mandag, november 25, 2024
ForsideAnmeldelserTest: TomTom Go Essential GPS

Test: TomTom Go Essential GPS

Navigationssystemer til bilen er i en produktkategori, der har set bedre dage og det vi har tilbage er meget få spillere, der forsøger at finde nogle unikke features, der giver mening for brugeren. TomTom er en af verdens førende på dette marked og vi har endnu en gang fået lov til at lege med et af deres seneste produkter, navnlig TomTom Go Essential, som er en GPS, der forbinder til ens smartphone og WiFi foruden GPS signalet. Den skulle gøre hverdagen for dem der kører meget nemmere med smarte features, såsom stemmestyring, integration med MyDrive og en masse andet. Det har jeg sat mig for at teste igennem og du kan læse med.

Hvad er der i æsken?

En GPS er måske ikke den kategori af produkt, der vækker størst opsigt eller kræver pæn indpakning, fordi brugeren glæder sig vildt meget til at pakke op og se hvad indholdet gemmer på. Derfor er æsken til TomTom Go Essential også ret, tja, essentiel, og indeholder navigationsenheden, holder til bilen, billader, USB-kabel og brugermanual. Alt sammen pakket ind i en mellemstor hvid æske med en masse luft mellem delene.

Design

I udgangspunktet har en GPS ikke ændret sig voldsomt meget fra tidernes morgen når det kommer til selve designet. Man har med TomTom Go Essential en temmelig slank enhed, der dog, anno 2018 taget i betragtning, har en temmelig tyk kant omkring skærmen. Denne ramme kan dog gøre den nemmere at have med at gøre, hvis man er til fods og holder enheden i hånden.

På fronten af TomTom Go Essential er der ingen knapper og hele styringen foregår derfor via berøring på den 5” store skærm. TomTom Go Essential fås også i en 6” udgave, men umiddelbart virker det kun som om det er skærmstørrelsen og cirka 300 kr. til forskel på de to modeller og så må man gøre op med sig selv om det er dét værd.

På bagsiden har man en enkelt knap at gøre godt med og dette er tænd/sluk knappen. Afhængigt af hvordan man anvender sin GPS så er det slet ikke sikkert at man kommer til at bruge denne knap så ofte for hvis man har TomTom Go Essential sluttet til bilens oplader så tænder den op når bilen gør det og går i dvale når man tager strømmen fra ved enten at pakke den sammen eller blot ved at slukke bilen.

På bagsiden finder man også tilslutningen til microUSB opladeren, hvis man agter at bruge denne, men man kan også føre kablet ind i den magnetiske holder, som er utrolig nem at montere og kræver blot man nogenlunde afstemmer GPS med holder og så tager magneterne mere eller mindre over. Det er et system som er langt bedre end det, som bliver leveret med TomTom VIA 53 eksempelvis.

Designmæssigt ligner de fleste TomTom navigationssystemer egentlig hinanden og der er meget lidt forskelligt på dem. Ringen på bagsiden er på TomTom Go Essential sort, mens den er lidt mere grålig på den nævnte VIA 53, men ellers er der den samme tykke ramme om skærmen og det slanke design, som med 5″ efter min mening både er behageligt at have siddende i bilen såvel som i hånden.

Tekniske detaljer og specifikationer

  • Skærmstørrelse: 5″
  • Skærmopløsning: 480 x 272 pixel (109 PPI)
  • Type af touch: kapacativ touch
  • Hukommelse: 16 GB (kan udvides med microSD op til 32 GB)
  • Batteritid: 1 time
  • Tilslutningsmuligheder: Blueooth og WiFi
  • Andet: stemmestyring, tjenester via smartphone, bygninger i 3D

Funktionalitet

I de kommende afsnit ser vi nærmere på, hvordan TomTom Go Essential er under brug. Da en GPS som denne hovedsageligt vil blive brugt i trafikken er der mest fokus på brug i en bil. Testen blev udelukkende foretaget på dansk jord, men dækning og de ekstra services burde være identiske for de fleste af vores nabolande og landene i Europa.

TomTom Go Essential leveres nemlig med LifeTime på både TomTom Traffic og kort over Europa. TomTom Traffic er en service, der giver information og mulighed for tilpasning af rejsen i henhold til trafik, uheld, vejarbejde osv. Kortopdateringerne er selvsagt en service, der i produktets levetid lader dig opdatere kortene så du altid er opdateret med spærrede veje, nye rundkørsler osv.

Derudover får man også et halvt år med fotofælde-rapportering så man i hvert fald har en større chance for at undgå fartbøder mens man er ude og køre og lige glemmer at justere hastigheden i tide. Fotofælder vises i det højre panel på skærmen, som vi kommer nærmere ind på i de kommende afsnit.

