tirsdag, november 5, 2024
ForsideAnmeldelserComputer tilbehørTest: Blue Microphones Blackout Spark SL

Test: Blue Microphones Blackout Spark SL

Hvis man vil ind på markedet for streaming eller podcasts, så skal man naturligvis have udstyret på plads og en af de essentielle elementer i en sådan opbygning er måden, hvorpå man kommer ud til sit publikum på. Ved streaming er video naturligvis vigtig, men for begge genre gælder det at lyden kommer klart og tydeligt igennem til modtageren. Vi har i den forbindelse fået udlånt en Blue Microphones Blackout Spark SL til test, som er en mikrofon, der er lavet til netop disse brugere og skal altså være med til opgradere ens rig. Der er tale om en professionel XLR forbundet mikrofon med specialfeatures, som altså endnu en gang skal stedfæste, hvorfor Blue er de fleste streameres førstevalg når det kommer til mikrofon. Vi har leget lidt og testet Blackout Spark SL for at bringe denne test og du kan blive klogere ved at dykke med os ned i detaljerne.

Hvad er der i æsken?

Der er gjort ekstra meget ud af indpakningen til Blackout Spark SL, som leveres i en sort æske med billede på fronten og tekniske beskrivelser på bagsiden. Det er dog selve indholdet og indpakningen som gør selve unboxing-processen lidt ekstra spændende. Blackout Spark SL kommer nemlig i en lille lækker antik-lignende træ-æske, som enhederne gemmer sig i pænt pakket ned. I træ-æsken finder man mikrofonen, mens shock-mount og dokumentation var i separate bokse.

Det skal også siges at Blue Microphones sendte os yderligere udstyr med mikrofonen fordi vi skulle teste denne på en PC og derfor er det altså nødvendigt, foruden mikrofonen, at have en XLR til USB converter og et XLR kabel, idet Blackout Spark SL forbindes kun kan forbindes via XLR. Dertil sendte de os også et Blue Pop-filter, som vi også kommer nærmere ind på i selve testen.

Design

Den lækre indpakning af Blackout Spark SL er et kvalitetsniveau, der tages videre til designet af selve mikrofonen. Denne er, som navnet også antyder, sort og med både chrome og børstet stål ved enkelte overflader. Denne kombination af materialer og farver gør at Blackout Spark SL føles ganske eksklusiv i sit design både hvad angår look og feel.

Afhængigt af hvad man har af erfaring med mikrofoner, så vil jeg sige at Blackout Spark SL har et lidt atypisk design, og det skyldes at selve mikrofon-delen er brudt op af skaftet samt hovedet på en sådan måde at de føles helt separeret nærmest.

Hvis man sammenligner Blackout Spark SL med udseendet af en af Blues andre meget populære streaming-mikrofoner, Yeti, så er der både ligheder og store forskelle. Yeti er lavet til at kunne være på skrivebordet, mens Blackout Spark SL er med et gevind i bunden og er afhængig af den medfølgende shock-mount og hvor man så finder på at placere denne. Begge er dog med meget buede former, om end Yeti fylder en del mere end Blackout Spark SL, som i øvrigt blot vejer 336 gram.

Mens Yeti i øvrigt er en mikrofon man kan indstille til at opfange lyd fra alle sider, så er Blackout Spark SL mere lavet til solooptagelserne, hvor lyden forventeligt kommer fra den side, hvor mikrofonen peger. Det er dermed ikke sagt en ulempe, men blot en overvejelse man skal have med sig når man vælger ny mikrofon.

På fronten har Blackout Spark SL i øvrigt blot to knapper. Den ene værende en -20dB PAD, som nedsætter lydniveauet tilstrækkeligt til at man kan have mikrofonen relativt tæt på munden uden at det betyder man skal dæmpe sin egen stemme for at optagelserne bliver en succes. Den anden knap er et 100Hz high-pass filter, som nok er mest til gamere, der ikke vil forstyrre deres publikum med tastaturlyde eller andre uhensigtsmæssigheder, som kan interferere med streamet. Når jeg siger “blot” to knapper, så er det fordi at man på en Yeti (og andre) har en mute-knap til at slå optagelserne fra relativt hurtigt. Med Blackout Spark SL er man nødt til at slukke for optagelsen gennem software og det havde blot været rart med en knap på fronten eller et andet sted på selve mikrofonen.

Funktionalitet

Så er tiden kommet til at afstemme forventningerne til Blackout Spark SL. For at sige det som det er så er vores erfaring med Blue Microphones’ produkter fra tidligere med til at stille barren relativt højt.

Lydkvalitet

Der er adskillige punkter man bør være opmærksom på ved en mikrofon. Det er naturligvis afgørende at man vælger den type af mikrofon, der passer bedst til det brugsscenarie man har for øje. Det er fra start og også fra producenten kommunikeret at Blackout Spark SL er en mikrofon til streaming, podcasts og lignende, hvorfor musikere nok skal kigge efter noget andet, der bedre vil opfange deres type af lyd og give dem den fornødne funktionalitet til at de kan lave deres recordings.

Lydkvaliteten af det optagne er af essentiel værdi, idet det er afgørende at man kommer klart og tydeligt igennem til sit publikum. Til trods for at Blackout Spark SL sammenlignet med Yeti ikke har en gain-knap, hvormed man kan indstille følsomheden, så er det sådan at man kommer meget tydeligt igennem. Jeg synes lydkvaliteten er en smule klarere og mere sprød på Blackout Spark SL også og det er bestemt et plus, for man løfter endnu en gang lydkvaliteten op og forventningerne er indfriet. Hvad angår lydkvalitet i denne prisklasse så har jeg ikke set andet der kommer i nærheden af denne mikrofon. Der er en utrolig høj detaljegrad i lyden og man skal være opmærksom på dette når man streamer eller laver sine optagelser for når man redigerer er der simpelthen mere at tage af. Hvis man live streamer betyder det at man kommer klart og tydeligt igennem og det er naturligvis hele pointen.

