torsdag, december 26, 2024
ForsideAnmeldelserAnmeldelse: Quantum Break til Xbox One

Anmeldelse: Quantum Break til Xbox One

For mange var netop Quantum Break den titel de havde ventet længst på ved annoncering af Xbox One, men her en del år senere er ventetiden slut og vi har fået lov at lege med dette efterhånden utroligt hypede spil og forventningerne er med tiden blot blevet intensiveret, og nu kan du sammen med os finde ud af om ventetiden har været dét værd.

Fortællingen

Du kan roligt læse med for vi afslører i vores gennemgang her naturligvis intet vitalt for fortællingen og alt vil være uden spoilere. Det bør dog ikke komme som en overraskelse at Quantum Break handler om dét at rejse gennem tiden og titlen er indikativ om at der ved en sådan tidsrejse gik noget galt. Man følger hovedpersonen i fortællingen, Jack Joyce, som kæmper mod tiden for at redde sig selv og sine kære.

Quantum_Break_striker

Remedy forberedte spillere verden over om at de ville blande gaming med filmiske scener for at skabe en enestående underholdningsoplevelse. Dette betyder at Quantum Break rent faktisk indeholder indspillede scener med ægte skuespillere, såsom blandt andet Aiden Gillen, som er endnu en Game of Thrones skuespiller, der medvirker i nyere spil. Aiden Gillen spiller den anden hovedperson i spillet, Paul Serene, som man også får lov at styre i korte seanser. Jeg selv var ikke forberedt på den måde man har valgt at sætte denne sammenfletning op, for det betyder faktisk at man i lang tid vil sidde tilbage i stolen og se en TV-serie, der er nødvendig for at man kan følge med i fortællingen. Personligt har jeg det dog sådan at hvis jeg har sat mig for at game, så er det gaming jeg vil sidde og opleve.

E3A_Aidan_5

De små scener, hvor man spiller som Paul Serene skal man tage nogle valg, der vender spillets fortælling i den retning, og det betyder at nogle cut-scener fremadrettet vil være anderledes, og på denne måde er gennemspilningsværdien i Quantum Break relativt høj, da man kan opleve noget nyt hver gang.

Fortællingen i Quantum Break er utrolig dyb, især taget i betragtning at man virkelig skal følge med også i forhold til de valg man skal foretage gennem spillet. Der er endvidere utrolig mange dialoger i spillet, som enten finder sted på telefonbeskeder, radioen eller mails og spillets gennemspilningstid vil variere afhængigt af hvor meget energi man ligger i at læse disse. De er dog meget veludført og giver hele spillet endnu en dimension, da man bedre kan forstå nogle personers handlinger og hændelser i spillet generelt ved at følge med i disse korrespondancer.

Gameplay

Remedy, udvikleren bag Quantum Break, er ikke ukendt med skydespil i tredjeperson og byder sågar også på lidt slow-motion, som man har set i deres tidligere og utroligt populære Max Payne. Denne erfaring er tydeligvis kommet dem til gode ved udvikling af Quantum Break, der føles veludført og gameplayet byder nu på lidt mere end slow-motion. Man får som Jack Joyce seks evner at lege med og gennem spillet gælder det om at opgradere disse for at få en fordel over de fjender man møder, som ligeledes varierer i sværhedsgrad. Der er en god variation af fjender i øvrigt og man får lov at prøve kræfter med. Selvom gameplayet i kampscenerne for det meste handler om det samme, altså at søge dækning og overvinde sine fjender, så har disses forskellige skills en tendens til at tvinge en til at tænke lidt out of the box nogle gange. Især, hvis man forsøger kræfter med svære sværhedsgrader, hvoraf man har tre at vælge mellem.Quantum_Break_time_rush

Hvis jeg skulle nævne noget i gameplayet, som jeg savner så er der mere action eller action-scener der varer længere tid ad gangen. Det ville måske falde udenfor spillets ånd, hvilket jeg ikke kan vurdere førend det afprøves, men jeg føler at gennem de kapitler man spiller så sker det alt for ofte man blot er med på en mindre interaktiv fortælling og hvor gåderne nogle gange føles mere tidskrævende end selve action-scenerne. Endvidere bliver spil-sessionen afbrudt af TV-serien og når dagen er omme føler man at man har kæmpet og gamet mindst af det hele.

