Liam Neeson har længe været en skuespiller, som man kun forbinder med action-genren og god, gammeldags popcornunderholdning. Det har både en positiv og en negativ effekt på hans karriere – den positive del er, at han har skabt sig selv en status som en helt unik action-helteskikkelse. Den negative side er, at det er kørt lidt ud over gevind og har så småt fået tilskuerne til at miste håbet om at se ham i en nogenlunde seriøs produktion igen. Jeg har kigget nærmere på en af hans nyeste film, Run All Night, og jeg vil forsøge at sætte ord på, hvorvidt denne film tager et skridt i den negative eller positive retning.
Filmen følger gangsteren Jimmy Conlon (Liam Neeson), som så småt er ved at være ødelagt af sit liv på den kriminelle levesti. Han har mistet alt – mest af alt en hverdag sammen med sin søn Mike Conlon (Joel Kinnaman), som har valgt at skubbe faren ud af sit liv. En dag bliver Mike, som er limousinechauffør, involveret i forretningsmøde i underverdenen, som går helt galt. Manden, som vil ham til livs, er Danny (Boyd Holbrook), som er søn af Jimmys barndomsven Shawn (Ed Harris). Inden længe vikles disse to familier ind i drabeligt plot, hvor loyalitet og familie for alvor bliver sat på prøve i løbet af én enkelt nat.
Denne film er faktisk den helt rette opskrift på action-produktion, som jeg gerne vil se dem. Man har en række oldschool-mænd, som har været i spillet længe, og pludselig kommer der ungt blod ind på banen og får de gamle til at træde ind i spillet igen. På den måde får man både en skarp action-fortælling, men får også en personlig, tidslig og mere dybdegående vinkel på historien. Filmen formår ikke enten at overvælde med os hjernesmeltende action eller tiltænkte filmen et dybere plot, end konceptet kan bære – den formår at finde den gyldne balance mellem disse to. Man får en gennemtænkt historie, som skaber en solidt fundament for action-sekvenserne. Filmen bærer præg af en skarp afslappethed, så at sige, hvor filmen underholder i en nøje udtænkt plan, som er en eftertragtet effekt i nutidige action-plots.
Liam Neeson og Ed Harris er fænomenale i denne film som hver deres udgave af den klassiske bad-guy. Neeson har også en fod i heltelejren, hvilket giver ham den velfungerende antihelteskikkelse, som får ham til at være en meget karismatisk og interessant figur. De formår begge to at portrættere de klassiske old-school-drenge, som har lært at holde sig selv i live i det forbryderiske imperium ved at have erfaring og overblik på deres skuldre. På trods af at actionfilm ofte ikke forbindes med solidt skuespil, så formår disse to giganter at skabe en lækker fortælling ud fra deres dynamiske sammenspil – gennem deres tale og deres blikke til hinanden fortæller de nærmest en historie mellem linjerne, hvor man tydeligt kan se, at de har haft en masse historie sammen, og at det har sat sit præg på deres sjæl.
Selve filmen strækker sig blot over en enkelt nat, og det gør konceptet mere realistisk, da man på den måde ikke har tid til at stable urealistiske og platte action-effekter på benene. Her snakker vi blot mano-y-mano på gadebilledet, hvor næverne og erfaringen taler højere end heftige eksplosioner og store muskler. Den svenske Joel Kinnaman gør også en fremragende indsats som en rookie i feltet, og hans interaktioner med sin filmiske faderskikkelse Liam Neeson fungerer helt eminent. Man bliver overrasket over, at der faktisk er ret meget substans i filmen – og at denne substans bliver bragt ind i historien gennem nogle meget subtile og velovervejede vinklinger på historier. Der er generelt en fed dynamik i gennem hele filmen, og tempoet sørger for, at man stort set hele tiden sidder på kanten af sædet.
Det er sat ekstra meget fokus på at skabe en god fortælling, og det forfriskende nyt at se, at man har fået en intelligent manuskriptforfatter ind over action-projektet. Samlet set er filmen gennemsyret af en fed atmosfære, dygtige skuespillere og et solidt stykke action-underholdning, som rammer plet på de vigtigste punkter.
Pris og tilgængelighed
Release: 10-08-15 på Blu-ray.
Se aktuel pris hos PriceRunner