Betjening

Tidligere nævnte jeg at TomTom Go Essential betjenes gennem den berøringsfølsomme skærm, men i virkeligheden har man faktisk tre yderligere mulighed for styring og betjening af denne GPS. Hvis man har en smartphone kan man installere en app og gennem denne både planlægge og sende sine ruter til enhed. Integrationen med telefonen kommer vi nærmere ind på i et af de næste afsnit, men den sidste mulighed man har er faktisk at gå ind på MyDrive via sin web-browser og også her har man mulighed for at betjene og sende ruter til sin TomTom Go Essential.

Det er faktisk en mulighed jeg ikke selv havde skænket en tanke før jeg første gang fik den introduceret af TomTom, men det er ret befriende at kunne sidde på sin computer og planlægge ruter gennem browseren for derefter at sende disse ruter til sin enhed. Eftersom det gør betjeningen på TomTom Go Essential mangfoldig tager jeg det ind som et element i dette afsnit.

Betjening på selve enheden kan også styres via stemmen, men her skal man virkelig være tålmodig og særligt god til engelsk har jeg fundet ud af. Dansk styring virker nemlig ikke på nuværende modeller.

Bruger man derimod touch til at betjene TomTom Go Essential vil man opdage et hav af menuer, som man kan bruge til at skræddersy sin brugeroplevelse og navigation. Det er muligt at tilpasse de ruter man får foreslået baseret på trafik, betalingsveje, motorveje, færger og mere til. Visning af informationer på displayet kan også til en vis grad tilpasses og ydermere kan man tilpasse de stemme-notifikationer man får mens man kører.

Det 5” store display er rigeligt stort til at man ikke føler man skal anstrenge sig for at ramme rigtigt hverken i menuen eller når man skal taste adressen ind. Hastigheden og responstiden på indtastninger og søgninger er ikke den man eksempelvis ser med en nyere smartphone, men det er tilpas hurtigt til at det ikke, for mig i hvert fald, er et irritationselement. Betjeningen er nemlig nogenlunde flydende og dette gælder også når man fifler rundt med indstillingerne.

Vejledning

Det 5″ store display har jeg allerede været inde på, men det er endnu en gang værd at nævne når vi skal se nærmere på TomTom Go Essentials evne til at vise os rundt. Det store display med den beskedne opløsning virker nemlig ikke af voldsomt meget, men da vi ikke skal have små tekster og detaljer på skærmen, så er det faktisk mere end rigeligt til at vise de allervigtigste og essentielle (phun intended) dele af trafikken. Man ser tydeligt, hvor man er på vej hen, hvor hurtigt man kører, hvad hastighedsbegrænsningen er og samtidigt er der i højre side gjort plads til ekstra information for den resterende del af rejsen.

Især på motorvejen får man ekstra hjælp, hvilket nogle trafikanter godt kunne have gavn af. Det er nemlig sådan at TomTom Go Essential på skærmen eksempelvis viser alle 4 spor man står overfor og så farver den de spor man skal holde sig på blå så man ved hvor man skal køre hen. Det hjælper i trafikken til at man ikke behøver holde i venstre spor adskillige kilometer fra man skal eller at man skal sætte farten ned til 80 km/t for at kunne følge med.

Hvis det skulle ske at der opstår noget kø på ens rejse eller Gud forbyde det et uheld, så er TomTom Go Essential takket være den nævnte TomTom Traffic service hurtig til at orientere herom. I det nævnte højre panel får man at vide, hvor på rejsen forsinkelsen opstår og hvor lang tid den vil addere af ekstra rejsetid så man kan være forberedt og eventuelt ringe til dem man skal mødes med og orientere dem herom. Hvis det er muligt så kommer TomTom Go Essential også med et forslag om en alternativ og hurtigere rute, som man kan vælge at benytte. Faktisk kan man aktivere denne med stemmen. Jeg havde under min testperiode af TomTom Go Essential ikke en sådan oplevelse, hvor det gjorde sig gældende, men da jeg har testet TomTom Traffic tidligere i forbindelse med TomTom 5200, så ved jeg at det faktisk er noget, der kan redde en rigelig tid. En gang sparede jeg næsten en halv time ved at køre ad landevejene på Fyn fremfor at følge motorvejen og siden lærte jeg at der var sket et uheld, som var årsagen til at TomTom foreslog en alternativ rute til mig.

Gennem MyDrive kan man i øvrigt også godt lade sig inspirere af. Når man er i gang med at planlægge sin rute så kan man vælge den hurtigste, men man kan også alternativt sætte den til ”Spænding” og her få mulighed for at vælge en lidt mere spændende rute hen til sin destination. I Danmark er vi ikke så heldige at have bjerge, men alligevel kan landevejene nogle gange være med til at gøre køreturen lidt sjovere.

Smartphone integration m.m.