Grafikken kommer vi ind på i næste afsnit, men nævneværdigt er det her at denne er med til at gøre Quantum Break til en gameplay-mæssigt fornøjelse at spille. Man tænker at den store mængde af forskellige evner vil være for meget at håndtere for spilleren grundet specialeffekter, men det er ikke tilfældet. Gameplayet er derimod yderst velfungerende og flydende.
Quantum_Break_takedown

Grafik og lyd

Ofte finder man diskussioner på nettet omkring grafikken i spil og hvorvidt denne er bedre eller dårligere på den ene eller anden platform, men i forbindelse med Quantum Break vil jeg faktisk fokusere på noget andet først og det er den formidable lyd og soundtrack, som trak mig helt ind i spillets univers. Om det skyldes en ekstraordinær god lyd eller om det bare er det helt rigtige til min smag skal jeg ikke kunne bevise, men specialeffekter, skud og alt omkring en har en fantastisk lyd. Hvis man har surround opsætning er dette yderligere intensiveret. Musikken passer også til spillets scener så her har jeg kun positivt at sige.

Dermed ikke sagt at grafikken i Quantum Break skulle være dårlig, tværtimod, så er denne, som nævnt, med til at gøre spilleoplevelsen ganske fin. Jeg er ikke den type, der siger at grafik er vigtigere end story og gameplay i et spil, men god grafik er med til at søde hele oplevelsen en smule, ligesom lotto kan være med til at gøre hverdagen bare dét bedre. Helt overordnet set er Quantum Break for mit vedkommende et af de pæneste Xbox One spil jeg har spillet, men desværre foregår meget af fortællingen enten om natten eller indendøre, og der er begrænset brug af forskellige farver, hvorfor det føles en smule gråligt og sterilt, hvor nogen så igen vil argumentere at det på denne måde er nemmere at lave noget “pænt”. Der var enkelte scener, såsom en elevatortur, hvor jeg syntes at grafikken decideret set var ujævn med skygger der flimrede og der var også andre tidspunkter, hvor der var bugs i grafikken med objekter der forsvandt, men det var ikke i en så høj grad at det var med til at ødelægge spilleoplevelsen. Grafisk er Quantum Break fantastisk flydende og dét er vigtigere end så meget lir. Forventningerne var ganske vist højere, idet denne titel, også for mit eget vedkommende, er så længe ventet på.

Quantum_Break_time_tech_heavy

Konklusion

Quantum Break er en fed spilleoplevelse, uden tvivl, og med den flotte grafik får man lige prikken over i’et med også. Der er en utrolig fængende fortælling, som præsenterer både overraskelser, men også giver spilleren mulighed for at præge spillets gang. Man får lov at lege med nogle fede tidsmanipulerende skills, som trods specialeffekter og heftig action er flydende og en fed del af spillet. Action er måske det jeg mangler mest af i Quantum Break, hvor spillet er relativt kort, om end genspilningsværdien er høj og man kan tage den af flere omgange. Remedy har valgt at blande ægte skuespil med TV-scener, som fylder for meget efter min mening, da jeg personligt hellere vil spille når jeg nu har sat mig til at spille, men idéen er måske ikke så dårlig og der er helt sikkert tale om en, på nuværende tidspunkt, unik underholdningsoplevelse.

[checklist]

  • God fortælling
  • Meget indhold
  • God grafik
  • God lyd

[/checklist]
[badlist]

  • For lidt action
  • TV-scenerne fylder

[/badlist]

Pris og tilgængelighed

Release: 5. april 2016
Set til 399,-

Se aktuel pris hos PriceRunner

REVIEW OVERVIEW

Gameplay
Grafik
Fortælling
Værdi
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Reklame

Seneste kommentarer

For mange var netop Quantum Break den titel de havde ventet længst på ved annoncering af Xbox One, men her en del år senere er ventetiden slut og vi har fået lov at lege med dette efterhånden utroligt hypede spil og forventningerne er med...Anmeldelse: Quantum Break til Xbox One