Støvet har netop lagt sig efter lanceringen af “Det nye Office” og vi har haft fornøjelse af at kunne teste det af den seneste tid.
“Det nye Office” som fås i et hav af pakker og udgaver, så lad os starte med lidt praktiske detaljer. Grundlæggende set er der 2 måder at købe en Office-pakke på idag, enten som et Office 365 produkt eller Office 2013 produkt. Office 365 produkterne er en abonnementløsning hvor man betaler et fast beløb årligt, og for dette beløb har man så adgang til x antal licenser og vil modtage alle opdateringer frit og uden beregning. Der er dog også stadig mulighed for at købe det på “gammeldags” vis, altså hvor man køber en Office-pakke med x antal licenser og ejer denne for evigt, uden at skulle betale abonnement løbende.
Office 365 Home Premium pakken vil med stor sandsynlighed blive den mest udbredte, da den faktisk dækker hele husstanden med op til 5 enheder (Bærbare pc’er, stationære pc’er, tablets og lign.) og så har man fri adgang til 2013 udgaverne af Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access og One Note og eventuelle opdateringer, dog anser jeg det som værende usandsynligt at der er en 2014 udgave lige på trapperne…
Idéen omkring en abonnementsbaseret løsning synes jeg egentlig ret godt om, omend det kan føles dyrt at betale de 799,- én gang årligt (Vejl. pris for Office 365 Home Premium 1 år) når man er vant til at betale prisen én gang, du er dog sikret et produkt der altid er 100% up to date og i forhold til tidligere udgaver har du mulighed for at installere det på flere enheder i husstanden.
Microsoft Office 365 Home Premium features
Denne anmeldelse tager udgangspunkt i Microsoft Office 365 Home Premium-pakken, der indeholder Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Publisher, Access og One Note samt giver adgang til 27GB SkyDrive (Cloud). Derudover kan pakken installeres på op til 5 enheder i hjemmet og som en ekstra bonus får man hver måned 60 minutters taletid via Skype.
Som nævnt indledningsvis, så er denne pakke abonnementsbaseret, det betyder at man årligt skal forny sin Office-pakke, enten via sin forhandler eller via Microsoft, efter sigende bliver prisen den samme som ved nykøb, dvs. 799,- pr. år.
Nogle af de grundlæggende funktioner der adskiller Office 365 fra tidligere udgaver er følgende;
- “Office on Demand”: Log på din Microsoft konto og “stream” Office, selvom du ikke har din egen PC med dig, samtidig har du adgang til alle de dokumenter, settings ol. du har registreret på din Microsoft-konto og dit SkyDrive.
- Installer på op til 5 enheder
- Abonnementsbaseret, altid adgang til nyeste udgaver af applikationerne
- Gem data i Skyen via SkyDrive
- Bedre integration med Sociale medier, eksempelvis mulighed for at hente/bruge billeder direkte fra ens Facebook konto eller lign.
- Del dokumenter mellem alle familiens medlemmer, eller hold dem private.
Installation af Microsoft Office 365 Home Premium
Installationen er en tand anderledes end man normalt forventer, for uanset om produktet købes via nettet eller i den lokale butik, skal softwaren downloades. I praksis indtaster man den produktnøgle man har købt, og får herefter adgang til at hente og installere softwaren med de muligheder og begrænsninger den valgte “pakke” nu engang tilbyder.
Det er værd at bemærke at man kan hente en version til både PC og Mac, men Mac-udgaven er stadig med de “gamle” 2011 udgaver af Office applikationerne, hvorfor vi primært har testet Microsoft Office 365 Home Premium på PC.
Via ens Microsoft konto kan man så holde øje med hvor mange enheder softwaren er installeret på, ligesom man kan hente softwaren igen hvis man skal installere på en ny enhed – kontrolpanelet er nemt, overskueligt og lige til at gå til.
Microsoft Office 365 Home Premium i praksis
Kommer man fra en Office 2010 eller en Office 2011 (Mac) så vil man ret hurtigt følge sig hjemme i Microsoft Office 365 Home Premium pakken, for opbygningen og designet ligner til forveksling – dog er der naturligvis sket ting og sager…
Den første forskel man oplever vil være designet, da Microsoft Office 365 Home Premium er mere rent og klinisk at se på – hvilket passer perfekt sammen med Windows 8. Væk er alle farverne og vinduerne og menuerne er nu hvide/grå og ikke længere et forstyrrende element, der er mere fokus på det indhold man som bruger selv skaber og ikke applikationen. Det kræver lidt tilvænning, men jeg synes faktisk det fungerer ret fint.
Microsoft Office 365 Home Premium må betegnes som værende den “ultimative” pakke til hjemmet, hvorfor vi også har fokuseret på brugen af Word, Excel, PowerPoint og Outlook.
Office 2013 applikationerne generelt
Generelt gælder det for alle applikationerne at de har fået det føromtalte nye, mere kliniske, design. Dernæst er er integrationen med SkyDrive og muligheden for at dele dokumenter på tværs, en feature der går igen i alle applikationer, ligesom man kan søge i et ret stort udvalg af skabeloner ved opstart af applikationen – og vel at mærke brugbare skabeloner!
En lille praktisk detalje er at den blikende markør ved indtastning er erstattet af en fast markør efter sidste bogstav – det hører bestemt til i småtingsafdelingen, men er en af de ting man vil lille mærke til.
Vil du læse mere omkring alle nyhederne i Office 2013 og forskellige applikationer kan du læse mere hos Microsoft.
