Vi er endnu en gang blevet inviteret til Techbrief, hvor vi år efter år bliver sat sammen med pressen fra resten af Norden og et udvalg af partnere, så vi fælles både kan blive klogere, networke og udveksle tanker og idéer om teknikken nu og det der kommer.
Det er nye folk, som tager imod os og dog samme kendte venue på Arlanda lufthavn i Sverige nær smukke Stockholm. En varm velkomst med morgenmad, om end de store tallerkner var glemt eller også var det netop tanken at være miljørigtig, så man hellere gik flere gange end at der gik mad til spilde. Det skal og bør ikke handle om mad dog, men derimod teknikken, hvorfor vi blev guidet videre til præsentationslokalet, hvor de inviterede partnere kom og præsenterede deres nyheder og virksomheder.
Blue
Med kortere præsentationer så vil TechBrief fokusere på det vigtigste indhold og den første på scenen til at gå op og mærke presset med kun at have meget begrænset tid er Blue microphones. Det er et brand vi har set på Techbrief ofte også selvom de er blevet købt af Logitech. Det er Relateds egen Helle, som præsenterer i stedet for Blue, som desværre ikke kunne være med.
Garageband og YouTube er årsagen til at Blue blev den succes de er i dag, idet de leverede en USB-løsning til disse nye brugere i form af Snowball mikrofonen og sidenhen den meget populære Yeti. Gaming var også en kæmpe drivkraft i denne popularitet, hvilket man ikke må forglemme.
Det er i øvrigt netop den nævnte Yeti familie, som netop nu bliver udvidet med deres seneste påfund i form af Yeti X. Blue Yeti X virker til at være bygget omkring tanket om ét headset til det hele, således at både gamere, streamere og podcastere kunne have det samme fuldendte setup. Som noget nyt har man på fronten en måler, der fortæller dig om du snakker for højt eller for lavt. Dertil er der (naturligvis) blevet plads til RGB lys på fronten, som nogen sikkert vil påskønne.
Det interessante ved Blue Microphones’ lineup er at de slet ikke brugte tid til at snakke om eller præsentere deres hovedtelefoner. Modtaget med blandet succes måske, men i hvert fald har Blue valgt at gå tilbage til rødderne og fokusere på mikrofonen.
Netgear
Indledningsvist bliver vi af Netgear mindet om at de ikke “bare” er en netværksvirksomhed. Man nævner eksempelvis Arlo serien af kameraer, som ender med at blive en slags spinoff og ganske selvstændig løsning. Netgear introducerer os så samtidigt for deres Kunst Meural Canvas II som de kalder smart canvas og er en digital billederamme, hvor der dog er gjort en dyd ud af at gøre denne så “levende som muligt. Der er anvendt patenteret TrueArt teknologi, som skal sørge for at billedet virker ægte og man kommer kun til at blive overbevist, hvis man ser disse billederammer i levende live. Man skal i al fald tæt på førend man nemmere kan spotte at der er tale om et display. Et fedt produkt uden tvivl, men hvordan det kobles til Netgear er lidt svært på nær at det naturligvis er forbundet via nettet og henter billeder ned derfra.
Et andet emne, som fyldte meget for Netgear i både deres præsentation og på deres stand var den nye WiFi 6 standard. Denne er det nye sort i internetforbindelserne rundt omkring og allerede nu har man adskillige smartphones, såsom Samsung S10 og iPhone 11, samt laptops, der understøtter denne nye forbindelsesteknologi. Der kommer både routere, men også Mesh systemer med WiFi 6, som nu giver endnu højere båndbredde på hjemmenetværket.
SteelSeries
Siden 2001 hvor man introducerede den legendariske icemat og så har man ellers siden da influeret gaming verden ved udvikling, innovation og meget mere.
Året 2019 er præget af nye produkter med helt nye features, såsom Arctis 9X headsettet til ordentlig integration med Xbox One konsollen. Derudover har man Apex Pro tastaturet med justerbar aktivering på mekaniske switche. Derudover har man genintroduceret Sensei Ten musen med nyt hardware og samme fede form.
Arctis 1 wireless gaming headset forbinder til fire platforme takket være en smart USB-C dongle eller adapter. Dermed er du klar til at game på både PC, PS4, Nintendo Switch og Android smartphone med USB-C. Ideelt til gameren der spiller over alt.
De løfter ikke sløret for hvad der sker i 2020, men måske kan vi tænke os frem til det når nu at headset serien er på Arctis 1, 3, 5, 7 og Pro. Måske samme sammensætning kommer til at gøre sig gældende på tastaturer også eksempelvis.
