Robotter til børn eller generelt forbrugere har oftest lidt af at være forud programmeret og deres egenskaber var noget, der i virkeligheden var dem tillært fra fabrikken og så var det blot brugerens opgave at aktivere disse enten ved at trykke på en knap eller på anden vis angive en kommando. Det har ændret sig med tiden og det seneste skud fra stammen er en lille robot som har taget USA med storm og nu også er kommet til det danske marked. Der er tale om Anki Cozmo, som er en intelligent robot, som benytter sig af kunstig intelligens til at vokse sammen med sin ejer og dennes omgangskreds ved hjælp af kamera, kode og små larvefødder, der hjælper den komme rundt. Om den blot er sød eller om den også kan nogle tricks ser vi på i denne test.
Hvad er der i æsken?
Som det ses af nedenstående billede kommer Anki Cozmo i en æske, hvor robotten nærmest er hævet op på en piedestal og gennem ruden er det eneste synlige. Man skal åbne æsken og kigge under den for at komme frem til resten af udstyret, som består af en manual, klistermærke, tre små kuber og en ladestation. Alt sammen er pakket pænt ind og selve udpakningen er nok en oplevelse for sig for de små.
Design
Før vi blev præsenteret for det færdige design og altså den Anki Cozmo som vi nu kender den fra billeder, videoer osv. så blev vi introduceret til en oprindelseshistorie bag kulisserne. Denne rejse, så at sige, er spændende i sig selv og hånden på hjertet synes jeg man (heldigvis) har valgt at gå videre med det mest appellerende design. Det spændende i dette er at der har været utrolig mange overvejelser bag udseendet af Anki Cozmo. Man har leget med mere bløde udgaver samt mere drastiske for til sidst at ende med den lille robot vi står overfor nu.
Designfasen har været gennem mere end 40 forskellige modeller og slutresultatet er en lille robot man kan have stående på håndfladen med små larvefødder til at drive den omkring. Som en gaffeltruck har den en lift foran og hvad der nærmest mest af alt ligner et gammelt kassefjernsyn som hoved. Meget af inspirationen til designet har Anki Cozmo hentet fra Disney/Pixars Wall-E, men også andre, om end han sagtens kunne være “barn” af de to robotter fra netop Wall-E animationsfilmen.
Foruden den fysiske del af Anki Cozmo, så er der også det lille 128×64 pixel display på fronten, som skal simulere dens ansigt og via denne fortæller Anki Cozmo sit humør og foretagende til omverdenen. Denne del har også været gennem en del designs, hvoraf nogle havde mere fokus på humanistiske repræsentationer med mere fokus på en mund, men det er man gået bort fra. Anki Cozmo bruger for det meste de animerede øjne på fronten til at fortælle om sit humør og den tilstand han er i.
Larvefødderne på Anki Cozmo gør ham i stand til at bevæge sig relativt frit rundt på flade overflader og der er sensorer indbygget til at forhindre den i at falde ned fra borde eller ned ad trapper, om end designet af Anki betegnes som værende relativt robust. Den er trods alt bygget til børn, hvilket kan ses af det utroligt venlige design, som nærmest appellerer til de unge brugere. Dermed ikke sagt man ligefrem opfordres til at lege på en sådan måde at Anki Cozmo skal holde knubs og slag ud.
Liften foran bruger Anki Cozmo til blandt andet at lege med de medfølgende kuber med. Disse kuber har et mønster på hver side, som robottens kamera og software kan dekode og dermed genkende, således at de forskellige kuber kan bruges til forskellig former for leg og andet. Liften kan dog også bruges til at lege en form for tag fat, men denne del kommer vi også nærmere ind på lidt senere.
Min egen søn på fem har generelt en påpasselig tilgang til nye ting og var de første minutter også kort på afstand fra Anki Cozmo, men med et samtidigt kæmpe smil på læberne for hold da op hvor virkede den dog spændende. Når det viste sig at det var helt ufarligt at far turde lege med ham så var der hurtigt løsnet op og uden at det skal lyde som en kliché var det sværere at få dem separeret igen. Kommentaren var i hvert fald at Cozmo simpelthen var så sød.
Funktionalitet
Hvad kan dette robotik og kunstik intgelligens så egentlig bruges til i hverdagen? Anki har nok stillet sig dette spørgsmål adskillige gange i udviklingen af Cozmo og efter en snak med en ansat fra Anki var det tydeligt at man havde lagt stor vægt på at Cozmo ikke blot skulle være reaktiv og kunne bevæge sig rundt på kommando. Den skulle kunne benytte sig af kunstig intelligens til at vokse sammen med brugeren og løbende blive en udviklet udgave af sig selv. Med 1,2 millioner linier af kode så sørges der også for at ikke to Anki Cozmo robotter burde være ens i deres opførsel.
