Det er nærmest skæbnes forunderlige ironi at Joaquin Phoenix vender tilbage til filmens verden i en film som The Master. Jeg er en af dem, der stadig ikke er helt sikker på om I’m Still Here virkelig var en mockumentary eller om Phoenix var midt i et sammenbrud. Han spiller i hvert fald rollen som den ufatteligt utilpassede Freddie Quell, der vender hjem fra 2. verdenskrig og ikke kan finde sit ståsted i tilværelsens frastødende ugidelighed. Han griner manisk af de mindste ting, er afstumpet og voldelig, kan oftest kun kommunikere igennem sex og drukner hele molevitten i store mængder alkohol. Men alligevel er der noget underligt dragende ved Freddie – noget ubestemt, man aldrig formår at sætte en finger på igennem hele filmen. Det er måske også de som tiltrækker mesteren – Lancaster Dodd (Hoffman). Det og så Freddies giftige hjemmebryg. De to mænd tiltrækker hinanden som far og søn eller mester og lærling. Lancaster, der er lederen af en af efterkrigstidens mange sekter, med et forskruet verdensbillede og nogle endnu mere forskruede bogudgivelser bag sig, bliver Freddies stabile støtte og den eneste som han tilsyneladende kan holde ud. Lancaster tiltrækkes af det dyriske og rå i Freddie og han kompromisløse, maniske tilgang til verden. Det udvikler sig til en kærlighedshistorie helt blottet for seksuelle undertoner. De to afbalancerer hinanden indtil det uundgåelige brud forekommer, da Lancasters verdensbillede krakelerer (dog uden han selv anerkender det)
Som sådan er der måske ikke nogen dybere mening med The Master. Freddie Quell opnår ikke en løsning på sit liv, bliver et bedre menneske eller udvikler sig. Lancaster Dodd forbliver i sit tunnelsyn på verdensbilledet og nægter at se sandhederne i øjnene. Alligevel er der noget underligt dragende ved filmen. En undertrykkende atmosfære, som er svær at rive sig væk fra. Man ønsker at vide mere, men det hele bliver aldrig fortalt. Det er et mesterligt stykke filmhåndværk, hvor hver scene er mindeværdig. Der er så speciel en atmosfære og faktisk er det først bagefter når man forsøger at efterbehandle filmen, at man finder ud af, der måske ikke er noget specifikt formål andet end at vise selvransagelsen efter verdenskrigen og hvordan to underlige eksistenser mødtes en kort periode i deres begges liv.
Ekstramateriale
Der er lidt bag om filmen og slettede scener, men ikke noget der huskes når TV’et slukkes.
Konklusion
Mesterlige præstation af Paul Thomas Anderson, Joaquin Phoenix og Philip Seymour Hoffman, der skaber en underlig og fantastisk film i The Master, hvor man ikke nødvendigvis behøver en dybere mening eller formål.
Pris og tilgængelighed
Udkom på DVD og Blu-ray d. 30 Maj 2013.
Find forhandler og den bedste pris på The Master