Doro
Et af de nye produkter på Techbrief var Doro, som af nogle er kendte for deres ældrevenlige mobiltelefoner. Før man dømmer disse som værende upraktiske, klodsede og alt muligt andet, så skal man tage et kig på deres seneste skud fra stammen i form af deres 8080.
Der er tale om en smartphone med Android, som dog er skræddersyet et ældre publikum, idet brugerfladen er langt mere forsimplet uden at være begrænsende. Der er stadig tale om Android 9 og man kan skræddersy telefonen meget som man kan ellers på Android. Forskellen ligger i My Doro og EVA. My Doro er de ældres og deres pårørendes brugerflade, som gør dem i stand til hurtigt at aktivere en alarm via telefonens fysiske knap. EVA er i virkeligheden blot Doros launcher til Android, som gør tingene nemmere, mens My Doro også giver pårørende kontrol over telefonen så de kan nulstille den, hvis man skulle være kommet til at lave noget uhensigtsmæssigt med indstillingerne.
Der kan sikkert forekomme en masse fordomme omkring ældre brugere, men de er bestemt bevidste forbrugere og ved, hvad de ønsker og ikke mindst, hvad de ikke ønsker. Det kan være teknologien til en vis grad kan drille, men af den grund skal man ikke begrænses mere end nødvendigt eller stilles ringere designmæssigt. Doro har adskillige produkter i deres portefølje, men 8080 var bestemt den som vakte mest opsigt.
Creative
Creative gjorde en dyd ud af at gøre os opmærksomme på alle de milestones de har været med til at skabe indenfor lydgenren. Blandt andet i form af Sound Blaster lydkortene til PC, Zen MP3-afspilleren og ikke mindst nu Super X-Fi, som bringer en fantastisk lydoplevelse til alle brugere.
Vores lydoplevelse er baseret på vores egen anatomi, idet vi har forskellige størrelser hoveder, ører, osv. Med headset har dette altid været et problem, idet lyden er blevet skubbet ind i ørerne da man har to drivere, som skal forestille lyd fra alle vinkler. Dette modvirker Creative med Super X-Fi med Personaliseret lydholografi (jeg ved ikke om det kan være et ord), som netop skaber personlig lyd i henhold til netop dit hoved og dine ører. Super X-Fi kommer også i en modificeret software-udgave i deres ear buds Outlier gold.
Kingston
Kingston er mere end blot Kingston og HyperX produkterne, som vi kender dem fra dagligdagen. Kingston hukommelse er nemlig at finde i meget af det andet hardware vi bruger, som har en flash-baseret hukommelse indbygget. Dette marked hedder OEM, hvor Kingston ikke nødvendigvis står på pakken, men er med til at levere på indholdet og sammenlagt shipper Kingston en million enheder, af den ene eller den anden art, dagligt, hvilket siger lidt om deres størrelse.
Kingston ser det største marked på almindelige SSDere fordi folk oftest bare vil have SSD og ikke nødvendigvis andet end SATA hastigheder. Dog betyder det ikke at Kingston sidder tilbage og lever af dette marked, men er derimod innovative og fokuserer på både formfaktor og hastighed. Det nye er M.2 og PCIe forbindelse med NVMe teknologi, der sørger for at give mere end fire gange hurtigere drev end SATA eksempelvis. Det er der som sådan ikke noget nyt i, men Kingston arbejder intenst på hele tiden at være med til at flytte grænsen for hvad der er muligt i denne branche og kategori.
LIFX
Polychrome Technology som er deres eget patent giver LIFX mulighed for at skabe flere farver i samme pære. Så man kan styre lys, der giver nogle fede effekter med én farve på væggen og en anden farve, der lyser mod dig. Candle hedder det nye produkt med netop denne effekt og kan imitere flammen på et stearinlys, som jeg forestiller mig kan være ret afslappende.
LIXF har også opdaget at mange af deres brugere, som har købt lys-strips, navngiver dem med TV i navnet, hvilket har resulteret i at de har udviklet et decideret TV Kit, som netop er skræddersyet til dette brug, hvor der tages højde for at et fjernsyns bagside kan være ujævn og varm.
Hvis ikke man kender LIFX, så er der tale om RGB-lys til hjemmet, hvor man dog ikke har brug for en hub eller tredje device. Lysene forbinder selv til WiFi forbindelsen i hjemmet og hertil har LIFX flere forskellige løsninger, som vi også har testet på vores site.
