Hos Fullrate, der sørger for bredbånd til over 100.000 danskere i de private hjem, kunne man under VM-landskampen mellem Danmark og Holland registrere et markant fald i trafikmængden med 33 % af den normale belastning på en mandag eftermiddag.
Trangen i de private hjem til at tjekke emails, læser nyheder eller surfe på nettet blev gevaldigt dæmpet, da Danmark gav bolden op i kampen mod Holland. Fullrate kunne måle et fald på 33 %, da Danmark spillede mod Holland. Det understreger, at internetmediet endnu har svært ved at konkurrere med TV-mediet, når der er fodbold på programmet.
Halvlegstrafik
På trods af at der vanen tro var analyse af fodboldeksperter i halvlegen, kunne man hos Fullrate registrere en stigning i forbruget i pausen. Om danskerne besvarede arbejdsmails og nød deres fleksibilitet ved at kunne arbejde hjemmefra under VM eller tjekkede efter udenlandske fodboldanalyser er svært at sige. Da anden halvleg gik i gang fortsatte internetforbruget med at stige, formentlig fordi danskerne mistede håbet, da Holland scorede til 2-0.
Tændte TV’et og gav computeren en pause
Fullrates administrerende direktør Peter Mægbæk Madsen fortæller efter kampen:
”Det er interessant at se, hvordan vi efter kampen og en time frem ser en stigning i forbruget på 30 %. Det siger noget om, at danskerne ligger PC’en til side og ser fodbold på TV’et frem for at følge med på nettet. Selvom vi er i 2010, kommer det ikke bag på os, at man stadig foretrækker at se kampen på TV, men det går virkelig stærkt med de teknologiske landvindinger i disse år, og det vil derfor ikke overraske, hvis man under EM om to år foretrækker at streame på nettet. Flere og flere begivenheder ses på nettet, og mit gæt er, at når udbuddet er der, så skal efterspørgslen nok også komme. Om det danske landsholds resultater så bliver bedre, er der desværre nok ingen garanti for.”