Foruden at TomTom Go Essential kan forbinde til din WiFi for at opdatere kort og hente de ruter du måtte have sat op i TomTom MyDrive, så er den også i stand til at forbinde til din smartphone via Bluetooth. Herigennem kan TomTom Go Essential rent faktisk gøre det samme og via Bluetooth tilgå telefonens internetforbindelse for at hente selvsamme informationer, men foruden det kan den også agere som et håndfrit sæt i bilen.

Derudover kan du også sætte den til at vise de SMS beskeder du får på din telefon, men jeg er ikke sikker på at det er særlig sikkert at gøre for alt andet lige kan man blive distraheret i trafikken. Om ikke andet kan man sortere og reagere på de beskeder der er lyder noget i retning af “Ring nu vigtigt”. Muligheden er der i hvert fald.

Den absolut sejeste feature med integrationen med smartphone er dog den at man kan bruge MyDrive appen til at planlægge sin rute og så ganske enkelt sende den til GPS’en når man skal til at køre. Årsagen til at jeg synes dette er særlig smart er at til trods for at TomTom Go Essential er nem at betjene, så er det for de fleste af os stadigvæk nemmere at bruge vores smartphones til at taste adresser med og sågar måske også kopiere dem ind fra en anden app, såsom outlook eller calendar.

Opstartstid

TomTom Go Essential er som nævnt tidligere ret nem og hurtig at betjene. Den hastige respons man så oplever når man betjener enheden forsvinder så åbenbart helt når man skal starte enheden op efter at denne har været slukket helt. Det tager hvad der føles for evigt at finde GPS signal og det er pænt irriterende. Det sker dog kun, hvis batteriet løber tør for strøm eller man slukker enheden helt.

Ved “normal” opstart fra dvale og initiering af en rute er TomTom Go Essential egentlig tilfredsstillende hurtig. Hvis man kører forkert er den også temmelig hurtig til at finde en alternativ rute. Jeg oplevede kun en enkelt gang i midten af København at den havde lidt udfordringer med at hjælpe mig finde rundt efter at jeg var kommet til at køre forkert, men vi befandt os også et sted med masser af sideveje og en vej, som var spærret midlertidigt så det kunne tænkes det voldte lidt problemer unødigt.

Batteritid

Producenten angiver selv at TomTom Go Essential kan holde strøm i op til en time, hvis man ikke har den siddende i opladeren og det passer nok meget godt i forhold til det jeg oplevede under testen. Denne test foretog jeg kun to gange og konstaterede det passede meget godt, men ellers kan jeg ikke se, hvor man skulle få brug for at bruge en GPS til orientering uden at den sidder i bilen for de fleste af os har vel en smartphone. Det er der nok også nogle der ikke har, hvorfor en GPS derfor er kærkommen og så synes jeg ikke at en time er voldsomt meget, hvis jeg må være helt ærlig. Min telefon, som er langt mindre og kan det samme samt meget mere til holder strøm i en hel dag. Lidt mere end en time kunne jeg derfor godt tænke mig af en GPS som TomTom Go Essential.

Konklusion

TomTom Go Essential er meget mere end blot en essentiel løsning. Den er dog utrolig nem at sætte op og betjene, så det kan være det essentielle i den, men ellers så byder den på en masse smarte features, såsom TomTom Traffic, WiFi forbindelse, Smartphone integration, håndfri opkald og meget mere.

Der er efter min mening ikke meget mere man kan forlange fra en GPS nu om dage. Man skal gøre op med sig selv om man har brug for en GPS foruden det ens smartphone giver af muligheder, men TomTom Go Essential har to es i denne henseende for den har TomTom Traffic på sin side og så lukker den ikke for navigationen, når der kommer et opkald ind på telefonen. En funktionalitet som har ladet mig i stikken mere end en gang. TomTom Go Essential er dermed en god investering for prisen, men man skal nok ikke ty til den som ens foretrukne GPS til brug som fodgænger. Den egner sig bedst i en bil.

Positivt:

  • TomTom Traffic
  • Nem betjening
  • Fin skærm med masser af information
  • Nem montering

Negativt:

  • Batteritid
  • Opstartstid (fra slukket tilstand)

Pris og tilgængelighed

Set til 1.561,-

REVIEW OVERVIEW

Funktionalitet
Design
Pris
Goran Popadic
Goran Popadic
Goran Popadic - Skribent på eReviews.dk.
Annonce

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Nyeste indlæg

Test: DJI Neo drone

Test: Logitech Ergo M575S

Test: Logitech MX Ergo S

Reklame

Seneste kommentarer

Navigationssystemer til bilen er i en produktkategori, der har set bedre dage og det vi har tilbage er meget få spillere, der forsøger at finde nogle unikke features, der giver mening for brugeren. TomTom er en af verdens førende på dette marked og vi...Test: TomTom Go Essential GPS