovedbøjlen. Det giver headsettet et lidt råt look, selvom jeg er klar over at det ikke er så elegant, som nogen måske kunne tænke sig det.

Hvis det ikke var for det overdimensionerede design eller det nævnte rå look, så ville det være den store foldbare mikrofon, der afslørede at JBL Quantum 600 var et gaming headset. Mikrofonarmen er en smule mindre fleksibel end jeg ville ønske det. Jeg kunne eksempelvis ikke få mikrofonen helt ind foran min mund for at kunne nøjes med at tale helt lavt når resten af familien var gået i seng.

Mikrofonarmen har en velkendt feature og det er at den slukker mikrofonen når du løfter armen op. Der er et tydeligt klik, som sammen med den røde lampe på toppen af mikrofonen fortæller dig at mikrofonen er mute og det er sikkert at bande og svovle uden at dine team mates kan høre dig.

Det som til gengæld er en smule uheldigt af design er at knapperne til styring af lyd er placeret på den venstre ørebøf på Quantum 600. Dette er der i og for sig ikke noget nyt i og mange producenter af trådløse headsets gør det samme. Det gør kablingen noget nemmere, men det gør bare at det er sværere for producenterne at placere knapperne på en sådan måde at brugeren kan finde rundt i dem uden at kigge. Denne opgave har JBL ikke helt formået at løse efter min mening. Knapperne til lydniveau og balance mellem game/chat er begge rulleknapper af samme type, så man kan hurtigt forveksle dem når man gamer. Det gjorde jeg i hvert fald en del gange mens jeg testede.

I den højre ørebøf finder man til gengæld stikkene som består af et USB-C stik til opladning og opdatring af firmware samt et 3.5 mm jackstik så du kan bruge JBL Quantum 600 via kabel til enten konsol eller mobil. Ikke at jeg ville være den første til at bære dette headset i trafikken med min mobil dinglende og mikrofonen stikkende ud, men muligheden er der om ikke andet.

Funktionalitet

For nogen er vi nu på vej til det mere spændende af en test nemlig hvordan headsettet rent faktisk performer. For at kunne sige noget herom har jeg installeret JBL softwaren, som lader mig styre indstillingerne for headsettet og herefter satte jeg mig for at teste både musik og gaming. Det kan du læse mere om i de næste par afsnit.

Software

QuantumENGINE hedder softwaren, som er frit tilgængelig til download på producentens hjemmeside. Når man kommer forbi installationen og bliver mødt med den første interface af programmet tænker man umiddelbart at det er noget skrabet noget som JBL har fået stykket sammen blot for at få tingene til at spille, men i virkeligheden er det en temmelig fed app man har med at gøre. Den er utroligt simpelt bygget op og er lige til at hoppe ned i og tweake med.

De forskellige indstillinger er delt op i kategorier for lyd, surround, lys og mikrofon og det burde være temmelig nemt for de fleste at finde rundt i. Surround kan man sætte til og fra inde i softwaren og også tilpasse så den passer til en selv. Som bekendt for nogen er surround gennem stereo noget individuelt så at kunne tilpasse det er virkelig et bonus.

Så selvom softwaren ikke umiddelbart ser ud af meget er den altså temmelig medgørlig og funktionel, så det må man give dem. Et udmærket første forsøg af JBL, som jo ikke er så garvede i gaming-headsets, som nogle af dem de går op imod.

Musik-lyd

Vanen tro så smider jeg altid den samme playliste efter lydudstyr jeg tester. Det er en liste fyldt med FLAC og højkvalitet af sange som jeg kender ganske godt efterhånden. Der er noget fra forskellige genrer og sange som “Acid Rain” og “Windowlicker” som jeg ikke ellers lytter til, men hvor der er en masse detaljer at lytte efter.

JBL Quantum 600 formår at overraske mig en smule positivt. Jeg havde en frygt der gjorde at jeg tænkte JBL ville smide deres mange års erfaring indenfor lyd for at please gaming-verdenen med den lyd de forventer. Heldigvis er JBL i forvejen kendte for at være en anelse bass-tunge og det kommer altså også til udtryk her, om end den rigtige bass kommer når du via equalizeren sætter bass boost op. Det betyder at mit jazz og klassiske musik lyder lidt off for diskanterne

Gaming-lyd

Ved gaming er der hvor JBL Quantum 600 for mit vedkommende virkelig kommer til sin ret. Det har en meget fængende lyd. Gennem equalizer og surround kan du tweake lyden i så høj grad at du får en fantastisk god “awareness” omkring dine omgivelser i spillet forudsat at surround er indspillet godt i spillet også. Jeg oplevede i hvert fald i både CSGO og Warzone at kunne høre tydeligt, hvor mine modstandere bevægede sig henne. Eller det kunne jeg når der ikke var for mange skud omkring mig eller mine egne holdkammerater også lyttede til instruksen om at stå stille i ny og næ.