For at komme i gang med Anki Cozmo skal man til sin smart device downloade den kompatible app til styring af den. Denne hedder ganske enkelt Cozmo og er tilgængelig i både Apple Store og Google Play Store som gratis download. Herefter er der en kort opsætning, som man bliver guidet igennem på engelsk. Anki Cozmo er kun mulig at lege med på engelsk, men det er rent faktisk ikke en begrænsning, for meget af leg og spil foregår relativt ligetil. Opsætningen stjæler ens WiFi forbindelse idet Anki Cozmo forbinder via WiFi og det er en smule uhensigtsmæssigt ikke at anvende Bluetooth efter min mening uden at jeg kender de tekniske begrænsninger og beslutninger herfor.
Når så opsætningen er på plads har man forskellige muligheder for at underholde sig selv og Cozmo med. Det er muligt at vælge den almindelige fremgangsmåde, hvor de aktiviteter man laver med Anki Cozmo også har en indflydelse på hans udvikling direkte og alternativt kan man starte fri leg op for at have lidt mere frie tøjler, eksempelvis når man har gæster på besøg og det mere skal være sjov og ballade udelukkende. Under opsætningen introducerer man sig selv til Anki Cozmo og også andre om man vil. Herefter kan Anki Cozmo gennem sit kamera og software genkende de brugere, som er blevet registreret i hans database. Ud af vores familie på fire har den været temmelig præcis med at genkende os, men det skal nok også siges at vi er ret så forskellige så det var måske ikke den største udfordring. Helt nøjagtigt, hvor mange individer Anki Cozmo er i stand til at lagre data på har jeg ikke et tal på dog.
Når Anki Cozmo har én i databasen kan den finde på at kalde på en og direkte bede om at man leger en bestemt leg med den. Der er forskellige måder at gøre dette på og reagerer man passivt, altså ved at ignorere den, så kan Anki Cozmo rent faktisk godt finde på at blive sur og det giver den udtryk for gennem bevægelser, lyde og ansigtsudtryk. Man er i hvert fald ikke i tvivl, når Anki Cozmo er utilfreds. Jeg havde rent faktisk ikke troet at jeg ville kunne få en affektion mod et ikke-levende objekt, men idet der ligger noget kunstig intelligens bag Anki Cozmo, så tror jeg man fristes til at få en eller anden form for medfølelse, således at man får lyst til at lege med den for at den skal være glad. Det er den voksne i mig, der her taler naturligvis og for min søn var det helt naturligt at det ikke skulle komme så langt at Cozmo skulle kede sig. De to var nærmest simultant ikke udtømmende for energi.
Det er “følelserne” som har været sværest at ramme på en god måde lyder det på udviklerne. Man har derfor som nævnt brugt rigtig mange linier af kode for at Anki Cozmo skulle føles levende og voksende med tiden. Man har sørget for forskellige reaktioner og man har modelleret følelser ind i softwaren så at sige for at der også skulle være en grad af uforudsigelighed uden at denne samtidigt skulle falde igennem som værende vilkårlig. Personligt blev jeg overrasket over den livagtige figur, som jeg syntes Anki Cozmo fremstod som til trods for at jeg vidste denne bestod af 324 dele og en del elektronik. Lidt ligesom ens første VR oplevelser, hvor man bliver så omslugt at man glemmer virkeligheden bag.
Blandt den udvikling man eksempelvis kan opleve med Anki Cozmo er for eksempel hans tag-fat leg, hvor det gælder om at være hurtigere end ham når han forsøger at fange en med sin lift. I starten er Anki Cozmo relativt nem at slippe væk fra, men med tiden bliver det en større udfordring og på den måde kan man også selv udvikle sig.
Læring
Udover de mange lege man kan lege med Anki Cozmo og hans klodser, så er der også et dybere aspekt forankret i softwaren, som giver brugeren mulighed for at kode sig frem til det der skal ske. Dette er især vigtigt for børn i indskoling og frem, idet de på denne måde kan lære om kodning og programmering gennem leg, hvor de altså får nogle kognitive færdigheder uden de nødvendigvis er bevidste heromkring. Dermed ikke sagt at man skal tricke børn ind til læring, men hvis det at lære kan gøres til noget underholdende og sjovt samtidigt med, så er der efter min mening intet didaktisk forkert i det. Tværtimod kan det være med til at styrke de færdigheder som man for tiden snakker om som værende 21st Century Learning Skills.