Word 2013
Den gængse Word-bruger vil ikke umiddelbart opleve de helt store ændringer, dog er der kommet en smart boks i venstre side til navigation hvor du hurtigt kan flytte indhold og disponere dit dokument. Derudover er der en række andre smarte hjælpeværktøjer som man opdager løbende efterhånden som man får udforsket pakken – hvilket tager en rum tid for at kende alle funktionerne.
Excel 2013
Når vi kommer til Excel vil jeg betegne mig selv som en “øvet” bruger. Jeg er dog på ingen måde bekendt med alle de funktioner og features som applikationen indeholder og det er svært ikke at blive imponeret når man modtager en e-mail med en regneark fyldt med grafer og avancerede udregninger – for får man tæmmet Excel kan det afløse rigtig mange andre applikationer og særligt i virksomheder er det et uundværligt værktøj, i nogle afdelinger på niveau med Outlook.
Den nye udgaver af Excel indeholder en række ændringer som nok primært er forbeholdt den avancerede bruger, bl.a. er en rækkefunktioner omkring pivottabeller blevet optimeret. Men heldigvis er der også sket ting og sager som den almindelige, gennemsnitlige, bruger kan få glæde af, bl.a. er der en lang række nye, fede, skabeloner tilgængelige – ligesom det nu er muligt lynhurtigt at omdanne dine data til en tabel eller diagram – med meget få kliks.
PowerPoint 2013
Erkendt – jeg har aldrig været den store PowerPoint haj, hvorfor denne nye opdaterede version, for det utrænede øje ligner 2010 udgaven. Der er dog flere nye ændringer, som for “PowerPoint superbrugeren” vil være velkomne, bl.a. bedre mulighed for brug af flere skærme og en optimering af “fremlæggerens” skærmbillede under en præsentation.
Outlook 2013
Igen en erkendelse, størstedelen af min tid foran en PC/Mac foregår i Outlook, med andre ord er det omdrejningspunktet for min digitale hverdag og et værktøj jeg ville have svært ved at undvære, både i forbindelse med arbejde og i privaten.
I forhold til 2010 udgaven er Outlook 2013 blevet meget “ren” at se på, der er praktisk talt ingen farver og designet er blevet optimeret således at man kan udføre alle opgaver i ét vindue og ikke har brug for at åbne nye vinduer når der eksempelvis besvares mail.
Selve strukturen er som vi kender det fra eksempelvis 2010, men man har bl.a. flyttet Mail, Kalender, Personer mv. ned i en bar i bunden af skærmen, i stedet for at have dem yderst til venstre.
I kontaktpersoner der er bl.a. mulighed for integration med forskellige sociale tjenester, eksempelvis Facebook og LinkedIn, hvilket kan være en fin måde hvortil man sikre en kontinuerlig opdatering af kontaktpersonernes data.
En af de mest radikale ændringer i Outlook 2013 er det faktum at trykker man på “besvar” skrives mailen/svaret direkte i hovedvinduet – det er super smart og man slipper for at have flere vinduer end højst nødvendigt åbne.
Ved modtagelse af mails har du nederst i vinduet de seneste opdateringer fra afsenderens sociale netværk, ligesom du kan se seneste korrespondance, eventuelle møder du har afholdt med personen og så videre – du har al informationen samlet på ét sted og det fungerer glimrende.
Microsoft Office 365 Home Premium galleri
Konklusion
Microsoft Office er og bliver “kongen af kontoret” og ligeledes de fleste private husstande, uanset om det er PC eller Mac man arbejder på og med Office 365-serien har Microsoft tilrettet deres forretningskoncept så det passer lidt bedre sammen med en moderne virksomhed eller, i dette tilfælde, familie. En del har udtrykt deres utilfredshed med det faktum at Office 365 er blevet abonnementsbaseret og jeg forstår et eller andet sted godt kritikken – men omvendt ser jeg også en række fordele ved denne løsning. Før i tiden købte man en Officepakke, typisk med 1-3 licenser og så var det ligesom det, nu skal man betale knap 800,- om året for 5 licenser og dette indtil man ikke ønsker at benytte Office pakken længere. Omregnet
Når det så er sagt, så tilbyder Office 365 et hav af rigtig fede features og funktioner som i høj grad opvejer prisen, som i øvrigt kun er 50 øre pr. dag, pr. enhed når man regner det ud – og det er det så afgjort værd for undertegnede.
Skal man opsummere Microsoft Office 365 Home Premium vil jeg særligt fremhæve muligheden for deling af dokumenter på tværs, muligheden for installation på op til 5 enheder og det faktum at man altid er sikret de seneste udgaver af Office-applikationerne – samlet set en fed pakke!
Pris og tilgængelighed
Fås både online og i butikkerne nu.
Vejledende pris: 799,-
- Køb Microsoft Office 365 hos Proshop.dk
Hej
Du omtaler at man kan købe office pakken på “den gammeldags” måde, altså en engangsbetaling. Hvor kan man det?
Vh Kristine
Hej Kristine,
Den fås som enten Home and Student (Uden Outlook)
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/software/office/office-home-student-2016-downloa
Eller Home and Office inkl. Outlook:
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/software/office/office-home-business-2016-downlo
Bemærk dog at du, ved at købe ex. 2016 udgaven, IKKE har ret til opgradering hvis der kommer nye versioner, til gengæld skal du ikke betale et gebyr/abbonement hver år.
Med venlig hilsen,
Noel Christensen
eReviews.dk