Vi har taget et kig nærmere på det danske spil, Necesse, der dog stadig er i et udviklingsstadie og står kategoriseret Early Access på Steam. Der er tale om et adventure game, som blander en masse genrer i et og giver et hav af spilletimer.
Til at starte med har Necesse en lidt træg start, fordi man skal lære en hel del mekanismer at kende førend man kan komme i gang med at spille. De er dog vigtige at fange fra start, da man ellers sidder og er frustreret over, hvorfor man ikke kan komme videre eller hvordan man skal gøre forskellige ting. Dette gør sig gældende i højere grad end i mange andre spil, men det er egentlig rart at tempoet i starten er stille og roligt af den grund.
Necesses tagline er Build. Quest. Conquer og starten af spillet går netop ud på at du lige skal i gang med at lave din settlement for at kunne drage på eventyr. Det indebærer at du tager de første (mange) skridt med en tekstbobel på skærmen, der guider dig igennem, hvordan du gør de forskellige ting.
Den grafiske opdatering, som er anledningen til at vi har givet os i kast med Necesse er noget jeg skulle lave lidt “research” på, idet jeg ikke kendte spillet fra tidligere. Det er ikke fordi spillet er revolutionerende anderledes. Det er som om det hele er blevet finpudset og der er kommet nogle ekstra detaljer og nuancer på, så spillet (for mig at se) ser mere friskt ud så at sige.
Necesse minder for mig lidt om minecraft, hvis det skulle gøres til et 2D adventure spil, idet du også her skal crafte ting for at komme videre og have kraft nok til at besejre dine fjender.
Spillestilen er den samme dog og du ser spillet i 2D semi oppefra, hvor du styrer karakter og gøren og handlen. Da jeg ikke selv spiller så mange forskellige spil for tiden så bringer Necesse mig tilbage til dengang stort set alle spil så sådan ud og det var overraskende forfriskende fordi spillet også tvang mig ned i et tempo jeg har vænnet mig af med efterhånden.
Det vil sige du kan spille Necesse med fuld fokus på at udivkle dig hurtigt og for at komme videre i timeline, men du kan også finpudse din settlement og karakter og tage det i et mere roligt tempo.
Tempo er der til gengæld rigeligt af, når du møder en boss i spillet. Necesse foregår i en magisk verden, så der er store drager, edderkopper og andre at kæmpe imod. De har hver især deres “stil” så du skal også angribe dem og tilpasse din fremgangsmåde.
Du skal ned i grotter, hvor du finder mobs og loot. Det fede ved disse er at de er vilkårligt genereret, så du ikke oplever genkendelighed, hvis du spiller i mange timer. Jeg vil vove at påstå at der er ret mange timers underholdning gemt for dem, der elsker at opdage og prøve nye ting af. Det fede er at Necesse nærmest tvinger dig til at tænke taktisk for at spille det optimalt og få mest muligt ud af det. Det er sjældent at brute force virkede for mig i hvert fald.
Grafisk er spillet ret flot efter min mening. Det har en stil og holder sig hovedsagelig til den, selvom de forskellige områder man kommer til har deres semi-unikke farvepalette og design. Lydmæssigt er spillet ligeledes. Det er lidt nostalgisk og pixeleret om man vil, men det er netop derfor charmerende på sin vis. Selvom det er simpelt og basalt i udgangspunkt, så er det ret flot alligevel.
Også lyden virker til at være mere gennemtænkt end bare klasket på. Om det er tilfældigt eller der rent faktisk ligger en del tanke bag ved jeg ikke, men jeg mistænker lidt udvikleren for at vide, hvad denne vil opnå. Jeg synes i hvert fald at musikken er ret stemningsfyldt, selvom jeg ikke nødvendigvis synes der er den helt store variation i det sammenlignet med så meget andet. Dog er Necesse et mindre spil og kræver ikke mere for at være underholdende.
Konklusion
Da spillet er under udvikling, er det værd at nævne at det spil vi har oplevet her kan blive væsentligt anderledes når det endelig lander på markedet. Vi fik en mulighed for at lege med det inden det forventes at release engang i år 2025 og jeg må sige at jeg sagtens kan forstå de positive tilbagemeldinger folk på Steam og reddit har givet Necesse. Det kræver lidt at sætte sig ind i mekanismerne af spillet, men til gengæld er det ret fedt at det er så omfattende og at man har så mange fede muligheder. Det tager cirka tyve til tredive timer at gennemføre spillet alene, men man kan sagtens få flere timer ud af det og prøve forskellige ting af. Necesse kan også spilles med venner, hvilket både øger underholdningen, men spillet bliver en smule nemmere. Hvis du er typen, der ønsker top-notch grafik og store effekter, så er Necesse måske ikke helt værd at tjekke ud. Hvis du til gengæld foretrækker gameplay over looks, så er der timevis af underholdning at hente lige her. Det Århusianske spilstudie har gjort det godt og spillet har udsigt til at blive ret populært, idet mange gamere leder efter perler som disse, hvor gameplay er i fokus og ikke microtransactions.
Du kan få tidlig adgang til Necesse for 14,99 EUR via Steam.