Hvorvidt Angry Birds opfandt slide-to-play er mig en gåde, men det er ingen hemmelighed at mange andre spiludviklere læner sig op ad denne opskrift for at bringe os den nye revolution indenfor mobil gaming. Jumpster er et af dem der forsøger.
Historien i Jumpster er ligeså vag som den har været i tidligere spil af samme genre, men den går altså ud på at du i dit rumskib bliver ramt af en meteor og nødlander på en fremmed planet, hvor du skal samle brændstof for at komme videre. Vi er kede af sammenligningen med Angry Birds endnu en gang, men det er igen meningen man skal hente 3 ”stjerner”, hvilket i denne omgang blot er erstattet af klatter olie for at få den bedste score. Banerne i starten er utroligt sjove og underholdende og det bliver de heldigvis ved med at være, men udfordringen hoppe kvantespring lige pludseligt og spillet bliver svært. Noget tid inden da bliver ens nydelse af Jumpster afbrudt nærmest utallige gange for spillet popper op med beskeder om at man kan tilkøbe sig nogle boosts og items der kan gøre hverdagen nemmere for en. Derudover er toppen af ens skærm i Jumpster udstyret med en energi-bar, som langsomt drænes for energi når man foretager sig noget i spillet og når den er tom kan man ikke spille de næste 4 timer til denne er genopfrisket eller man har købt sig adgang for hurtigere at spille videre.
Nogle baner bliver så svære at de nærmest er umulige hvis man ikke har hjælpemidler til at komme videre og personligt brugte jeg energibaren op adskillige gange på enkelte baner, hvilket jeg ikke er stolt af, men man får hurtigt indtrykket at dette spil er tiltænkt som en pengemaskine.
Banerne er dynamiske og varierende, hvilket er dejligt at se, og gameplay er yderst vanedannende, forudsat man fik lov at spille uden at skulle vente på energibaren så ofte. Det er grafisk meget flot præsenteret så i det spilmæssige fejler Jumpster egentlig intet.
Konklusion
Som allerede nævnt fejler Jumpster intet når man kigger på de spilmæssige aspekter, men spilmekanikken bliver desværre destrueret af konstante pop-up meddelelser og afbrydelser. Vi har tidligere set spil, som gør opmærksom på at man kan købe en ting til at gøre spillet nemmere, men denne besked kommer oftest én gang og ikke adskillige som i Jumpster.
[checklist]
- Vanedannende
- Banedesign
- Grafikken
[/checklist]
[badlist]
- Pop-up beskeder
- Drevet af mikrotransaktioner
[/badlist]
Pris og tilgængelighed
Downloades gratis via App Store