Lightwave
Med Lightwave bliver vi lidt i samme boldgade som LIFX og så alligevel. Lightwave er ny partner på Techbrief og hos Related og selvom de kan virke ret nye, så har de eksisteret siden 2007. De bevæger sig nu ind i hjemmene i form af lys- og stikkontakter med intelligens bag.
Foruden at gøre dig i stand til at styre strømmen i hjemmet elektronisk, så er Lightwave produkterne også lavet sådan at de kan give dig notifikationer og en oversigt over dit strømforbrug. Indirekte kan det virke som en tyverialarm, idet man kan få at vide, når ens fjernsyn er blevet fjernet fra stikkontakten.
Deres markedsundersøgelser viser dem i øvrigt at 50% af deres brugere benytter stemmestyring til at kontrollere hjemmet og Lightwave understøtter da også både Siri, Alexa og Google assistenterne. Umiddelbart virker Lightwave som ret interessant, men nok noget man vil have mest gavn af, hvis det var tænkt ind som et projekt i forbindelse af renovering eller byg af nyt hus.
Acer
Acer er ikke nødvendigvis det brand alle forbinder med gaming, men de indleder deres produktportefølje med netop dette tema. Det er heller ikke så underligt, når de nu er nummer 1 i både Danmark og Norge (jeg fik dog ikke spurgt på hvilke kategorier beklageligvist). De har produkter i alle prisklasser og til alle brugere indenfor gaming. På billedet vi ser her viser eksempelvis en gaming laptop, hvor tastaturet kan skubbes væk, så der kan komme endnu bedre luftcirkulation til den bærbare for optimeret ydelse.
De præsenterede os også for en helt ny serie af produkter, foruden deres populære Aspire produkter, så var der dette nye ConceptD, som er lavet til professionelle brugere, der arbejder med billeder og medier. Disse produkter er både bestykket med den rigtige hardware og de rigtige displays. Hardwaren skal gøre det muligt at arbejde med tunge opgaver og eksempelvis skærmene er i stand til at gengive de rigtige farver, således at det man ser på skærmen også er det som kommer på tryk. Lidt specielt design må man sige, men det skiller sig i hvert fald ud. Dette kabinet vi har billede af forneden har både funktion af bord, men har altså også en indbygget trådløs oplader i toppen, så ens understøttede devices kan lade op nemt og uden kabler.
Interessant nok ser Acer i øvrigt også en stigende trend mod Chromebooks hos “almindelige” forbrugere. Det er ret interessant for som forbruger er man ikke tvunget ud i denne tese om at arbejde på en andens computer (som Cloud jo i virkeligheden er), men at man vælger at gøre netop dét må jo skyldes at man stoler nok på netværk og den fleksibilitet man kán opnå hermed.
HyperX
Den anden del af Kingston kom også på banen. HyperX er nemlig Kingstons subbrand og har gamere som målgruppe. Mens vi er til TechBrief er der en pressemeddelelse på vej til os, som fortæller os at de har solgt 10 millioner gaming headsets på de sidste fem år. Det er en ret vild milepæl, men man skal måske ikke være for overrasket, idet de virkelig har ramt plet med deres simple Cloud serie, som bare spiller, er holdbare og behagelige. Tre vigtige parametre.
På deres stand viser de os også Cloud Orbit gaming headset med 3D lyd, som udover surround også har head tracking. Det betyder at man kan dreje hovedet med lyden og oplevelsen er helt eminent. I en YouTube video fra en surround understøttet koncert var det som at være i midten af publikum og lukker man øjnene og drejer rundt så følger musikken med og den koncert føles lige pludselig som én man selv er til.
WAG eller “We’ere All Gamers” er en kampagne, som HyperX har initieret med tesen om at vi alle sammen til en hvis grad er gamere. Uanset om man spiller lidt candy crash, clash royale eller CS:GO, så spiller mange af os på den ene eller anden måde. Til denne kampagne har HyperX brugte nogle influencers, som er professionelle i andre genrer. Blandt de mest kendte er Post Malone og den svenske ishockeyspiller Filip Forsberg, som er andet end gamere om dagen og bruger så spilverden til at slappe af på eksempelvis.
Afslutningsvist
Techbrief er ikke det største event, hverken i Norden eller sammenlignet med så meget andet man kan komme til. Til gengæld er det den Nordiske forsamling i branchen, hvor man mødes med ligesindede og får udvekslet nogle idéer. Det eneste jeg kan være ærgerlig over var at jeg ikke nåede ind og se Stockholm by, men den del ligger vel egentlig kun på mig.