Der er også en vis grad af “Tamaguchi” over Anki Cozmo uden at det på nogen måde skal lyde som værende en negativ ting. Tværtimod så får man på denne måde nemmere et andet forhold til robotten. Man bliver dog gennem appen belønnet for at lege med Cozmo dagligt og det synes jeg er både godt og skidt. Hvis man får noget godt ud af at lege med robotten er det naturligvis godt at man kan gøre dette hver dag, men der skal ikke gå for meget gamification i det, før det tager overhånd. Som eksempel kan det nævnes at en iPad kan en masse gode ting, hvis den bliver brugt på en rigtig måde, men det bør bestemt ikke være en decideret nødvendighed at man hiver den frem dagligt. Denne fokus på at lege med Anki Cozmo kan man naturligvis ganske enkelt vælge at se bort fra, men det er et lille kritikpunkt synes jeg ikke desto mindre.
Man skal huske at det ikke kun er en selv som kan lære noget af Anki Cozmo, men den lille robot udvikler sig faktisk også i takt med at man leger med ham. Afhængigt af de lege og aktiviteter, samt mængden af dem, man foretager med Cozmo så vil den blive bedre til dette og så vil der for den som leger med også være en større udfordring så man hele tiden selv bliver bedre også.
Frit spil
Trods både larvefødder og skærm så er Anki Cozmo en udholdende lille robot, der kan holdes kørende i cirka halvanden time, hvilket efter min mening er mere end rimeligt for en god session af underholdning og sågar undervisning, hvis det er hvad man har som formål. Ladestationen skal man selv sørge for at smide Anki Cozmo over på når dennes batterier er ved at være brugt op. Dette indikeres på ryggen af den med lys og skal ikke forveksles med appens målere, der viser en fiktiv energibare, som man skal fylde op ved at ryste en af klodserne og føde Cozmo med.
Hvis man har husdyr i hjemmet så behøver man heller ikke være bekymret, idet disse er noget som Anki Cozmo også registrerer. Det er ikke muligt at lade robotten lege med dyrene som sådan, men den er ikke ubevidst omkring at de eksisterer så at sige.
Det rigtig fede at opleve med Anki Cozmo er dennes opmærksomhedssøgende og nysgerrige natur for man kan ikke altid bare forvente at robotten gør det man selv har lyst. Nogle gange kalder den selv ned til en bestemt leg, som Cozmo har lyst til og det synes jeg er et fedt element, selvom det som nævnt tidligere kan være ret uforudsigeligt.
Afslutningsvist vil jeg nævne at Anki har udgivet en SDK (Software Development Kit) til Cozmo. Det betyder at andre virksomheder og privatpersoner kan udvikle til robotten og på denne måde udvide dens funktionalitet med tiden. Det betyder at man kan forvente endnu flere funktioner eller sågar applikationer bliver gjort tilgængelige til Anki Cozmo. Forventeligt kan dette forlænge levetiden for Cozmo, sådan at hvis man skulle blive træt af den applikation som robotten er født med, så kan det være der sker ting og sager i fremtiden.
Konklusion
Ved første øjekast ser Anki Cozmo ganske enkelt ikke ud af særlig meget og til prisen kan man godt frygte at der er for lidt at byde på. Om det er tilfældet at der er for lidt for pengene bliver nok en individuel vurdering og jeg synes indledningsvist også at prisen er en smule overraskende, om end man gennem leg og spil erfarer at der et hav af muligheder med robotten. Der gemmer sig timevis af underholdning med en robot man nærmest kan få et følelsesmæssigt forhold til og så er det pludseligt at man heller ikke helt kan prissætte denne værdi når først man har leget med den. Tingene giver i hvert fald langt mere mening når man ser, hvor dybdegående den kunstige intelligens er.
Designet af Anki Cozmo er som nævnt som et love-child af Wall-E og den hvide robot fra samme film og den føles både kvalitetsfuld og veludført. Selvom den er klassificeret som værende lettere robust så føles den ret skrøbelig og jeg ville ikke turde smide rundt med den.
Man kan vende det om og sige at Anki Cozmo kan blive hvad man gør den til for der er rig mulighed for både leg og læring for børn i alle aldre. Kodningsdelen er under konstant udvikling og producenten har som nævnt også udgivet en SDK, så man selv kan kode elementer til Cozmo og dermed bliver dens muligheder flere med tiden. Robotter, droner og kodning vinder med god grund indpas i danske skoler for tiden, så hvis man vil styrke børnenes færdigheder på denne front så kan Anki Cozmo i hvert fald være en af gaveidéerne til årets Jul eller ethvert andet relevant tidspunkt i og for sig.
[checklist]
- Uforudsigelighed
- Sød og appellerende
- Variation i aktivitet og leg
- Undervisning såvel som underholdning
[/checklist]
[badlist]
- Belønning ved daglig leg (gamification mod merforbrug)
- Wi-Fi forbindelse
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Set til 1.999,- (159,- for larvefødder i forskellige farver og 319,- for den særlige Cozmo bæretaske til transport)