Det stærke ved lyden i JBL Quantum 600 er helt klart de indstillingsmuligheder man har for at gøre lyden mere eller mindre personlig. Selv surround kan du indstille efter dit eget øre og hoved og det er nok dét som gør at jeg oplever surround værende ret god i JBL Quantum 600 for ofte er det foruddefineret uden at jeg som bruger kan tilpasse det. Det værste eksempel jeg har oplevet med virtuel surround var, hvor surround-effekten var så meget ved siden af i forhold til mine ører at jeg ofte kunne blande højre og venstre sammen. Det er ulempen ved ikke at kunne tilpasse det virtuelle surround, men som du altså godt kan med JBL Quantum 600. Det eneste jeg lidt savner ved JBL Quantum 600 er at man ikke kan skrue særlig højt op.

Mikrofon

Der hvor gaming headsets efter min mening ofte falder igennem er ved deres mikrofoner. For mig er mikrofonen næsten ligeså vigtig som selve lyden fordi det er vigtigt at man kan kommunikere med sine holdkammerater når man spiller multiplayer. Personligt spiller jeg sjældent andet end multiplayer så at kunne modtage og udstikke ordrer kan være afgørende for om man vinder eller taber.

Mikrofonen i JBL Quantum 600 kunne jeg som nævnt ikke helt få hen til munden som jeg ønskede det, men den var nu alligevel god til at opfange lyden, selv når jeg ikke talte så højt. Mikrofonen er ikke helt så høj som jeg kunne tænke mig det og det skyldes ikke kun at jeg ikke kan få den helt hen til munden. Den er lidt lav, men til gengæld screener den også uvedkommende lyde ude bedre end meget andet jeg har testet på.

Dog er den ekstra følsom når jeg aktiverer funktionen i QuantumENGINE, hvor jeg ønsker at kunne høre mig selv. Her er der med Quantum 600 temmelig meget støj og jeg kan høre en summen konstant mens denne funktion er tændt og nærmest uanset hvor meget jeg skruer op eller ned for den. Det er lidt belastende fordi når der så burde være helt stille, så er det ikke tilfældet.

Du kan lytte til mikrofonen i nedenstående link, hvor indspilningen godt nok er på engelsk, men så har du også mulighed for at sammenligne kvalitet på henholdsvis den trådløse forbindelse og direkte via kabel.

Trådløs indspilning af mikrofon
Kablet indspilning af mikrofon

Komfort og brug

Med en kampvægt på 346 gram er JBL Quantum 600 ikke en sværvægter og den bløde polstring og trådløse forbindelse er bare noget, som er dømt til at veje en del. Den føles dog slet ikke tung på hovedet, selvom den slet ikke er så let at man glemmer man har den på hovedet, som det kan være tilfældet med andre lidt mere luftige designs.

JBL Quantum 600 var for mig behagelige at have på hovedet, men mine ører svedte også efter bare lidt game-time for de får simpelthen ikke luft nok i det lukkede design. Jeg døjer generelt mere med dette problem end gennemsnittet, så min vurdering skal nok tages med et gran salt.

En lille uhensigtsmæssighed jeg opdagede under brug af JBL Quantum 600 var at dens lydniveau-indstilling ikke var koblet sammen med den i Windows. Det vil sige når jeg skruede op og ned for lydniveauet, så fulgte Windows’ systemindstilling ikke med. Det samme gør den dog i Quantum 800, så jeg ved ikke om det er en fejl på min maskine eller en feature som mangler i headsettet.

Batteri

I henhold til producenten kan JBL Quantum 600 give dig op til 14 timers spilletid og selvom det lød af meget for et årti siden, så er det bare ikke tilfældet i dag. Med RGB lyset tændt bliver denne batteritid kortet ned med cirka 35-40% oplevede jeg. I QuantumENGINE appen kan man følge med batteritiden, men denne var en smule ustabil og viste eksempelvis at batteriet blev brugt mere når app og lys var slukket end mens appen kørte. Jeg kunne presse cirka 10 timers brug ud af JBL Quantum 600 og det er ikke helt nok efter dagens standarder.

Konklusion

JBL har entreret gaming markedet med et hav af produkter i forskellige klasser og vores testenhed i denne omgang, JBL Quantum 600, er i smørhullet et headset, hvor man har sparet nogle af de smarte funktioner og designvalg for at levere en god lydmæssig oplevelse for rimelige penge. Hvis det var opskriften fra JBL så har de også ramt temmelig godt for Quantum 600 er et headset, der spiller ret godt, føles nogenlunde robust og hvor du som bruger har en del indstillingsmuligheder. Jeg kunne godt tænke mig lidt mere luft til ørerne og en længere batteritid, men foruden det et ganske fint bud på et all-around gaming headset, som du sagtens kan bruge til musik, særligt hvis du er til den elektriske og tunge af slagsen.

Positivt

  • Flot design
  • God lyd – især surround
  • Stærk app til indstilling
  • RGB lys indstilling er fed (om end lidt overflødig)

Negativt

  • Batteritid
  • Lukket design kan resultere i svedige ører

Pris og tilgængelighed

Set til 1.199,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Med et hav af produkter er markedet for gaming headsets noget man tænker kunne være mættet, men ikke desto mindre så er vi klar med endnu en ny spiller på banen, JBL, med deres trådløse Quantum 600, som vi har set lidt nærmere på...Test: JBL Quantum 600 gaming headset