Knappen til high-pass filteret gør at man fjerner en smule af de høje toner, som måske ikke er hensigtsmæssige at få med på sit stream eller podcast, såsom museklik eller tasterne på ens tastatur blandt andet. Jeg kan godt høre forskellen, men når man sidder med et mekanisk tastatur, som jeg gør, så er det ikke just sådan at man bare fjerner dette fuldstændigt. Det dæmper ganske rigtigt, men fjerner ikke ligefrem. Det var måske også for optimistisk at have denne forhåbning i og for sig. Dog kan en reducering af disse støjende lyde gøre redigerinsprocessen nemmere når man får tingene en smule dæmpet af.

Lydmæssigt opfanger Blackout Spark SL en del mere end man nødvendigvis er vant til fra sin almindelige mikrofon fra headsettet. Det skal man lige vænne sig lidt til og i enkelte tilfælde vil det sågar være nødvendigt at justere mikrofonens følsomhed. Denne følsomhed kan man justere direkte på den converter man anvender, som altså i vores tilfælde er Blue Icicle. Det perfekte setup kræver altid finjustering og man skal ikke forvente det kommer ud af boksen. Det hjælper hvis man har en kammerat man kan spille sammen med og prøve sig frem med til man finder ud af den perfekte indstilling, hvor modtageren hører mest muligt uden at høre det unødige eller uønskede. Muligheden er der dog i langt højere grad med Blackout Spark SL end ved en almindelig mikrofon.

Blue Pop Filter

Den høje lydkvalitet i Blackout Spark SL har også sine udfordringer, idet mikrofonen opfanger alle lyde og dermed også de mindste detaljer. Udgangspunktet er at den opfanger alt og dermed er den for så vidt “åben” så at sige. Det vil sige at når man snakker så vil lyde som dannes af især bogstavet P skratte en smule igennem til modtageren. Derfor fik vi også udleveret et pop-filter af Blue Microphones til montering sammen med vores Blackout Spark SL og denne hjælper gevaldigt på problematikken og kan dermed klart anbefales som en investering ved siden af ens mikrofon. Den er udstyret med en fleksibel arm i passende længde til at man kan tilpasse den og placere den foran mikrofonen.

Blue Icicle

Blackout Spark SL er som nævnt en XLR-forbundet mikrofon. Det betyder at signalet fra den er udelukkende analogt, men det er de færreste af os, der har en analog forbindelse til vores computere, hvorfor en Analog-til-Digital converter er nødvendig. En sådan medsendte Blue også til os i form af deres Icicle og denne var ganske plug-and-play, idet Windows genkendte den med det samme. Jeg ville ønske jeg havde mulighed for at høre til den analoge forbindelse af Blackout Spark SL for at høre dens sande form, men det er jeg desværre ikke, da jeg ligesom mange andre gamere “blot” er på min PC. Lydkvaliteten gennem Blue Icicle er dog den, som er beskrevet for oven og er ganske [mere end] tilfredsstillende.

Konklusion

Det kræver en del opsætning og tilpasning at ramme den perfekte kombination af følsomhed og klarhed, men det fede er at man netop har muligheden for mikrofonen i Blackout Spark SL er rigtig god og den opfanger en rigtig høj grad af detaljer uden at lyden er forvrængt. Det er den mikrofon jeg har testet, hvor min stemme føles mest naturlig uden at være mekanisk på noget punkt og det er ikke nødvendigvis at man får noget konkret ud af dette, men det fortæller jo en del om lydens dybde og nøjagtighed.

Idet Blackout Spark SL er en professionel mikrofon, så er denne også ab fabrik pakket ned med en shock mount hvilket betyder at det er måden, hvorpå man skal montere mikrofonen og der er dermed ikke (umiddelbart) mulighed for at placere Blackout Spark SL direkte på skrivebordet.

Både hvad angår lyd, men i den grad også resten af mikrofonens opbygning føles og er kvalitetsfuldt. Designet er rigtig lækkert og man føler at man har med et solidt produkt at gøre ved første øjekast. Hvis man vil bruge Blackout Spark SL med sin PC så er man nødt til at have et sted at montere shock-mounten og man er ligeledes nødt til at erhverve et XLR kabel og en Analog-Digital-Converter, som den Blue Icicle vi fik medsendt til test.

Alt i alt vil jeg sige at jeg føler Blackout Spark SL deler vandene med den anden meget populære Blue mikrofon, Yeti. Umiddelbart har Blackout Spark SL en mere overlegen lydkvalitet, men derimod er Yeti en del nemmere at sætte op og giver lidt nemmere betjening lige ved hånden. Hvis man dog har tid og mod på at lege lidt med indstilling og opsætning, så vil jeg mene at Blackout Spark SL er blandt de bedste mikrofoner til netop streaming og podcasts derude.

[checklist]

  • Fantastisk byggekvalitet og design
  • Lækre materialer
  • Medfølgende shock-mount
  • Fremragende lydkvalitet
  • Støj-reduktion via 100Hz high-pass filter virker efter hensigten

[/checklist]
[badlist]

  • Ingen mute-knap

[/badlist]

Pris og tilgængelighed

Set til 1.449,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

Hvis man vil ind på markedet for streaming eller podcasts, så skal man naturligvis have udstyret på plads og en af de essentielle elementer i en sådan opbygning er måden, hvorpå man kommer ud til sit publikum på. Ved streaming er video naturligvis vigtig,...Test: Blue Microphones Blackout Spark SL